Inleiding en context

´The only certainty about the future is that those who do not think about it will be unprepared for whatever comes´ (U.K. Foresight Programme Turning the Corner (2002).

Goede morgen allemaal op deze dinsdag 18 oktober 2022. De ´kennisparel´ van vandaag geeft een systematische beschrijving welke mogelijke gevolgen nieuwe betalingsmethoden en financiële technologieën hebben op het witwassen van geld. Dit overzicht biedt zes onderliggende trends waaruit naar verwachting mogelijke risico’s voor witwassen van opkomende ontwikkelingen zullen voortvloeien. Deze trends zijn door experts geverifieerd en beoordeeld en kunnen de basis vormen voor risicobeoordelingen voor toekomstige technologieën om hun risico’s te bepalen. Het doel is dat deze mogelijke risico´s in hun ontwikkelingsfase toekomstbestendig kunnen worden gemaakt. In feite een vorm van anticiperen en daarmee vroegtijdige criminaliteitspreventieve maatregelen nemen. Kortom: preventie optima forma.

Zelfs als risico’s effectief worden ingeschat blijft het echter de vraag hoe toekomstbestendigheid of risicobeperking daadwerkelijk kan plaatsvinden zonder de voordelen van innovaties te frustreren. Deze vragen rondom zogenaamde vroegtijdige preventie of contra technology assessment zijn de afgelopen jaren door zowel overheden als praktijkmensen over de hele wereld veronachtzaamd. Door de onderliggende mechanismen en de aard van deze risico’s systematisch te beschrijven hopen de auteurs van bijgesloten ´kennisparel´ een bijgedrage te leveren met het geven van oplossingen voor dit onvermijdelijke dilemma. Vaak ook wel beschreven als het dilemma tussen economisch belang en veiligheidsbelang.

Bron

Akartuna, Eray Arda, Shane D. Johnson & Amy E. Thornton (September 2022). The money laundering and terrorist financing risks of new and disruptive technologies: A futures-oriented scoping review. Security Journal, 19 September, pp.

https://link.springer.com/article/10.1057/s41284-022-00356-z

Summary

New and disruptive technologies, including cryptocurrencies and new payment methods, are revolutionising the way people engage with finance. Although they provide significant benefits to consumers, they are also inadvertently creating new money laundering and terrorist financing risks. This paper examines the risks that are, or are predicted to be, prevalent in three technology sectors—distributed ledger technologies (including cryptocurrencies), new payment methods and financial technologies (FinTech), through a systematic scoping review process. Specifically, the paper identifies enablers of both crimes, the precise criminal methods they might facilitate, at-risk stakeholders (of exploitation and/or complicity) and risk characteristics. The study involves systematic scoping reviews of the academic and futures literatures as well as a consultation exercise with experts to assess the likely veracity of the findings. In addition to identifying an array of specific risks, we identify six underlying trends that facilitate them. We discuss these, their policy implications, future directions for research and their benefit for conducting risk assessments to assess forthcoming technological developments.

Afsluitend

Criminaliteitspreventiebeleid is niet statisch. Maatschappelijke ontwikkelingen bepalen dat gemaakte keuzes slechts een beperkte geldigheidsduur hebben. De criminaliteitsmarkt kenmerkt zich door dynamische processen. Potentiële dadergroepen passen zich aan en zien nieuwe kansen en gelegenheden op deze markt. Daders gebruiken en misbruiken nieuwe producten, systemen en diensten. Daders zijn adaptief en passen zich wanneer de omstandigheden wijzigen. De geldt zeer zeker bij de introductie van nieuwe technologie en innovaties. De risico´s op criminaliteit en veiligheidsrisico´s van nieuwe producten en diensten zijn soms omvangrijk. Dat geldt ook voor de manier waarop met nieuwe financiële middelen wordt omgegaan.

Het bovenstaande heeft tot gevolg dat overheden permanent de criminaliteitsmarkt moeten scannen op nieuwe bedreigingen en ontwikkelingen. Op deze wijze kunnen vroegtijdig preventiestrategieën worden toegepast die slachtofferschap in ernst en omvang kunnen reduceren. Tot op heden is een dergelijk proactief optreden van overheden zeldzaam te noemen. Hier liggen goede kansen. Voor alle ontwikkelingen op de criminaliteitsmarkt gelden terugkoppelingsmechanismen: daders, slachtoffers en criminaliteitsbestrijders leren van ontwikkelingen en reageren op elkaar. In deze complexe interacties bestaat maar heel weinig inzicht. Het betekent in ieder geval dat wanneer overheidsbeleid op een bepaald gebied aan de winnende hand is of effectief blijkt te zijn zij altijd rekening moet houden met reacties als verplaatsing, nieuwe modi operandi en veranderend keuzegedrag en voorkeuren, en verschuiving naar andere delicten.

Door te anticiperen op dergelijke nieuwe ontwikkelingen kan preventief overheidsbeleid meer innovatief, creatief en effectief zijn. Op deze wijze kunnen grootschalige preventieve effecten verwacht worden. Het voorzien van problemen en het tijdig aandragen van oplossingen hiervoor is in feite de beste vorm van primaire preventie. Het is echter geen eenvoudige taak om te speculeren rond toekomstige ontwikkelingen op de criminaliteitsmarkt. Pogingen uit het verleden hebben vaak een onvolledig beeld opgeleverd. Het is daarom belangrijk om enige reserveringen te maken bij dergelijke voorspellingen en risicobeoordelingen.