Inleiding en context
Goede morgen beste ´kennisparelontvangers´, het is vandaag maandag 9 oktober 2023. Ik hoop dat jullie allemaal een aangenaam weekeinde hebben gehad en weer fris aan de bak kunnen. Ik begin met een aangenaam liedje om ook de maandag in het getroffen Israël wat op te vrolijken: https://www.youtube.com/watch?v=0wSXTN2EfRo Meten is weten en dat geldt ook voor de mate waarin het bedrijfsleven slachtoffer wordt van criminaliteit.
Nederland is rijk aan monitors en meetinstrumenten om de ontwikkeling en de omvang van criminaliteit in beeld te brengen, zie bijvoorbeeld deze presentatie: https://www.researchgate.net/publication/342803309_Het_beeld_van_de_criminaliteit_in_Nederland_anno_2023_Trends_achtergronden_en_verklaringen Waar we echter niet (meer) sterk in zijn is het in kaart brengen van criminaliteit gepleegd tegen het bedrijfsleven. Ruim tien jaar geleden verscheen in Nederland de laatste editie van de Monitor Criminaliteit Bedrijfsleven: https://repository.wodc.nl/handle/20.500.12832/1861 Het doel van de Monitor Criminaliteit Bedrijfsleven (MCB) was om een betrouwbaar en nauwkeurig beeld te schetsen van de aard en omvang van de criminaliteit tegen bedrijven in Nederland, de preventieve maatregelen die zij nemen tegen criminaliteit, de ondervonden schade, het meldingsgedrag van bedrijven en de ontwikkelingen daarin door de jaren heen. De MCB was gericht op de sectoren: bouwnijverheid, detailhandel, horeca, transport en zakelijke dienstverlening.
Helaas werd in 2012 vanwege bezuinigingsmaatregelen besloten om met de afname van de MCB te stoppen. Er is momenteel dus sprake van een zogenaamd dark number waar het de omvang van slachtofferschap onder het Nederlandse bedrijfsleven betreft. In Engeland en Wales wordt deze omvang slachtofferschap tegen het bedrijfsleven wel gemeten via de Commercial Victimisation Survey. Bijgesloten treffen jullie als ´kennisparel´ de laatste editie aan. Ik vind dit instrument eigenlijk wel een mooi voorbeeld om ook in Nederland toe te passen. Het uitvoeren van een dergelijke slachtofferenquête zou wat mij betreft onder de verantwoordelijkheid van het Nationaal Platform Criminaliteitsbeheersing kunnen plaatsvinden: https://www.rijksoverheid.nl/documenten/rapporten/2022/12/14/tk-bijlage-actieprogramma-veilig-ondernemen-2023-2026
Bron
UK Home Office (October 2023). Crime against businesses: findings from the 2022 Commercial Victimisation Survey. London: Home Office, 34 pp.
Summary
This bulletin presents findings from the 2022 Commercial Victimisation Survey(CVS) that examines the extent of crime against business premises in England and Wales. The CVS is a premises-based crime survey, where a sample of business premises in England and Wales were asked questions relating to their experiences of crime and anti-social behaviour, the impacts these had, and their interaction with law enforcement.
The CVS was first run as a standalone survey in 1992, followed by a second stand-alone survey in 2002. The CVS was then run as an annual series from 2012to the 2022 CVS. A break occurred between 2019 and 2021 due to a re-design of the survey and effects of coronavirus (COVID-19). A standalone CVS was run in2021 covering the wholesale and retail sector to provide insights on the effects of the COVID-19 pandemic on the sector.
Following consultation with users, a decision was made to expand the coverage of the CVS to include all commercial business sectors in 2022 to provide a better understanding of the extent of crime affecting all commercial business premises in England and Wales. The 2022 CVS is therefore the first year to cover all commercial business sectors. Due to the limitations of the sample size it is not possible to present separate analysis for most individual business sectors, as the margins of error around the estimates would be too large to draw conclusions about trends when comparing to previous survey years.
The prevalence rate of crime is the proportion of premises which experienced a crime in the previous 12 months. The 2022 Commercial Victimisation Survey (CVS)estimated that 28% of business premises experienced any crime asked about in the survey in the last 12 months. It is not possible to directly compare this to previous surveys due to a change in the design of the 2022 survey to include all business sectors.
Theft was the most prevalent crime type reported by businesses with 15% of premises experiencing theft in the previous 12 months. The most common type of theft was theft by a customer, experienced by 11% of premises. Other types of theft were relatively uncommon, theft by unknown persons (4%); theft by others (1%);and theft by an employee (1%).
Data for other crime types showed:
- burglary and vandalism were both experienced by 9% of business premises
- assaults or threats were experienced by 7% of business premises
- robbery and vehicle-related theft were both experienced by 3% of business premises
For computer misuse, 9% of premises that reported having a computer at their premises experienced at least one type of computer misuse offence. The most common type was receiving emails attempting fraud (7%), followed by hacking(2%) and computer viruses (1%).
Staff receiving fraudulent emails was the most prevalent type of cyber-attack experienced by businesses, consistent with findings from the 2023 Cyber Security Breaches Survey . The survey found that most attempts to target businesses’ networks use social engineering, manipulating individuals into divulging information to be used for fraudulent purposes rather than malicious software. (https://www.gov.uk/government/statistics/cyber-security-breaches-survey- 2023/cyber-security-breaches-survey-2023)
Afsluitend
Een prima ´kennisparel´ naar mijn mening. Ik hoop eigenlijk dat de beleidsmensen die betrokken zijn bij het Nationaal Platform Criminaliteitsbeheersing (NPC), een platform van overheid en bedrijfsleven voor de aanpak van criminaliteit tegen bedrijven, serieus willen overwegen om een dergelijk slachtofferenquête onder het Nederlandse bedrijfsleven (nieuw) leven in te blazen. Het NPC richt zich sinds 1992 op de aanpak van verschillende vormen van criminaliteit tegen het bedrijfsleven. Alleen wat de omvang en de ernst daarvan is blijkt op dit moment in Nederland onbekend te zijn.
De minister van Justitie en Veiligheid (JenV) is voorzitter van het NPC. Ook het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) is in het NPC vertegenwoordigd. Daarnaast nemen organisaties deel als VNO-NCW, de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) en de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB). Al die partijen moeten toch in staat zijn om een dergelijke slachtofferenquête van de grond te krijgen. Want meten is weten en op basis daarvan kunnen gerichte interventies en prioriteiten worden toegepast.