Inleiding en context
Ik wens jullie allemaal een fijne werkdag toe op deze vrijdag 18 maart 2022. Vandaag een mooie ´kennisparel´ van Nederlandse bodem. Het betreft het eerste kerncijferrapport van de Nationale Drug Monitor (NDM) waarin recente ontwikkelingen in het middelengebruik, beleid en de drugs gerelateerde criminaliteit zijn samengevat. Dit rapport is gebaseerd op de nieuwe website die de Jaarberichten van de NDM, zoals gepubliceerd tussen 1999 en 2020, vervangt: https://www.nationaledrugmonitor.nl/ Die website wordt trouwens gedurende het jaar geactualiseerd met nieuwe bevindingen.
De NDM is in 1999 opgericht op initiatief van de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS). Het NDM-jaarbericht als geheel wordt geproduceerd door het Programma Drug Monitoring van het Trimbos-instituut. Drugsbeleid kent echter niet alleen volksgezondheidsaspecten, maar ook aspecten van criminaliteit en overlast. Sinds 2002 ondersteunt ook het Wetenschappelijk Onderzoek en Documentatiecentrum de NDM. In de NDM handelen drie hoofdstukken over onderwerpen die op het terrein van het ministerie van Justitie & Veiligheid liggen, namelijk een hoofdstuk over wetgeving en beleid op JenV-terrein, een hoofdstuk over illegale handel, productie en bezit van drugs en een hoofdstuk over criminaliteit en overlast door alcohol- en drugsgebruikers. De inhoud van het rapport ziet er als volgt uit: 1. Algemeen (vooraf, wetgeving en beleid, 2. Middelen (Cannabis, Cocaïne, Opiaten, Ecstasy, Amfetamine, NPS, GHB, Slaap- en kalmeringsmiddelen, Lachgas, Ketamine, ADHD-medicijnen, Alcohol, Tabak) 3. Criminaliteit (Illegale handel, bezit en productie, Criminaliteit en overlast). Een schitterende bron voor een ieder die zich met drugsbeleid, de aanpak van drugs en het voorkomen van drugsgebruik bezig houdt. Een echte aanrader.
Bron
Laar, M.W. van der et al. (red.) (maart 2022) Nationale Drug Monitor – kerncijfers en ontwikkelingen 2021. Den Haag / Utrecht: WODC / Trimbos Instituut, 52 pp.https://repository.wodc.nl/handle/20.500.12832/3165 en https://www.nationaledrugmonitor.nl/
Summary
During the corona crisis, the police seized more kilos of cannabis, and Customs made more drug seizures of cocaine, ecstasy/MDMA and amphetamine. Also, the number of dismantled production sites for, among other things, synthetic drugs remains high. On the other hand, fewer hemp nurseries were dismantled in 2020, and the corona measures have led to a decrease in summonses and court settlements in Opium Act cases. These and other trends and figures on the use of and harm caused by alcohol, tobacco and drugs, and on drug-related crime can be found in the recently published Key Figures Report 2021 National Drug Monitor (NDM) of the Trimbos Institute and the Scientific Research and Documentation Centre (WODC).
Compared to 2019, the total inflow of Opium Act cases into the Public Prosecutor’s Office decreased in 2020. The decrease occurred in both soft drugs and hard drugs cases. The relative share of soft drugs cases in the inflow of Opium Act offences at the Prosecutor’s Office again decreased slightly. The hard drugs category is the largest for the third year in succession. Hard drugs offences usually involve the possession of a hard drug, while soft drugs offences usually involve cannabis cultivation.
The number of public prosecutor investigations into organised crime, where drugs are the primary focus, increased between 2015 and 2020. In 2020, there will be 651 investigations: 121 into large-scale hemp cultivation, 248 into cocaine or heroin and 282 into synthetic drugs. The number of reported dismantled production sites and synthetic drug warehouses will increase further in 2020. And the increase in the number of dismantled methamphetamine labs producing crystal meth is striking: from 9 in 2019 to 32 in 2020. This sharp increase can also be seen in the seizures of precursors (common chemicals used to make illegal drugs) for the production of methamphetamine. On the other hand, the number of dumpsites found in 2020 has again decreased compared to previous years. There are indications that more waste is left behind at production sites, that more waste disappears into the soil and surface water and that the amount of waste per dumping has increased.
In 2020, the police recorded 46,221 nuisance incidents due to alcohol and drugs. That is 6,000 more incidents than in 2019. The provinces of North Brabant, South Holland, Utrecht and Limburg were particularly affected. The increase is possibly due to the Violence Investigation Act (as of 1 July 2017). This has given investigating authorities more opportunities to identify drug use in incidents of violence. After an increase in 2018 and 2019, the number of registered drunk driving suspects returned to the 2018 level in 2020. The upward trend in the number of drunk-driving cases disposed of by the courts also seems to have been broken in 2020: around 8,700 cases in 2020, compared to almost 11,000 cases in 2019. This decrease is possibly related to the corona measures. As in previous years, drink-driving suspects were found guilty in nearly all cases.
In 2020, 6 per cent of urine checks in prisons detected drug use. In 2019, it was about 8 per cent. The number of urine tests taken in 2020 is almost a third lower than in 2019. Changes in drug testing during the corona pandemic may have affected the number of tests taken and the percentage of positive tests. There are also signs that synthetic drugs that are difficult to detect in urine are increasingly used during detention.
Afsluitend
Een zogenaamde ´must read´ deze cijferbijbel op het terrein van middelengebruik en drugsbeleid. Monitors worden gemaakt om beleidsterreinen cijfermatig in kaart te brengen en zodoende meer ‘evidence based’ beleid te ontwikkelen en te evalueren. De monitor, oftewel een standaardsysteem van periodiek beschikbare (prestatie)gegevens, speelt in Nederland een steeds belangrijker rol ter ondersteuning en beoordeling van het beleid. In de laatste jaren is het belang van informatiesystemen om beleid te kunnen ondersteunen en evalueren sterk toegenomen. In de jaren negentig van de vorige eeuw zijn diverse regelingen in werking getreden die aansturen op resultaatgericht beleid dat regelmatig geëvalueerd dient te worden. Gecontroleerd moet worden of de doelen en afspraken die zijn gemaakt in het beleid uiteindelijk ook gerealiseerd zijn op de beoogde manier.
Het is een belangrijk signaleringsinstrument ter ondersteuning van het beleid. De verwachtingen omtrent de evaluatieve functie van monitors zijn vaak hooggespannen. Een monitor kenmerkt zich door:
- een periodieke en systematische informatieverzameling;
- actuele informatie;
- consistentie in het gebruik van de gebruikte indicatoren;
- beleidsrelevante informatie;
- het hebben van een ijkpunt.
Het blijkt niet eenvoudig om met behulp van dergelijke monitorinformatie aan te geven in hoeverre geobserveerde veranderingen zijn toe te schrijven aan beleid. Het is lastig om een direct causaal verband te leggen. Het is wel zo dat de monitors belangrijke informatie opleveren over trends en ontwikkelingen die als indicatie kunnen dienen om zicht te krijgen op de effecten van het ingezette beleid. Kortom: Nederland ligt aan de monitor, op heel veel verschillende beleidsterreinen.
Tot zover maar weer, blijf gezond, optimistisch en wees vooral aardig voor elkaar. Alleen zo gaan we echt solidair met elkaar om. Tot de volgende ´kennisparel´ die over een paar dagen in jullie mailbox valt.