Inleiding en context

Goede morgen allemaal, het is donderdagmorgen 25 februari 2021 en een droog en zonnig weekeinde staat bijna voor de deur. Probeer met z´n allen gecontroleerd uit te gaan want het COVID-19 virus is geen grap, nee het kan dodelijk zijn. Vandaag een ´kennisparel´ waarin de recente resultaten van een zogenaamde Europese slachtofferenquête worden gepresenteerd. Dergelijke enquêtes kennen een lange historie. Onder leiding van toenmalig Justitie-directeur Jan J.M. van Dijk werd in 1987 voor het eerst de International Crime Victims Survey uitgevoerd: https://wp.unil.ch/icvs/ De uitkomsten daarvan brachten nogal wat beroering teweeg in Nederland, op dat moment was Nederland namelijk koploper in deze criminaliteitsbenchmark. Ik heb die beroering van dichtbij mee gemaakt en ook gezien hoe de ontwerper en initiatiefnemer (Jan van Dijk) van de internationale slachtofferenquête werd afgebrand door collega criminologen. Geheel onterecht zoals later bleek, want in 2012 kreeg Jan van Dijk de Stockholm Prize in Criminology, ook wel de Nobelprijs binnen de criminologie genoemd, uitgereikt voor zijn baanbrekende werk met betrekking tot deze internationale slachtofferenquête: https://www.bra.se/bra-in-english/home/news-from-bra/archive/news/2011-11-17-stockholm-prize-in-criminology-to-be-awarded-for-global-research-on-crime-victims.html Ere wie ere toe komt zou ik zeggen.

Maar goed dat is het verleden en nu naar het heden. Maar dat verleden is wel belangrijk om het heden te begrijpen. Maar wat zijn de uitkomsten van bijgesloten rapport? En welke (beleid)aanbevelingen kunnen op basis van de uitkomsten worden gegeven?  

Bron

European Union Agency for Fundamental Rights (February 2021). Crime, safety and victims´ rights. Luxembourg: Publications Office of the European Union, 132 pp. https://fra.europa.eu/en/publication/2021/fundamental-rights-survey-crime

Summary

In 2019, more than one in four Europeans reported having been a victim of harassment in the past 12 months, and 22 million (6%) were victims of physical violence in one year. Crime victims often fail to report their experiences for fear of retaliation or intimidation by offenders. The large difference between official crime rates (police figures) and people’s experiences of crime as measured in this victim survey sheds light on the true estimated extent of personal victimization in the EU. The findings show that especially young people, people who do not identify as heterosexual, and people with disabilities are affected by crime. Victims often have difficulty accessing their rights as victims and often feel unheard or wrongly treated.

Some incidents that are not reported to the police come to the attention of other authorities and services when victims either report the crime or seek help related to this perceived violence, such as medical treatment of injuries at first aid stations. The contact that the police and other authorities and services have with victims of violence can be seen as an excellent opportunity to inform victims about their rights and other measures. This allows victim support to be applied in a targeted manner to help victims seek redress and overcome the material and immaterial consequences of that victimization. The research clearly shows that crime prevention is not only a matter for the police but everyone’s responsibility. People can take care of their own safety through crime-prevention measures

This report’s results should enable national policymakers to comply with and guarantee their national obligations and EU laws on victims’ rights. It complements the EU Victims’ Rights Strategy, which aims to empower victims of crime to report more often. It calls on the Member States to ensure access to justice, provide targeted support, better support women (as more than a third of physical violence against women takes place at home), and facilitate crime reporting.

Afsluitend

Op basis van de uitkomsten van bijgesloten rapport kunnen de volgende (beleid)aanbevelingen worden gegeven: