Inleiding en context

Vrijdag 10 juli 2020, vandaag verstuur ik alweer de 75e ´kennisparel´. Het begon allemaal op 16 maart 2020, medewerkers van het ministerie van Justitie en Veiligheid werden toen verplicht om thuis te werken. Ik merkte toen op dat we in een uitzonderlijke situatie zaten. Voorlopig niet op kantoor (tot 6 april a.s. dacht ik toen nog). Dat zou ons tijd geven om ons meer inhoudelijk op ons werk te concentreren. Ik was toen in de veronderstelling dat het vergadercircuit beduidend zou afnemen, dat bleek een misvatting te zijn. Afijn, inmiddels ontvangt een groot aantal mensen en organisaties de ´kennisparels´, en gelukkig blijkt dat het ook zijn doel bereikt: kennis nemen van bestaande kennis op het terrein van criminaliteit en rechtshandhaving.

Vandaag een pareltje van mijn eigen hand (met dank aan ´wizard´ Mike Sabiran voor het vormgeven van de data). Het betreft een PowerPoint presentatie over ´Ontwikkelingen in de (geregistreerde) criminaliteit: Nationale en internationale trends en verklaringen´. Ik heb daar een aantal jaren geleden nog een omvangrijke verkenning naar uitgevoerd, de geïnteresseerde lezer kan die verkenning downloaden onder: https://www.researchgate.net/publication/301624820_Daling_van_geregistreerde_criminaliteit_Trends_en_mogelijke_verklaringen

Vandaag dus een update van deze verkenning in de vorm van een presentatie. Conclusie: het gaat goed  met de ontwikkelingen op de Nederlandse ‘’klassieke criminaliteitsmarkt’’. Er is sprake van een voortgaande daling bij vermogenscriminaliteit (autodiefstal, woninginbraak, autokraak, winkeldiefstal, straatroof en zakkenrollerij) en geweldscriminaliteit (mishandeling, seksueel geweld, verkrachting, moord en doodslag). Een zelfde ontwikkeling is zichtbaar op basis van zogenaamde slachtofferenquêtes waarin een steekproef van de bevolking aangeeft of ze het afgelopen jaar slachtoffer zijn geweest van criminaliteit.

Bij deze positieve ontwikkeling is een ‘’winstwaarschuwing’’ op zijn plaats: op basis van de dalende criminaliteitscijfers kunnen geen betrouwbare uitspraken worden gedaan over hoe de criminaliteitsmarkt zich in de komende jaren zal ontwikkelen. Er is sprake van een zogenaamde dynamische en niet van een statische criminaliteitsmarkt. De cijfers van de door de politie geregistreerde criminaliteit en die uit slachtofferenquêtes heeft een aantal beperkingen waarmee rekening gehouden moet worden.

De ‘’totale omvang’’ van criminaliteit behelst meer dan wat de politie registreert of waar individuen en bedrijfsleven via zogenaamde slachtofferenquêtes zelf opgave van doen. Er is sprake van een groot ‘dark number’ van misdrijven dat niet ter kennis van politie komt.

Bron

Waard, Jaap de (juli 2020). Ontwikkelingen in de (geregistreerde) criminaliteit: Nationale en internationale trends en verklaringen. Den Haag: Ministerie van Justitie & Veiligheid, Directei Rechtshandhaving en Criminaliteitsbestrijding, 25 pp. https://www.researchgate.net/publication/342803309_Ontwikkelingen_in_de_geregistreerde_criminaliteit_Nationale_en_internationale_trends_en_verklaringen

Samenvatting

Op basis van de bijgesloten PowerPoint presentatie kunnen de volgende ´opvallende feiten´ er worden uitgelicht:

Afsluitend

Zoals inleidend is gesteld: het gaat goed met de ontwikkelingen op de Nederlandse ‘’klassieke criminaliteitsmarkt’’. De vlag kan dus uit, maar dat is tot nu toe slechts zeer sporadisch het geval geweest. Bij de daling van de criminaliteit moet echter wel een belangrijke kanttekening geplaatst worden: De paradox van een succesvolle aanpak. De paradox van voorbeeldig toegepaste combinaties van criminaliteitspreventieve en repressieve maatregelen en interventies is dat succesvol beleid binnen een korte periode weer verloren kan gaan. De les die hieruit geleerd moet worden is dat werkzaam beleid onderhoud vergt. Bij succesvol beleid bestaat vaak de reactie om zich terug te trekken. Het criminaliteitsprobleem is weer tot een aanvaardbaar niveau terug gebracht, dus kunnen de (financiële) investeringen teruggedraaid worden. Hierdoor komen problemen die zich voor de toegepaste investering voordeden vaak binnen een korte periode weer terug.

De les die hieruit geleerd moet worden is dat werkzame maatregelen in leven moet worden gehouden. Uiteraard moet ieder pakket van maatregelen na verloop van tijd bijgesteld of aangevuld worden, maar het rigoureus stoppen met maatregelen kan zeer negatief uitpakken. Succesvolle aanpakken – tot uitdrukking komend in afname van een bepaalde vorm van criminaliteit- moeten niet te snel worden afgebouwd, maar dat juist de druk op de ketel gehouden moet worden om te voorkómen dat de geboekte successen binnen een korte periode weer verloren gaan. Gedacht kan worden aan de criminele hennepkweek in Brabant / Zeeland, de aanpak van  high impact crimes, aanpak van sociale veiligheid in het Openbare Vervoer, de aanpak van rondtrekkende criminele dadergroepen en grensoverschrijdende criminaliteit zoals mensensmokkel en export van drugs. Kortom: de overheid moet blijven anticiperen op de dynamiek binnen de ´criminaliteitsmarkt´.