Inleiding en context
Goede morgen beste mensen op deze maandag 17 april 2023. Ik hoop dat jullie een mooi weekeinde hebben gehad. Ik start de week met een vrolijk liedje: https://www.youtube.com/watch?v=uO-MbpGpFMI Een echte ´feel good song´. Maar nu naar de ´kennisparel´ van vandaag. Pesten en ongewenste gedragingen op de werkvloer zijn ook in Nederland onderwerp binnen beleid en praktijk. onlangs verstuurde ik kennisparel 422 waarin een algemeen beeld van pesten in Nederland werd gegeven. Daaruit blijkt dat in 2021 bijna 2 procent van de inwoners in Nederland van 15 jaar en ouder in de afgelopen twaalf maanden weleens zijn gepest. Dit zijn bijna 240 duizend mensen. Ongeveer 6 op de 10 hebben emotionele of psychische problemen ondervonden als gevolg van het pesten. Mannen en vrouwen werden vrijwel even vaak gepest. Jongeren zijn vaker slachtoffer dan ouderen, en homo’s, lesbiennes en biseksuelen vaker dan heteroseksuelen. Bijna een kwart van de 15-plussers – dat zijn bijna 3,5 miljoen mensen – gaf aan ooit (dus ook langer dan een jaar geleden) gepest te zijn. Er wordt trouwens veel gepubliceerd over pesten, eerder verstuurde ik ‘’kennisparels’’ nummer 27, 195, 201, 294 en 362 over het onderwerp. Allemaal gratis te downloaden vanaf: https://prohic.nl/de-parels-van-jaap-de-waard/
De bijgesloten ´kennisparel´ geeft antwoord op de vraag hoe pesten op het werk escaleert en maakt daarmee dat een beter begrip van het fenomeen mogelijk wordt maakt. Het systematisch overzicht heeft tot doel een nieuwe interpretatie te geven van het escalatieproces van pesten op het werk door de volgende vragen te beantwoorden: Zijn er escalatiepatronen? Wat zijn de gemeenschappelijke kenmerken van het escalatieproces? Zijn er mechanismen die de waargenomen patronen van pestescalatie kunnen verklaren? Zijn er manieren om een beleidstheorie te gebruiken om een tot een conceptueel model te komen om op basis hiervan de slachtofferervaring vast te stellen en preventieve interventies toe te passen? Werkgevers moeten pesten op het werk (preventief) aanpakken als een opkomende risicofactor, aangezien het zowel werknemers als organisaties aanzienlijk treft. Met name pesten op het werk kan nadelige gevolgen hebben, zoals verminderd werkvermogen, angst, burn-out en depressies. Op naar de ´kennisparel´.
Bron
Krishna, Arathi, Devi Soumyaja, Jeayaram Subramanian, & P.M. Nimmi (July-August 2023). The escalation process of workplace bullying: A scoping review. Aggression and Violent Behavior, vol. 71, July-August, pp. 1-10.https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1359178923000277
Summary
Bullying in the workplace refers to a series of negative actions directed toward an employee that escalates and lasts a long time. This study aims to acquire a deeper understanding of workplace bullying and develop an integrative model for the escalation process of this phenomenon by synthesizing existing qualitative studies and clarifying its pattern and elements. The systematic search of relevant articles published in Scopus-listed journals between 1990 and 2020 yielded 67 articles for detailed review, and 25 studies that have the main focus on the escalation process were included.
The included articles were analysed using thematic analysis. We identified escalating or spiralling covert and overt patterns of workplace bullying. The analysis revealed six themes or elements that generated a cycle of helplessness trial, referred to as an integrated model, and the escalation of these cycles leaves the victim in a learned state of helplessness. The study will enrich the literature on the workplace bullying process and support management in understanding the escalation pattern to frame the intervention strategies effectively. So far, there have been no attempts to integrate and assimilate the knowledge of the escalation process derived from qualitative studies.
Afsluitend
Zelfs na drie decennia van onderzoek vereist het pesten op het werk nog steeds meer duidelijkheid en begrip. Het escalatieproces van pesten duurt lang en kwalitatieve studies kunnen alle elementen van dit proces effectief vastleggen en beoordelen. Daarom hebben de auteurs gebruik gemaakt van een kwalitatieve synthese om het huidige begrip van het escalatieproces van pesten op de werkplek uit te breiden. De bevindingen wijzen op de mogelijkheid van een spiraalvormig effect van verborgen en openlijke patronen van pesten en hun stimulerende en mitigerende effecten. De studie stelt een geïntegreerd model voor met de cyclus van het proces van hulpeloosheid, waarbij gebruik wordt gemaakt van de zes elementen die door thematische analyse zijn geïdentificeerd: ontmoeting, beoordeling, weerstand, futiliteit, hulpeloosheid en terugtrekking. Er kunnen veel van dergelijke cycli van beproevingen van hulpeloosheid zijn die leiden tot een staat van aangeleerde hulpeloosheid (bijvoorbeeld ook waarneembaar bij vrouwenmishandeling).
Pesten op de werkvloer is een hardnekkig fenomeen dat breed in de maatschappij voorkomt. Bij pesten wordt het slachtoffer blootgesteld aan negatieve handelingen zoals vervelende opmerkingen, buitensluiting, treiteringen, uitgelachen worden of agressie door één of meerdere personen. Wat zijn de achtergronden van dat slachtoffer- en daderschap. Wat is de relatie tussen ´klassiek pesten´ en ´cyberpesten´? Allemaal relevante vragen waarop wij in Nederland in staat moeten zijn een antwoord te geven. Het is duidelijk dat zowel cyberpesten als klassiek pesten vanwege de omvang, ernst en de mogelijke langdurige psychosociale gevolgen voor slachtoffers de nodige aandacht moet krijgen. Nationaal en internationaal blijkt dat pesten op de werkvloer een fors probleem is met alle gevolgen van dien. Belangrijkste problemen zijn de langdurige nadelige effecten die dat pesten op de gepeste kan hebben zowel fysiek als geestelijk. Dit pestgedrag komt zowel voor tussen kinderen en tieners thuis en op school als tussen volwassenen als collega’s op het werk. Alle redenen om pestgedrag serieus aan te pakken.