Inleiding en context
Beste mensen, het is vandaag maandag 17 oktober 2022. Een verse werkweek dus ook een ´kakelverse kennisparel´ in jullie mailbox. En bij die ´kennisparel´ past een toepasselijk lied en daar beginnen we mee: https://www.youtube.com/watch?v=dQOYv4178rM
Maar nu naar de parel van vandaag. Outlaw-motorbendes (OMG’s) zijn synoniem geworden met georganiseerde misdaad door hun betrokkenheid bij criminele activiteiten, waaronder de productie en distributie van illegale drugs, de handel in vuurwapens en het plegen van ernstige geweldsmisdrijven. Deze misdaden brengen aanzienlijke sociale en economische schade toe in landen waar deze bendes aanwezig zijn.
Hoe staat het met de samenwerking tussen de verschillende motorbendes? Hoe zien die netwerken eruit? Wie zijn de belangrijkste spelers in die samenwerkingsverbanden? Bijgesloten ´kennisparel´ geeft daarop een antwoord door gebruik te maken van netwerkanalyses om de omvang van die ´samenwerkingsmisdrijven´ binnen en tussen gevestigde clubs in Australië te analyseren. De uitkomsten hebben belangrijke implicaties voor het duiden van de manier waarop georganiseerde misdaad door verschillende OMG-bendes gezamenlijk worden gepleegd.
Bron
Bright, David, Giovanni Sadewo, Timothy I. C. Cubitt, Christopher Dowling & Anthony Morgan (October 2022). Co-offending networks among members of outlaw motorcycle gangs across types of crime. Trends in Organized Crime, 11 October, pp. 1-23. https://link.springer.com/article/10.1007/s12117-022-09467-w
Summary
Outlaw motorcycle gangs (OMCGs) have become synonymous with organised crime through engagement in criminal activities including illicit drug production and distribution, firearms trafficking, and serious violent crime. These crimes contribute significant social and economic harms in countries that feature a presence from these groups. The current paper uses network analytics to analyse the extent of co-offending within and across established clubs in Australia, including the relative involvement of senior, or office bearing, members. The majority of affiliates in this sample co-offended with another OMCG affiliate within the sample period, with office bearers, members, nominees and associates represented proportionally among co-offending networks to in the sample at large.
However, within these clubs, criminal activities were conducted in small cliques or components of affiliates. This research supports the role of OMCGs as important facilitators of crime, and the role of co-offending in the criminal offending of affiliates. The findings hold important implications for understanding how offending is organised among OMCGs, differences between groups, differing levels of engagement from the club hierarchy.
Afsluitend
Een prima netwerkanalyse die uitstekend dienst kan doen bij de gerichte aanpak van de illegale activiteiten van OMG´s. Ook in Nederland hebben we daar prima kennis over. De geïnteresseerde lezer verwijs ik graag naar dit recente overzicht van die beschikbare kennis: https://www.aic.gov.au/publications/tandi/tandi655 Daaruit blijkt dat de aanpak van OMG´s de afgelopen jaren redelijk succesvol is verlopen. Er is dan wel een ´winstwaarschuwing´ op zijn plaats. omdat de Nederlandse OMG’s steeds minder aanwezig zijn in het publieke domein lijkt het ‘gevoel van urgentie’ met betrekking de aanpak van OMCG’s langzaam af te nemen.
Dit wordt door verschillende partijen als problematisch ervaren omdat OMG’s nog steeds een ‘subcultuur’ vormen binnen de georganiseerde misdaad die onder meer andere criminele netwerken aantrekt. Er is sprake van de ´paradox van succes´. Op het moment dat het beleid succesvol is bestaat de neiging bij overheidsdiensten om zich geheel terug te trekken uit die aanpak. De opgebouwde expertise gaat verloren, de aandacht verslapt en daardoor popt het probleem zich langzamerhand in de tijd weer op. Een dergelijke paradox heb ik eerder gezien bij de aanpak van woninginbraak, fietsdiefstal, agressie tegen medewerkers met een publieke taak, aanpak van overvallen en de aanpak van onveiligheid en criminaliteit binnen het openbaar vervoer. Kortom, blijf alert op deze ontwikkelingen en anticipeer op tijd. Gooi niet de baby met het badwater weg.