Probleemgericht werken aan High Impact Crime
[359] 9 maart 2022: A new mode of protection: Redesigning policing and public safety for the 21st century, final report of the Strategic Review of Policing in England and Wales

Inleiding en context

Goede morgen op deze zonnige woensdag 9 maart 2022. En deze song is voor het Rode Plein: https://www.youtube.com/watch?v=RqnWIHoCW8s Veertig jaar geleden opgenomen door één van mijn favoriete punk bands. Maar nu naar het heden, de nieuwe ´kennisparel´ van vandaag is een bijzondere. Het betreft het lang verwachte eindrapport van de Strategic Review of Policing in England and Wales. Ruim anderhalf jaar geleden verstuurde ik het interim rapport: https://prohic.nl/2020/08/11/11-augustus-2020-public-safety-and-security-the-first-report-of-the-strategic-review-of-policing-in-england-and-wales/ Het eindrapport verscheen gisteren en nu al in jullie mailbox.

De Strategic Review of Policing in England and Wales werd in september 2019 ingesteld door de Police Foundation.  De opdracht is om te onderzoeken hoe criminaliteit, angst voor criminaliteit en andere bedreigingen voor de openbare veiligheid veranderen en om het vermogen van de politie om deze uitdagingen aan te gaan te beoordelen. Deze verregaande onafhankelijke beoordeling, de eerste in zijn soort in vele jaren, werd voorgezeten door Sir Michael Barber en geleid door een adviesraad van voormalige hoge politiefunctionarissen, politici en vooraanstaande academici. Het algemene doel van de Review was om een strategische langetermijnvisie op te stellen voor de Engelse en Welshe politiediensten. Het eindrapport presenteert 56 aanbevelingen voor een moderne politiedienst die in staat is de uitdagingen van de 21e eeuw aan te gaan.

Welke politieorganisatie heb je nodig om die te verwachten ontwikkelingen het hoofd te bieden? Welke expertise is nodig? Hoe ziet de toekomst van de opsporing eruit? Welke ´nieuwe criminaliteitsvormen´ zullen zich ontwikkelen? Hoe ziet de criminaliteitsmarkt er uit? Hoe ga je als politie in de toekomst om met het publiek en bedrijfsleven? Hoe zal de georganiseerde criminaliteit zich ontwikkelen? Welke rol kan en moet het ondergeschoven kindje criminaliteitspreventie spelen? Allemaal vragen die naar mijn mening ook relevant zijn voor de Nederlandse politie en aanverwante veiligheidsorganisatie, zoals de particuliere beveiligingsindustrie. In feite zien we vergelijkbare ontwikkelingen in Nederland die zich ook voordoen in het VK. Dus een rapport om van te leren, zeker binnen de huidige discussie die in Nederland wordt gevoerd over de rol, taken en toekomst van de Nederlandse politie.

Bron

Barber, Michael (Chairman) (March 2022). A new mode of protection: Redesigning policing and public safety for the 21st century, final report of the Strategic Review of Policing in England and Wales. London: Police Foundation, 196 pp. https://www.policingreview.org.uk/wp-content/uploads/srpew_final_report.pdf

Samenvatting

´We need to think about mission, leadership and technology to drive us to the next stage”

Policing requires root and branch reform if it is to tackle the crisis of public confidence according to the first independent review of the police service for decades. More information about the Review can be found at: https://www.policingreview.org.uk. The Strategic Review of Policing in England and Wales, chaired by Sir Michael Barber and carried out by the Police Foundation, contains 56 recommendations urging radical reform to police culture, skills and training and organisational structure. These include:

  • Creation of a new Crime Prevention Agency.
  • Expansion of the role of the National Crime Agency so it in effect becomes a new FBI for the UK.
  • Introduction of a new licence to practice for all police officers that is renewed every five years and subject to strict conditions.
  • Merger of back office functions across the 43 forces that would save hundreds of millions of pounds.
  • Investment in front line policing, training and technology to modernise the service from top to bottom.

The way the police service is organised has not changed significantly since the 1960s.  Local police forces should focus on local crime, emergency incidents and visible community policing. They are however poorly equipped to tackle surging levels of fraud and cybercrime.  It is neither effective nor efficient for every police force to run its own HR, finance and other support functions.  The report makes a number of recommendations to reform the way the police service is organised including: 

  • To tackle surging levels of fraud and cybercrime, the government should introduce a dedicated Crime Prevention Agency that would be responsible for ensuring crime is designed out at source.  This new Agency would have powers to enforce a new statutory duty on large companies to prevent crime.  
  • To tackle increasing levels of cross border crime there should be a major expansion of the National Crime Agency (NCA), to make it more like a British FBI.  Regional Organised Crime Units (ROCUs), which currently sit with local police forces, should be transferred over to the National Crime Agency. This would put these units on a firmer financial footing and would make sure they were housed within a national network that prioritises tackling serious and organised crime.
  • The College of Policing should be reformed and expanded to become a powerful agency for police improvement.  It should have powers to set mandatory professional standards for all police officers, to require police forces to address skills gaps and to require police forces to develop common IT standards so data can be properly shared between forces.
  • Specialist and back office functions, currently largely operating in each of the 43 forces, should be merged into Regional Police Support Units, which would ensure they were delivered more effectively and would save hundreds of millions of pounds in reduced duplication. 

Policing is at a critical juncture. If it does not embrace reform it will likely be overwhelmed by the scale and complexity of the demands coming down the track. But if we take the necessary decisions now the prize will be great: to develop the conditions in which our people can live freely and safely in the 21st century and to renew for our age the promise of the Peelian model, a form of policing that serves rather than oppresses the people and that can continue to be an example to the world in the art of reconciling order with liberty.

Afsluitend

Een ´kennisparel´ dus om van te leren, zeker met het oog op de te verwachten ontwikkelingen op de Nederlandse criminaliteitsmarkt en de rol van de politie daarbinnen. Uiteraard is niets moeilijker dan voorspellingen doen, maar wanneer je dat achterwege laat loop je het gevaar om sowieso achter de feiten aan te lopen. En realistisch beredeneerde uitspraken hoe de toekomst er uit zal zien geven in ieder geval stof tot discussie hoe het veiligheidsbeleid in Nederland de komende jaren verder vorm moet krijgen. Bijgesloten ´kennisparel´ kan binnen die discussie in ieder geval mede behulpzaam zijn om op een goede systematische manier die discussie te voeren. Maak er vooral gebruik van, want het vierkante wiel opnieuw uitvinden is een slechte optie. Naar mijn mening voor de Nederlandse politieorganisatie een fundamenteel document om verplicht kennis van te nemen, zeker de ´politiebazen´ werkzaam op het hoofdbureau van de Nationale Politie aan de Nieuwe Uitleg in Den Haag.

prohic_linksonder