Inleiding en context

Goede morgen allemaal op deze mooie vrijdag 15 juli 2022. Het weekeinde staat voor de deur en het belooft heerlijk droog en zonnig te worden. Dat wordt genieten op het water, strand en terrasjes. We leven maar in een prima land. In gebruikte hem al eerder maar wat mij betreft blijft dit toch de absolute zomer hit aller tijden: https://www.youtube.com/watch?v=wvUQcnfwUUM Prachtig.

De ´Kennisparel´ van vandaag is er één van Nederlandse onderzoekers. Zij hebben zeer recent een meta analyse gemaakt op bestaande hoogwaardige studies waarin de effecten van anti-pest programma´s binnen het onderwijs zijn beoordeeld. Op school gebaseerde anti-pestinterventies verminderen over het algemeen het aantal slachtoffers en daders van pesten. Dat is natuurlijk een prima uitkomst. De bevindingen benadrukken het belang van het afstemmen van interventies op de leeftijd en het initiële slachtofferschapsniveau van kinderen en adolescenten.

Door interventies op maat te maken, kunnen interventie-inspanningen worden gemaximaliseerd. De praktische implicaties kunnen echter een uitdaging zijn. Interventies moeten flexibel inzetbaar zijn door gebruik te maken van zowel universele, geselecteerde als geïndiceerde preventieve componenten. Door over te stappen van een “one size fits all”-benadering naar een toegesneden gefocuste aanpak kunnen scholen effectief voldoen aan de behoeften van de verschillende subgroepen waaruit de schoolpopulatie bestaat. Hierbij wordt dan tevens ook rekening gehouden met de normen en groepsdynamiek van de gehele schoolpopulatie.

Bron

Hensums, Maud, Brechtje de Mooij, Steven C. Kuijper, Minne Fekkes & Geertjan Overbeek (July 2022). What Works for Whom in School-Based Anti-bullying Interventions? An Individual Participant Data Meta-analysis. Prevention Science, 7 July, pp. 1-12. https://link.springer.com/article/10.1007/s11121-022-01387-z

Summary

The prevalence of bullying worldwide is high. Over the past decades, many anti-bullying interventions have been developed to remediate this problem. However, we lack insight into for whom these interventions work and what individual intervention components drive the total intervention effects. We conducted a large-scale individual participant data (IPD) meta-analysis using data from 39,793 children and adolescents aged five to 20 years (Mage = 12.58, SD = 2.34) who had participated in quasi-experimental or randomized controlled trials of school-based anti-bullying interventions (i.e., 10 studies testing nine interventions). Multilevel logistic regression analyses showed that anti-bullying interventions significantly reduced self-reported victimization (d =  − 0.14) and bullying perpetration (d =  − 0.07).

Anti-bullying interventions more strongly reduced bullying perpetration in younger participants (i.e., under age 12) and victimization for youth who were more heavily victimized before the intervention. We did not find evidence to show that the inclusion of specific intervention components was related to higher overall intervention effects, except for an iatrogenic effect of non-punitive disciplinary methods–which was strongest for girls. Exploratory analyses suggested that school assemblies and playground supervision may have harmful effects for some, increasing bullying perpetration in youth who already bullied frequently at baseline. In conclusion, school-based anti-bullying interventions are generally effective and work especially well for younger children and youth who are most heavily victimized. Further tailoring of interventions may be necessary to more effectively meet the needs and strengths of specific subgroups of children and adolescents.

Afsluitend

Pesten is al jaren een probleem op scholen. Het aantal mensen dat ermee te krijgt is omvangrijk, maar toch lukt het niet om pesten te stoppen. Groepsdruk en populair willen zijn is voor veel jongeren belangrijker dan ooit. Om erbij te horen gaan ze anderen pesten of durven  niks te zeggen als een ander wordt gepest. Bijgesloten ´kennisparel´ laat zien dat er wel degelijke effectieve interventies bestaan om dat pesten te reduceren. Opnieuw een overtuigend bewijs dat preventieprogramma´s daadwerkelijk kunnen werken. In dit geval om pesten op school te verminderen en slachtofferschap en daderschap terug te dringen. Het is te hopen dat de uitkomsten van bijgesloten studie ook doordringen bij de beleidsmakers en degenen die zich daadwerkelijk met de preventie van pesten op scholen bezig houden.

424-AntiBullyingInterventionsEffectivenessSystematicReview.July2022Downloaden