Inleiding en context
Goede morgen allemaal op deze dinsdag 29 november 2022. Omdat het opnieuw een grijze en donkere dag is eerst een vrolijk liedje om de dag mee te beginnen: https://www.youtube.com/watch?v=xvqeSJlgaNk Maar nu naar de ´kennisparel´ van vandaag. Dat is een hele verse die een systematisch overzicht presenteert op welke wijze jongeren tussen de leeftijd van 10 en 14 jaar betrokken kunnen worden bij preventieprogramma´s gericht op het voorkomen van geweld.
Het voorkomen van geweld onder jongeren is een prioriteit voor de volksgezondheid gezien de prevalentie, schade en kosten voor de samenleving. Er bestaat een scala aan preventieprogramma´s die zijn ontworpen om geweld onder jongeren te voorkomen of te verminderen. De effectiviteit daarvan hangt echter af van de betrokkenheid van de jongeren zelf. Hoe betrek je die jongeren zelf? Hoe laat je ze actief participeren? Welke boodschappen zijn daar voor nodig en welke zijn het meest effectief? Bijgesloten ´kennisparel´ artikel biedt een systematisch overzicht van kernboodschappen uit de wetenschappelijke literatuur hoe je jongeren het beste kunt betrekken bij deze preventieprogramma´s. Zeer relevant ook binnen de Nederlandse setting waarin dit onderwerp vaan een ´bottleneck´ blijkt te zijn. Wat werkt voor wie en binnen welke omstandigheden? Bijgesloten ´kennisparel´ biedt hiertoe mooie aanzetten en voorbeelden.
Bron
Axford, Nick, John Tredinnick-Rowe, Sarah Rybcyznska-Bunt, Lorna Burns, Finlay Green & Tom Thompson (January 2023). Engaging youth at risk of violence in services: Messages from research. Children and Youth Services Review, vol. 144, no. 1, January, pp. 1-14. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0190740922003498
Summary
Addressing youth violence is a public health priority given its prevalence, harms and costs to society. Services designed to prevent or reduce youth violence exist. However, their effectiveness depends on youth engaging with them. To our knowledge, there is no overview of the evidence on how to support this process. This article therefore aims to identify key messages from the scientific literature about how services can best engage youth at risk of involvement in violence.
We undertook a rapid review of the evidence on youth engagement in services, prioritising English language studies published from 2010- which included youth aged 10–14 years and were conducted in high-income countries. Key messages for practice relate to 12 themes: co-designing services with youth; personalising provision to youth needs and preferences; recruiting staff with suitable experience and qualities; developing positive practitioner-participant relationships; nurturing an enabling service system; creating an inviting service environment; designing interesting activities and service content; encouraging peer engagement; securing parent/carer support; exploring opportunities for service integration; proactively including marginalised groups; and exploiting digital opportunities.
While we could identify key messages from the literature, more prospective empirical research is needed to test the effectiveness of strategies in isolation and combination. This includes exploring what works for whom and in what circumstances.
Afsluitend
Het blijkt dus dat dat jongeren vaker deelnemen aan preventieprogramma´s gericht op het voorkomen van geweld die boeiende activiteiten omvatten in toegankelijke, veilige en uitnodigende omgevingen (ook digitaal). Op hun beurt is de kans groter dat de participatie toeneemt wanneer ze mede door jongeren zijn ontworpen en gepersonaliseerd om in te spelen op de behoeften en voorkeuren van individuele jongeren zelf. Uiteraard zijn professionele hulpverleners niet de enige groep die betrokken is bij het betrekken van jongeren. Leeftijdsgenoten met een gedeelde status of culturele achtergrond kunnen ook een rol spelen, net als ouders/verzorgers. Ook kan een meer geïntegreerd dienstensysteem de betrokkenheid van jongeren bij diensten ondersteunen, bijvoorbeeld door middel van duidelijke verwijzingstrajecten. Er zijn extra inspanningen nodig om gemarginaliseerde jongeren te betrekken. Dat vereist aandacht voor kwesties als bewustzijn, toegankelijkheid en aanvaardbaarheid. Onderstaand schema maakt één en ander duidelijk.