Inleiding en context
Goede morgen allemaal op deze dinsdag 30 augustus 2022. We beginnen de dag met een mooie lach: https://www.youtube.com/watch?v=dAoaVU3-ve0 Vandaag een ´kennisparel´, dit keer over de mate waarin burgers melding maken van zware georganiseerde misdaad. Het betreft een bewerking van het volgende rapport: https://repository.wodc.nl/bitstream/handle/20.500.12832/3046/3167-meldingsbereid-door-tip-en-beloningsgelden-volledige-tekst.pdf?sequence=1&isAllowed=y De bestudeerde literatuur laat zien dat het merendeel van de burgers geen melding doet bij zware criminaliteit. Bovendien zéggen mensen weliswaar dat zij in een bepaalde situatie melding zullen doen, maar laten zij dat in de praktijk toch achterwege. Bij harddrugs leeft de gedachte dat melden geen zin heeft; bij hennepkwekerijen hebben mensen er zelf soms te weinig last van om tot melding over te gaan. Burgers zijn er niet altijd van overtuigd dat hun anonimiteit goed wordt bewaakt, en soms weten ze ook niet waar ze anoniem kunnen melden. Ze zijn soms bang voor represailles. Ook merken burgers deze vormen van criminaliteit niet altijd op. Al met al wordt er dus feitelijk weinig gemeld over de zware criminaliteit. Het is de vraag of het bieden van hogere tipgelden of beloningen verandering brengt in deze situatie; waarschijnlijk is het daadwerkelijk garanderen van anonimiteit en het afschermen van de burger of informant van groter belang.
Uit het onderzoek blijken diverse motieven voor het informeren van de politie over een strafbaar feit. Geld is belangrijk, maar is zeker niet altijd doorslaggevend. Tipgeld of beloning kan soms contraproductief werken. De afweging maken hoe hoog een eventueel geboden bedrag moet zijn, is vaak moeilijk. Door de tijd heen kan de behoefte van een informant aan tipgeld veranderen. Minstens even belangrijk als geld zijn andere motieven. Vaak is het een combinatie van factoren die maakt dat informanten informatie delen, zo geven de respondenten aan. Naast geld spelen motieven een rol als de behoefte aan bescherming en aan het uit de weg ruimen van een concurrent, wraak en vergelding. Beschermingsbehoeften spelen in verschillende situaties: bij de burger die een drugslab in de buurt meldt, maar ook bij de crimineel die uit een georganiseerd verband wil stappen. Persoonlijkere motieven worden ook vaak genoemd: er is behoefte aan aandacht bij de informant uit het criminele milieu, en die kunnen runners geven omdat zij naar zijn verhaal luisteren en hem waarderen. Maar nu snel naar de ´kennisparel´ van vandaag waarvan de vraagstelling luidt: Wat zijn de motieven die burgers en informanten hebben om zware criminaliteit wel of juist niet te melden bij de politie, en welke rol kunnen tip- en beloningsgelden hierbij spelen?
Bron
Brinkhoff, Sven, Emile Kolthoff, Jeroen Mensink & Marijke Malsch (augustus 2022). Een onderzoek naar tip- en beloningsgelden: De motieven om zware criminaliteit te melden bij de politie, welke rol speelt geld? Proces, no. 4, pp. 228-240.
Summary
When investigating organised, subversive crime, the police and the Public Prosecution Service (OM) regularly use the information provided by citizens who tip off the police. In more serious cases, these citizens may be run as informants by a police intelligence service, or they may provide information to the police. Running’ refers, among other things, to hold regular interviews with an informant.
An appeal has been made in the House of Representatives to reward citizens who pass on information about drug crime more generously. This formed the starting point of a (parliamentary) discussion about tip and reward money. In his letter of 15 June, 2020 to the House of Representatives, the Minister of Justice and Security describes the existing options for citizens to report information anonymously to the investigative services. Firstly, citizens can make a report anonymously via Meld Misdaad Anoniem> (MMA) on criminal offences. The reports are processed anonymously by the MMA foundation, and there is no reward for the citizen. The second possibility is the tipping informant. A citizen can talk directly to the police, also based on anonymity. Such an informant can then be registered as an informant with the Criminal Intelligence Team (TCI). In addition to ‘ordinary’ citizens, this may also concern a member of a criminal organization. If the information from a tipster leads to a solution to the crime, he can receive financial compensation for this, the so-called ‘tip money. Thirdly, the minister mentions the reward.
The Chief Public Prosecutor may offer a reward for information that clarifies very serious crimes or identifies dangerous fugitive suspects or convicts. Finally, any citizen can provide information about criminal offences directly to the police without the need for tip or reward money and guaranteed anonymity.
In the discussion about a possible increase in tip and reward money, exploratory research has been carried out on behalf of the Scientific Research and Documentation Center (WODC) into the role of money in citizens’ considerations for informing the police about serious crime. This article discusses the results of that research, in which attention was paid to the various motives that citizens may have to inform the police. It has also been investigated which situations can arise in which tip or reward money can be made available. This article examines which scheme there is for tip and reward money, outlines the diversity of the reporter’s motives, and describes the different situations that the regulation of tip and reward money focuses on.
Afsluitend
Er zijn veel redenen voor criminele en niet-criminele burgers om al dan niet te besluiten om informatie met de politie te delen. Het verhogen van de tipgelden leidt niet per definitie tot een hogere meldingsbereidheid of betere informatie. In het onderzoek komen diverse motieven naar voren voor het tippen van de politie over een strafbaar feit. Voor zowel criminele als niet-criminele tipgevers kan een financiële beloning een motief zijn om informatie te verstrekken aan politie en het Openbaar Ministerie, maar het is zeker niet altijd doorslaggevend. Uit het onderzoek blijkt dat andere motieven dan de factor geld waarschijnlijk minstens even belangrijk zijn voor het delen van informatie met de politie, vaak een combinatie van geboden bescherming, uit de weg ruimen van een concurrent, wraak of vergelding, of een behoefte aan aandacht. Persoonlijke bescherming is voor beide soorten tipgevers van belang, maar criminele tipgevers zullen naar verwachting meer eisen stellen op het gebied van afscherming. Tja, het kan dus alle kanten uitgaan. Tip- en beloning gelden zijn in ieder geval niet de oplossing om de (georganiseerde) misdaad een echte slag toe te brengen.