Inleiding en context

Ik wens jullie allemaal een fijne, gezonde en vredige donderdag 24 februari 2022 toe op deze gitzwarte dag: Rusland is de Oekraïne binnen gevallen met oorlogsgeweld. Een dramatisch moment in onze geschiedenis. Nu maar hopen dat het verstand het wint van oorlogsagressie. Intussen is het leven in Leiden goed, dat besef ik mij op dit moment maar al te goed. Vrede is onbetaalbaar. Gisterochtend was het een mooi uitzicht vanuit mijn thuiswerkkantoor in Leiden, schitterend hoe de zon opkwam rond een uur of zeven:

Vandaag een mooie ´kennisparel´, de 350e alweer, uitgegeven door de prestigieuze National Academies of Sciences over politieopleiding in internationaal perspectief. Het rapport schetst de mogelijkheden om evidence-based training te bevorderen ter ondersteuning van de basiskennis en vaardigheden die de politie nodig heeft om de rechtsstaat te bevorderen en het publiek te beschermen. Dit rapport dient als startpunt voor het ontwikkelen van meer kennis over hoe internationale politietraining behulpzaam kan zijn om de trainingsresultaten en de werkzaamheden van de politie te verbeteren binnen verschillende contexten.

Eerder verstuurde ik deze kennisparel over politieopleidingen: [147] 7 januari 2021: [147] 7 januari 2021: A Systematic Review of Police Recruit Training Programmes – ProHIC De belangrijkste opleidingscontexten, mechanismen en resultaten van die opleidingen worden onderzocht om te bepalen hoe training werkt, onder welke omstandigheden en voor wie ze werken. De bevindingen wijzen erop dat leerlinggerichte onderwijsbenaderingen kritisch denken en probleemoplossende vaardigheden het meest effectief blijken. Rekruten gaven er de voorkeur aan om een praktische, praktijkgerichte training te ondergaan boven theoretische lessen. Teven blijkt praktijktraining consequent een positieve invloed te hebben op het proces van het vormen van rekruten in daadwerkelijk actieve politieagenten. Ten slotte bleek de rol van docenten in academische en veldopleidingen van cruciaal belang voor rekruten bij het integreren van theoretisch leren met praktische vaardigheden. Maar nu naar de ´kennisparel´ van vandaag.

Bron

National Academies of Sciences, Engineering, and Medicine (February 2022).Police Training to Promote the Rule of Law and Protect the Population. Washington, DC: The National Academies Press, 87 pp. https://www.nap.edu/catalog/26467/police-training-to-promote-the-rule-of-law-and-protect-the-population

Summary

Training police in the knowledge and skills necessary to support the rule of law and protect the public is a substantial component of the activities of international organizations that provide foreign assistance. Significant challenges with such training activities arise with the wide range of cultural, institutional, political, and social contexts across countries. In addition, foreign assistance donors often have to leverage programs and capacity in their own countries to provide training in partner countries, and there are many examples of training, including in the United States, that do not rely on the best scientific evidence of policing practices and training design. Studies have shown disconnects between the reported goals of training, notably that of protecting the population, and actual behaviors by police officers. These realities present a diversity of challenges and opportunities for foreign assistance donors and police training.

At the request of the U.S. State Department’s Bureau of International Narcotics and Law Enforcement Affairs, the Committee on Law and Justice of the National Academies of Sciences, Engineering, and Medicine examined the scientific evidence and assessed research needs for effective policing in the context of the challenges above. This report, the second in a series of five, responds to the following questions: What are the core knowledge and skills needed for police to promote the rule of law and protect the population? What is known about mechanisms (e.g., basic and continuing education or other capacity-building programs) for developing the core skills needed for police to promote the rule of law and protect the population?

The committee’s organizing framework for its review stems from an evidence-based approach to policing. Evidence-based policing is an approach to police practice and management that involves using scientifically[1]derived knowledge to strengthen police departments’ decision-making, tactics, strategies, and overall agency functioning. It also offers guidance and describes opportunities for strengthening evaluations of police training. The committee drew on briefing papers and workshop presentations to shape its own proposed approach to knowledge management for agencies like INL. This approach offers a generic means for developing country-specific assessments of what training is needed and how it can be shaped. The approach includes the idea of “reform-based training,” as well as broader principles of training, an inventory of police knowledge and skills, ways to assess the effectiveness of training, and tracking, testing and evaluating training on a continuous basis.

An evidence-based approach to police training emphasizes five principles, including that training should (1) do no harm; (2) be based on policing activities, tactics, and strategies supported by evidence demonstrating effectiveness in promoting the rule of law and protecting the population; (3) use educational training methods shown to be effective in transferring critical knowledge and skills to police; (4) be continuously evaluated; and (5) be flexible and contextualized in its delivery.

Afsluitend

Een basis- en doorlopende training is van cruciaal belang voor politieagenten die onder meer kennis moet bevatten die is afgeleid van de politiewetenschap. Meerdere kennisfeiten kunnen hierbij worden ontleend aan tientallen jaren van onderzoek. Bijvoorbeeld onder meer het feit dat criminaliteit is geconcentreerd binnen een klein deel van alle geografische locaties binnen gemeenschappen, op bepaalde tijden van de dag en dagen van de week en onder een kleine groep daders en herhaalde slachtoffers: de scheve verdeling van criminaliteit, daders, slachtoffers en situaties. Een ander belangrijk feit is dat jeugdige delinquenten na verloop van tijd zullen stoppen met crimineel gedrag: de criminaliteit-leeftijdscurve.

Politieagenten moeten worden getraind in en over de oorzaken en patronen van criminaliteit (en antisociaal gedrag), de rechtsstaat en mensenrechten in zowel de opleidingstraining als de meer geavanceerde trainingen van politie. Agenten moeten ook worden getraind in tactiek, strategieën en interventies die aangetoond effectief blijken te zijn op basis van hoogwaardig onderzoek om de rechtsstaat effectief te bevorderen en het publiek te beschermen. Al deze wijze lessen zijn onderbouwd na te slaan in bijgesloten ´kennisparel´. En nu maar hopen dat het verstand het gaat overwinnen van de oorlogsdaden in Oekraïne.

Tot zover maar weer, blijf gezond, optimistisch en wees vooral aardig voor elkaar. Alleen zo gaan we echt solidair met elkaar om. Tot de volgende ´kennisparel´ die over een paar dagen in jullie mailbox valt.