Inleiding en context

Het is vandaag dinsdag 4 januari 2022. Het nieuwe werkjaar is toch altijd weer opnieuw even wennen geblazen. Lastig om je draai te vinden en zeker in een periode waarin voor velen het thuiswerken nog steeds een realiteit is. Maar goed, even doorbijten en we zitten weer in het ritme van ons (thuis)werk. Vandaag weer een nieuwe ´kennisparel´ in jullie mailbox. Dit keer een artikel van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Het betreft een nadere analyse op data over de leefsituatie van de Nederlandse jeugd en jeugdhulpgebruik. Die data komt uit de jaarlijkse Landelijke Jeugdmonitor: https://jeugdmonitor.cbs.nl/index.php/publicaties/jaarrapport-2021

Dat rapport geeft een overzicht van de leefsituatie van jongeren in Nederland. Hierin wordt aan de hand van een aantal maatschappelijke thema’s aandacht besteed aan ontwikkelingen en regionale verschillen. Hierbij komt ook de demografische situatie in Caribisch Nederland aan bod. Onderwerpen die jaarlijks in het Jaarrapport Jeugdmonitor aan bod komen zijn gezinssituatie, opgroeien in een bijstandsgezin, onderwijs, arbeid, leefstijl, criminaliteit, jeugdzorg en de situatie van jongeren in Caribisch Nederland. Daarnaast besteedt de editie van 2021 ook aandacht aan het leven van jongeren in coronajaar 2020. Het Jaarrapport is een gezamenlijke publicatie van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en het Centraal Bureau voor de Statistiek. De inhoud is gebaseerd op cijfers die op de website www.landelijkejeugdmonitor.nl staan.

Bron

Fernandez Beiro, Linda & Astrid Pleijers (december 2021). Landelijke Jeugdmonitor: Leefsituatie jeugd en jeugdhulpgebruik. Statistische Trends, 17 december, pp. 1-12.https://www.cbs.nl/nl-nl/longread/statistische-trends/2021/landelijke-jeugdmonitor-leefsituatie-jeugd-en-jeugdhulpgebruik

Summary

In this article, based on the National Youth Monitor, the living situation and youth aid use of young people in the Netherlands in 2020 are described nationally and at the municipal level. This is done using a set of social indicators and the youth aid use in a total figure. In general, it is expected that the better the living situation of young people, the lower the use of youth assistance. However, based on the indicators, youth living conditions have improved in recent years while youth assistance use has increased. Because these opposing movements go against expectations, this article looks at the social indicators and youth aid use. Also, it relates them to each other at the municipality level. Only the indicators children on welfare registered suspected youth and reports of child abuse appear to be moderately correlated with the use of youth aid. This correlation is weak for third-year students in vmbo and employed youth. Based on this first exploration, the social indicators seem suitable for providing a global picture of the living situation of young people but less suitable for relating to the use of youth aid in a municipality.

What do the results mean for using the social indicators in the National Youth Monitor? The social indicators together provide a global overview of youth’s living situation in municipalities on different themes. The indicators show, for example, that municipalities in Northeast Groningen score relatively high, compared to other municipalities, on the social indicators underage welfare children, reports of child abuse, third-year secondary school students and young registered suspects. In contrast, there are relatively few working young people. This picture is less clear for other regions. The social indicators show municipalities in which themes things are going relatively well and in which themes

improvement is possible.

Based on this initial exploration, social indicators appear to be suitable for providing a global picture of the living situation of young people but less suitable for relating to youth assistance use in a municipality. This is evident from the limited

correlation of the social indicators with youth aid at the municipal level. The indicators underage children in welfare families reports of child abuse and registered suspected youth showed a moderate correlation, and

the indicators employed youth and third-year secondary school students showed a weak relationship. This limited correlation is partly because other factors at the municipal level may also play a role in addition to these indicators. The current study has several limitations. The available data that served as the starting points for the analyses constitute a limitation in choosing the number and type of indicators for which a correlation can be calculated with the use of youth aid in a municipality. Youth assistance use depends on diverse factors, such as the number of youth in single-parent families, the number of youth in special education, the number of children per household, and municipal policy aspects. This exploratory analysis focuses on the – limited – set of social indicators included in the National Youth Monitor and available at the municipal level. A second caveat is a fact that the correlations were only considered bivariate and not in conjunction with each other.

The first suggestion for follow-up research follows the limitations mentioned above. A follow-up study is needed to explore what other factors may still influence youth assistance use at the municipal level, such as the number of youth in single-parent families, the

percentage of youth in special education and the number of children per household. In addition, certain aspects of municipal policy may be included that are not considered in the current study. In the research of SCP

(2020) some suggestions are made for this, such as the deployment and composition of district teams, the presence of youth health workers at GPs and differences in purchasing contracts. If possible, the relationship between multiple indicators and the use of youth aid can also be examined by means of a multivariate regression analysis. This can be done at the municipality level as well as at the individual level.

Afsluitend

De Jeugdmonitor heeft onder andere als doel om met data over jeugdhulpgebruik en scores op maatschappelijke indicatoren vragen op te roepen. Bijgesloten artikel betreft een eerste verkenning om daar meer inzicht over te verkrijgen. Om een beter beeld te krijgen van de werkelijkheid achter deze cijfers, worden overheden, wetenschappers en andere betrokken uitgedaagd nader (benchmark)onderzoek te doen, om deze verschillende scores tussen gemeenten en regio’s te verklaren. Voor deze onderzoeken kan gebruik worden gemaakt van een veelheid aan data, waarvan in het Jaarrapport van de Jeugdmonitor slechts een selectie wordt gepresenteerd. De zoektocht kan beginnen op de Jeugdmonitor-website: https://jeugdmonitor.cbs.nl/ en verder gaan in de Jeugdmonitor StatLine,: https://jmopendata.cbs.nl/#/JM/nl/ waar naar wens tal van data kunnen worden gecombineerd. Nederland is rijk aan openbare statistische data, nu nog zorgen dat er meer beleidsmatig en praktische gebruik van wordt gemaakt.

Tot zover maar weer, blijf gezond, optimistisch en wees vooral aardig voor elkaar. Alleen zo gaan we echt solidair met elkaar om. Tot de volgende ´kennisparel´ die over een paar dagen in jullie mailbox valt.