Inleiding en context
Goede morgen op deze tropische donderdag 23 juni 2022. Probeer het allemaal wat koel te houden. Ik was gisteren behoorlijk beroerd. Ondanks vier vaccinaties heeft het Corona virus mij ook al een paar dagen te pakken gekregen. Behoorlijk onaangenaam allemaal, maar goed zondag weer uit mijn ´thuisgevangenis´. Maar nu naar de ´kennisparel´ van vandaag. Dat is een mooie.
Regelgevende benaderingen van de georganiseerde misdaad zijn erop gericht de exploitatie van de legitieme economie door overtreders tot een minimum te beperken. In tegenstelling tot strafrechtelijke benaderingen, geven regelgevende benaderingen prioriteit aan preventie boven rechtshandhaving. In bijgesloten ´kennisparel´ wordt de impact beschreven van een regelgevende (preventieve) benadering van de georganiseerde misdaad in Queensland Australië, waardoor leden van outlaw motorbendes (OMCG’s) niet in bepaalde bedrijfstakken konden werken. Nadat een bredere reeks van maatregelen hiertegen zijn geïmplementeerd wordt met behulp van onderbroken tijdreeksanalyses inzicht gegeven in de opgetreden veranderingen in de georganiseerde misdaad gerelateerde schade door OMCG-leden. De resultaten suggereren dat de invoering van beroepsbeperkingen werd gevolgd door een geleidelijke vermindering van de aan de georganiseerde misdaad gerelateerde schade door OMCG-leden (3% tot 4% per maand). Hoewel de vermindering klein is, ondersteunt het de opvatting dat regelgevende maatregelen een veelbelovende preventieve strategie is om de georganiseerde misdaad terug te dringen.
Bron
Dowling, Christopher & Anthony Morgan (June 2022). Regulatory approaches to preventing organised crime among outlaw motorcycle gangs. Canberra: Australian Institute of Criminology, 16 pp. https://www.aic.gov.au/sites/default/files/2022-06/ti652_regulatory_approaches_to_preventing_organised_crime_among_outlaw_motorcycle_gangs.pdf
Summary
Australia’s response to organised crime has relied on the criminal justice system, using strong enforcement and legal regimes to dismantle criminal groups, and deter or imprison offenders. Outlaw motorcycle gangs (OMCGs) have been the most visible target of these measures, given their prominence in Australia’s organised crime landscape. Many Australian states and territories have adopted suites of laws which criminalise OMCGs and the association of their members. These laws have been introduced alongside dedicated police operations focused on disrupting the operation of OMCGs through high-intensity, low-tolerance enforcement activity.
Regulatory approaches rooted in civil and administrative law, meanwhile, are being increasingly used against organised crime in Europe. These approaches focus on reducing opportunities for organised crime by blocking groups and offenders from elements of the legitimate economy that can enable it. This typically includes restrictions on the issuing of licences, permits, contracts, subsidies or grants, and the denial of real estate and other assets. Such measures can be critical to cutting off offenders from the funding streams, physical and technical infrastructure and mechanisms for concealing illicit revenue that facilitate organised crime.
Regulatory approaches to organised crime aim to minimise exploitation of the legitimate economy by offenders. Unlike criminal justice approaches, regulatory approaches prioritise prevention over enforcement. This study explores the impact of a regulatory approach to organised crime in Queensland which restricted outlaw motorcycle gang (OMCG) members from working in certain industries. We exploit a delay in the implementation of these occupational restrictions after a wider suite of measures commenced, using interrupted time series analysis to analyse changes in organised crime related harm by OMCG members. Results suggest that the introduction of occupational restrictions was followed by a gradual reduction in organised crime related harm by OMCG members (3% to 4% per month). While the reduction is small, it supports the view that regulatory measures are a promising strategy for reducing organised crime.
Afsluitend
Een mooi preventief resultaat van de aanpak van georganiseerde misdaad, in dit geval van zogenaamde OMG´s. OMG´s (ook wel 1%MC’s genoemd) zijn in de regel verdeeld in ‘chapters’: regionale afdelingen. Daarnaast hebben veel van dergelijke clubs ‘supportclubs’ of ‘front patch’-clubs. Leden van de officiële MC’s (motorclubs met driedelige back-patch) heten full color member. Bij deze clubs wordt men eerst hangaround en na een proeftijd van circa 5 tot 8 maanden prospect (aspirant-lid). Pas na minimaal een jaar prospect te zijn geweest kan men full member (volwaardig lid) worden. De meest bekende Nederlandse 1%-motorclubs zijn: Hell’s Angels MC, Satudarah MC, Trailer Trash MC, Bandidos MC, en No Surrender MC.
Hoe ziet de rol van deze OMG´s eruit in relatie tot georganiseerde misdaad? Hoe zien de criminele structuren er uit? Welke organisatiegraad is waarneembaar? En welke aanpak en beleidsvormen zijn het meest effectief om deze OMG´s aan te pakken? Bijgesloten ´kennisparel´ geeft daarop een antwoord. Het blijkt dus van een preventieve aanpak succesvol is. Dat er meer preventieve maatregelen toegepast kunnen worden op het fenomeen van georganiseerde misdaad blijkt uit onderstaand schema, geïnteresseerde lezers verwijs ik ook nog naar: https://www.researchgate.net/publication/338999955_Preventieve_en_bestuurlijke_aanpak_van_georganiseerde_criminaliteit_in_Nederland_Een_multidimensionale_aanpak
Tot zover maar weer, blijf gezond, optimistisch en wees vooral aardig voor elkaar. Alleen zo gaan we echt solidair met elkaar om. Tot de volgende ´kennisparel´ die over een paar dagen in jullie mailbox valt.