Inleiding en context
Ik wens jullie op deze woensdag 6 april 2022 allemaal een fijne dag toe. Maak er wat moois van. De bijgesloten ´kennisparel´ van vandaag geeft een omvangschatting van individueel slachtofferschap van een twaalftal vormen van fraude in Nederland, met als voornaamste aspect een slachtofferstudie die voor het eerst de prevalentie hiervan meet. Een totaal van 16% van de Nederlandse bevolking werd in 2020 slachtoffer van fraude. Dit blijkt uit een eerste uitgebreide slachtofferstudie naar fraude in Nederland. Op basis van de gemelde schade in het onderzoek schatten de onderzoekers de totale schade jaarlijks op € 2,75 miljard. De totale schade is gebaseerd op de gewogen gemiddelde schade van respondenten uit de slachtofferstudie (€ 189). Dat bedrag is vermenigvuldigd met de grootte van de Nederlandse bevolking van 16 jaar en ouder. Verliezen van slachtoffers zijn vaak klein, maar soms extreem groot. Hetzelfde geldt voor de psychologische impact op slachtoffers: een minderheid van de slachtoffers ervaart veel last, de meerderheid niet.
Bron
Junger, Marianne, Bernard Veldkamp & Luka Koning (maart 2022). Fraudevictimisatie in Nederland: Onderzoeksrapport. Enschede: Universiteit Twente, 50 pp. https://www.utwente.nl/nl/bms/fraudvic/fraudevictimisatie-in-nederland.pdf De zogenaamde interactieve versie van het rapport kan geraadpleegd worden onder: https://www.utwente.nl/nl/bms/fraudvic/book/
Summary
All over the world, fraud seems to be making more individual victims. While most crimes are declining, fraud statistics are showing an increase. However, the visibility of fraud is limited because victims do not always report it. A victim study can provide a complete picture of the fraud problem. A sample representative of the Dutch population (obtained through the LISS panel, n = 2864) was asked about fraud events in 2020. There were questions about 12 fraud categories.
Purchase fraud is the most common fraud, with 11% victimization. Roughly 1% are victims of other forms of fraud, such as friend-in-emergency fraud (including Whatsapp fraud), dating fraud and spoofing (assuming a different identity, including help desk fraud). It was striking that in only 12% of the incidents, victims contacted the police afterwards. Fraud is also not often reported to other parties, such as banks, credit card companies and payment services. However, this differs per type of fraud and depends on the payment method used. For example, in the case of spoofing (including bank help desk fraud), more than half of the victims contact their bank.
Anyone can become a victim of fraud, the study shows. Socio-demographic variables such as age and gender play only a limited role. However, young people are more often victims than older people, contrary to popular belief (young people up to and including 35 years old: 21.5% victims; older people: 13.1% victims). This could be because young people are more online. Impulsivity and knowledge about fraud appear to be significant predictors of victimization. Impulsive people become victims more often, presumably because they (too) quickly make decisions (non-impulsive: 14.7% victims; impulsive: 28.6% victims). People with more knowledge about fraud are better able to resist fraud attempts, so they are less likely to become victims (respondents who experienced a fraud attempt with little knowledge: 53.3% victims; high knowledge: 32.2% victims). Our study shows that the number of victims can decrease if people are better informed about the working methods of fraudsters. Preventing quick decisions can also help reduce casualties. For example, consider a simple double-check before a payment is made. Adjustments to the design of trading platforms could also help with this.
Afsluitend
Fraude is omvangrijk en divers in Nederland. Een aanzienlijk deel van de Nederlandse bevolking komt met fraude in aanraking. Fraude vindt vooral online plaats. De verliezen door en impact van fraude zijn vaak klein, maar soms ook heel groot. Maar weinig slachtoffers zoeken contact met de politie of andere partijen, terwijl dit belangrijk is om zicht te houden op fraude. Snelle beslissingen verminderen en kennis over fraude vergroten zou slachtofferschap kunnen tegengaan. Ook hier geldt dat criminaliteitspreventie de eerste stap is om de omvang van individueel slachtofferschap van fraudevormen tegen te gaan.
Tot zover maar weer, blijf gezond, optimistisch en wees vooral aardig voor elkaar. Alleen zo gaan we echt solidair met elkaar om. Tot de volgende ´kennisparel´ die over een paar dagen in jullie mailbox valt.