Inleiding en context
Goede morgen allemaal op deze maandagochtend 13 december 2021. Nog even doorzetten dit jaar en dan zal 2022 hopelijk wat meer ruimte bieden om elkaar we ´live´ te ontmoeten binnen de werkkring. En omdat het een verse week is begin ik met een verzoeknummer: https://www.youtube.com/watch?v=N3oCS85HvpY OK, nu naar de ´kennisparel´ van vandaag. Het betreft een fenomeenstudie naar de Amsterdamse taxibranche waarin is onderzocht in hoeverre er malafide activiteiten en (ondermijnende) criminaliteit in deze branche plaatsvinden. Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van de tactische stuurgroep van het RIEC Amsterdam-Amstelland. De illegale handel moet vanuit bepaalde locaties worden getransporteerd en gedistribueerd dan wel zijn weg vinden naar de lokale markten. Anders gezegd: de criminogene marktplaats is vaak geografisch gebonden. Binnen de logistiek van de (georganiseerde) misdaad in Nederland speelt de taximarkt ook een rol waarbij gebruik wordt gemaakt van dezelfde gelegenheidsstructuur die ook de legale economie faciliteert. Mobiliteit en criminaliteit gaan hand in hand. Een kenmerk van illegale markten is de noodzaak om vooral het vervoer en transport van de illegale goederen goed te kunnen regelen. Een soepele verdeling en afzet van illegale goederen is een belangrijke voorwaarde om goed te kunnen functioneren.
Het onderzoek laat zien dat de taximarkt in Amsterdam een slecht imago heeft, kwetsbaar is voor criminaliteit en gelegenheid biedt voor malafide praktijken. Die kwetsbaarheid is de laatste jaren versterkt doordat de markt is verzadigd en de concurrentie groot is. Naast de vakmensen die in de branche werken, kan de taxibranche ook in verband worden gebracht met diverse vormen van (ondermijnende) criminaliteit. Het grootste deel van de incidenten die taxi gerelateerd zijn of door taxichauffeurs worden begaan, zijn relatief licht. De taxi dient echter ook als vervoermiddel voor illegale goederen en criminelen enerzijds en anderzijds worden taxibedrijven opgericht als dekmantel voor malafide activiteiten. Daarnaast wordt geconstateerd dat de aanpak op dit moment achterblijft bij de ernst en complexiteit van de problematiek. In deze publicatie worden als slotstuk de kansen voor de aanpak geschetst om zowel het imago van de taxibranche te verbeteren als de misstanden binnen de branche terug te dringen.
Bron
Ferwerda, Henk, Hester de Boer, Ilse van Leiden & Joey Wolsink (december 2021). Taxi!: Malafide activiteiten en (ondermijnende) criminaliteit in de Amsterdamse taxibranche. Arnhem: Bureau Beke, 155 pp. https://bureaubeke.nl/wp-content/uploads/2021/11/Downloadversie_Bekereeks_TAXI.pdf
Summary
Amsterdam is the taxi city of the Netherlands. The taxi industry is important for the city because tourists and residents of Amsterdam use it. The taxi market in Amsterdam is saturated, and competition is fierce. In recent years, the industry has had to deal with all kinds of developments such as the liberalization of the market in 2012 but also the emergence of online platforms such as Uber, which has caused a lot of competition, a surplus of providers, dissatisfaction about the policy and no improvement in quality or price. A lot is wrong in the taxi industry, which also increases the vulnerability and opportunity for mala fide and illegal practices. The research shows that this can lead to the vulnerability and accessibility of the taxi industry to various forms of mala fide activities and (subversive) crime. The taxi industry is a good cover for criminal activities because there is no structural control, and if there is control, it is difficult to get a finger behind it. According to the researchers, the approach currently lags behind the seriousness and complexity of the problem.
At the same time, there are plenty of opportunities to improve the image and reduce abuses within the sector – together with the well-intentioned and bona fide taxi entrepreneurs. For example, the researchers recommend regulating the taxi market through a volume policy and conducting awareness-raising conversations with taxi drivers with the message that criminals abuse taxis and taxi drivers. The researchers also consider the introduction of an Amsterdam permit and associated quality requirements such as a driver’s diploma, screening (and re-screening) of the entrepreneur (Bibob) but also of the drivers (VOG) necessary. The report’s content emphasizes the importance of integrated cooperation and preventive barriers. The services involved, consisting of the Public Prosecution Service, the Amsterdam-Amstelland police, the Tax and Customs Administration, the Municipality of Amsterdam and the Human Environment and Transport Inspectorate, will work based on the report’s recommendations to set preventive barriers to make the sector more resilient.
For example, the Municipality of Amsterdam will introduce a new taxi system in 2022. There are equal rules for the order and boarding market, and it can work towards more reliable, safer and (more) bona fide taxi transport. To this end, the municipality is looking for cooperation with the ministries involved to be able to use the legal options innovatively and effectively to be able to check as much as possible upfront on both the licenses of companies and drivers. Discussions are also held with the industry, focusing on integrity, transparency and a healthy industry, tackling discrimination and road safety. The talks with Uber in the context of the social charter are an example. In addition, the taxis that move within organized drug crime can be tackled integrally in a RIEC context.
Tackling companies’ abuse is one of the areas of focus of the RIEC Amsterdam-Amstelland. Companies can play a (crucial) role in subversive forms of crime, such as the cocaine trade. By working together in an integrated way, we obtain more information, and we can intervene better in sectors that are vulnerable to being abused for drug trafficking and money laundering. Partners can submit signals of subversion to the RIEC association.
Afsluitend
Tja, zoals uit het onderzoek blijkt heeft de overheid zelf ook een flinke rol gespeeld bij het kansen bieden aan georganiseerde misdaad. De verregaande liberalisering van de taximarkt in 2012 was hierbij en een belangrijke gelegenheidsschepper voor die georganiseerde misdaad. Falend overheidsbeleid (o.a. verwaarlozing van toezicht) is hierbij een invloedrijke factor geweest. Het is dus ook zaak de (lokale) overheden ook zelf kritisch zijn op hun eigen handelen en beleid om zo min mogelijke kansen te bieden aan het ontstaan en voortduren van criminele markten.
Tot nu toe is er te weinig kritisch gekeken naar de mate waarin overheidsbeleid zelf in feite kansen biedt waardoor georganiseerde misdaad zich verder kan ontwikkelen. Uit een aantal studiesblijkt dat wet- en regelgeving onvoorziene criminogene consequenties kan hebben met als gevolg dat lucratieve georganiseerde criminaliteitsmarkten ontstaan. Het blijkt dat wet- en regelgeving potentiële criminaliteitsrisico’s met zich meebrengen bij de volgende zeven beleidsinitiatieven:
- Bij de introductie van een verbod op, of het terugdringen van veel gevraagde (illegale) goederen of diensten;
- Bij het verwijderen, verminderen of intensiveren van toezicht en handhaving;
- Bij het toekennen van bepaalde verantwoordelijkheden aan werknemers binnen de overheid;
- Bij de introductie van milieubeschikkingen waarmee extra financiële heffingen (verwijderingsbijdragen) gemoeid zijn;
- Bij de introductie van een concessie op een belasting of andere heffing;
- Bij de introductie van een subsidieregeling of compensatieregeling;
- Bij de introductie van een verhoging van een belasting toegevoegde waarde op goederen, diensten en producten.
Tot nu toe worden nieuwe wetsvoorstellen, regelgeving en grootschalige projecten nauwelijks beoordeeld op hun criminaliteit bevorderende bijdrage aan vormen van georganiseerde misdaad. Bijgesloten ´kennisparel´ is een mooi voorbeeld hoe dit mechanisme in de Amsterdamse taxibranche criminogeen heeft uitgepakt. Voor de liefhebber sluit een presentatie bij waarin voorbeelden worden gegeven van de ´criminogene rol die de overheid kan spelen´. Ook om van te leren.
Tot zover maar weer, blijf gezond, optimistisch en wees vooral aardig voor elkaar. Alleen zo gaan we echt solidair met elkaar om. Tot de volgende ´kennisparel´ die over een paar dagen in jullie mailbox valt.