Inleiding en context
Ik hoop dat jullie een prettige woensdag 28 september hebben. Kijk niet te veel naar buiten want de regen maakt niet vrolijk. Maar eerst een muziekje, op basis van de inhoud van de ´kennisparel´ van vandaag is het ook nuttig om naast alcohol melk te drinken: https://www.youtube.com/watch?v=a4IjrjMbmC4
Hopelijk biedt bijgesloten ´kennisparel´ weer nieuwe kennis voor de aanpak van criminaliteit en de rechtshandhaving daarvan. Vandaag een systematisch overzicht over de effecten van het rijden onder invloed van alcohol en cannabis op het rijgedrag van bestuurders. Cannabis en alcohol worden vaak aangetroffen bij dodelijke en letselongevallen met motorvoertuigen. Er is voldoende epidemiologisch bewijs om aan te tonen dat het gebruik van cannabis voorafgaand aan het rijden een negatief effect heeft op de verkeersveiligheid. Verschillende meta-analyses hebben de relatie tussen acute cannabisconsumptie en het ongevalsrisico onderzocht, en de meeste, maar niet alle, geven aan dat cannabis geassocieerd is met een toename van het ongevalsrisico.
Mogelijk kan de combinatie van zowel cannabis en alcohol leiden tot nog grotere prestatieverminderingen op het gebied van responstijd, laterale controle (d.w.z. rijstrookbehoud) en longitudinale controle (d.w.z. snelheid en volgafstand) ten opzichte van nuchter rijden en ten opzichte van rijden onder invloed van alleen cannabis of alcohol. Bijgesloten ´kennisparel´ geeft een oordeel over deze veronderstelling en komt op basis van 57 studies tot de conclusie dat dit inderdaad het geval is. Een belangrijke bevinding voor de verkeershandhaving in Nederland. Het vermoeden bestaat namelijk dat het rijden onder invloed van zowel alcohol en cannabis de afgelopen jaren is toegenomen.
Bron
Simmons, Sarah M., Jeff K. Caird, Frances Sterzer & Mark Asbridge (July 2022). The effects of cannabis and alcohol on driving performance and driver behaviour: A systematic review and meta-analysis. Addiction, vol. 117, no. 7, July, pp. 1843-1856.
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/add.15770
Summary
Cannabis and alcohol are frequently detected in fatal and injury motor vehicle crashes. While epidemiological meta-analyses of cannabis and alcohol have found associations with an increase in crash risk, convergent evidence from driving performance measures is insufficiently quantitatively characterized. Our objectives were to quantify the magnitude of the effect of cannabis and alcohol—alone and in combination—on driving performance and behaviour. Systematic review and meta-analysis. We systematically searched Academic Search Complete, CINAHL, Embase, Scopus, Google Scholar, MEDLINE, PsycINFO, SPORTDiscus and TRID. Of the 616 studies that underwent full-text review, this meta-analysis represents 57 studies and 1725 participants. We extracted data for hazard response time, lateral position variability, lane deviations or excursions, time out of lane, driving speed, driving speed variability, speed violations, time speeding, headway, headway variability and crashes from experimental driving studies (i.e. driving simulator, closed-course, on-road) involving cannabis and/or alcohol administration. We reported meta-analyses of effect sizes using Hedges’ g and r.
Cannabis alone was associated with impaired lateral control [e.g. g = 0.331, 95% confidence interval (CI) = 0.212–0.451 for lateral position variability; g = 0.198, 95% CI = 0.001–0.395 for lane excursions) and decreased driving speed (g = –0.176, 95% CI = –0.298 to –0.053]. The combination of cannabis and alcohol was associated with greater driving performance decrements than either drug in isolation [e.g. g = 0.480, 95% CI = 0.096–0.865 for lateral position variability (combination versus alcohol); g = 0.525, 95% CI = 0.049–1.002 for time out of lane (versus alcohol); g = 0.336, 95% CI = 0.036–0.636 for lateral position variability (combination versus cannabis; g = 0.475, 95% CI = 0.002–0.949 for time out of lane (combination versus cannabis)]. Subgroup analyses indicated that the effects of cannabis on driving performance measures were similar to low blood alcohol concentrations. A scarcity of data and study heterogeneity limited the interpretation of some measures.
This meta-analysis indicates that cannabis, like alcohol, impairs driving, and the combination of the two drugs is more detrimental to driving performance than either in isolation.
Afsluitend
Tja, dat is een duidelijke conclusie. De resultaten van deze meta-analyse van experimentele onderzoeken geven duidelijk aan dat rijden onder invloed van cannabis de rijvaardigheid verslechtert. Er is geen bewijs gevonden dat cannabis de rijvaardigheid verbetert, wat sommige automobilisten graag zouden willen (doen) geloven. In het bijzonder geeft de meta-analyse van experimentele rijstudies aan dat cannabis een consistent effect had op laterale controle en snelheid. Variabiliteit in laterale positie en snelheid van rijstroken werden over het algemeen verhoogd door cannabis, en snelheid werd over het algemeen verlaagd door cannabis. Ten slotte is de combinatie van alcohol en het gebruik van cannabis het meest risicovol op de prestaties van verkeersdeelnemers..