Inleiding en context

Goede morgen allemaal op deze dinsdag 3 oktober 2023. Ik ben een Leidenaar dus er valt vandaag wat te vieren: Leidens Ontzet! Op 3 oktober wordt feestelijk de gebeurtenis herdacht dat de stad bij het Spaanse Beleg van Leiden in 1574 ontzet werd door een geuzenvloot. Ik begin vandaag daarom met een echt Leids liedje: https://www.youtube.com/watch?v=gnNDhSimzIQ Ik zal pas wat later feest gaan vieren want ik ga vanmiddag eerst nog dit  gastcollege geven aan criminologie studenten aan de VU te Amsterdam: https://www.researchgate.net/publication/301622614_Privatiseringstendensen_binnen_de_veiligheidszorg_Nationale_en_internationale_ontwikkelingen Vandaag als bijgesloten ´kennisparel´ een prima systematisch overzicht rond de advertenties betreffende de online verkoop van drugs aan jongeren en jong volwassenen.

Die online verkoop van drugs vindt al enige tijd plaats op het dark web maar er ontstaat nu ook commerciële activiteit op Snapchat, Instagram, TikTok en andere sociale mediaplatforms die vaak door jongeren worden bezocht. Met een paar klikken zijn berichten op sociale media te vinden waarin reclame wordt gemaakt voor de verkoop van cannabis, cocaïne of ecstasy. Er wordt beweert dat dit het potentieel heeft om de drugsconsumptie onder jongeren te normaliseren. Door deze eenvoudige toegang lopen adolescenten mogelijk ook een groter risico om dodelijke concentraties drugs te consumeren. Instanties als EUROPOL, het Europees Waarnemingscentrum voor Drugs en Drugsverslaving (EMCDDA) en het Bureau van de Verenigde Naties voor Drugs en Misdaad (UNODC) hebben dit probleem onderkend. De bestaande kennis wijst in de richting van een toenemend gebruik van sociale media om drugs te kopen omdat deze contactloze leveringen aan eindgebruikers mogelijk maken.

Het onderzoek hiernaar staat nog in de kinderschoenen en is verspreid vanwege de multidisciplinaire aspecten van de verschijnselen. De auteurs presenteren een multidisciplinair, systematisch verkennend overzicht van de online reclame voor en de verkoop van illegale drugs aan jongeren. In totaal zijn er 56 peer-reviewed artikelen opgenomen. De promotionele inhoud van de advertenties wordt steeds geavanceerder om jonge mensen aan te spreken en verschuift naar gezonde, glamourachtige en ogenschijnlijk legale afbeeldingen van drugs. In feite wordt er drugs gepusht via nieuwe communicatietechnieken.

Bron

Fuller, Ashly, Marie Vasek, Enrico Mariconti & Shane D. Johnson (July 2023). Understanding and preventing the advertisement and sale of illicit drugs to young people through social media: A multidisciplinary scoping review. Drug and Alcohol Review, 31 July, pp. 1-19. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/pdf/10.1111/dar.13716

Summary

The sale of illicit drugs online has expanded to mainstream social media apps. These platforms provide access to a wide audience, especially children and adolescents. Research is in its infancy and scattered due to the multidisciplinary aspects of the phenomena. We present a multidisciplinary systematic scoping review on the advertisement and sale of illicit drugs to young people. Peer-reviewed studies written in English, Spanish and French were searched for the period 2015 to 2022. We extracted data on users, drugs studied, rate of posts, terminology used and study methodology.

A total of 56 peer-reviewed papers were included. The analysis of these highlights the variety of drugs advertised and platforms used to do so. Various methodological designs were considered. Approaches to detecting illicit content were the focus of many studies as algorithms move from detecting drug-related keywords to drug selling behaviour. We found that on average, for the studies reviewed, 13 in 100 social media posts advertise illicit drugs. However, popular platforms used by adolescents are rarely studied.

Promotional content is increasing in sophistication to appeal to young people, shifting towards healthy, glamourous and seemingly legal depictions of drugs. Greater inter-disciplinary collaboration between computational and qualitative approaches are needed to comprehensively study the sale and advertisement of illegal drugs on social media across different platforms. This requires coordinated action from researchers, policy makers and service providers.

Afsluitend

De reclame voor en de verkoop van drugs via sociale media zal waarschijnlijk de komende jaren toenemen en zal vooral gericht zijn op jongeren. De mondiale toename van het smartphonegebruik door jongeren, gekoppeld aan de populariteit en groeiende aantrekkingskracht van apps maakt een (toekomstige) verschuiving aannemelijk van ‘social dealen’ als de dominante methode van drugsaanbod naar een methode via sociale media. Met bijvoorbeeld 227 miljoen nieuwe gebruikers van sociale media in 2022 is het potentieel voor illegale en schadelijke inhoud om deze toepassingen uit te breiden evident.

Veranderingen in het drugsmilieu en het gemak waarmee pakketjes snel kunnen worden verzonden biedt ook nieuwe kansen voor potentiële daders: de versnelling van de verkoop van drugs via sociale media tijdens de COVID-19-pandemie is hiervan een sprekend voorbeeld. Vanwege het karakter van het fenomeen en de te nemen interventies hiertegen is een gecoördineerde samenwerking en actie vereist van onderzoekers, beleidsmakers en praktijkmensen.