Inleiding en context
Goede morgen beste ´kennisparelontvangers´ het is vandaag maandag 30 oktober 2023. De regen blijft maar vallen, John Fogerty vraagt zich het volgende af: https://www.youtube.com/watch?v=kmrwAW5-5rU Vandaag een mooie compacte ´kennisparel´ waarin tien kernboodschappen uit de onderzoeksliteratuur worden geïdentificeerd voor een op bewijs gebaseerde benadering van het beleid en de praktijk van het jeugdstrafrecht en de aanpak van jeugdcriminaliteit.
Inmiddels is er consensus dat er behoefte is aan het combineren van belangrijke bevindingen en inzichten uit een reeks wetenschapsdisciplines en soorten onderzoek, maar ook uit verschillende rechtsgebieden. Er bestaat niet een magic bullit waar al het bewijsmateriaal zal worden gevonden om dat jeugdstrafrecht op een effectieve manier vorm te geven. Op basis van de systematische inventarisatie van de beschikbare kennis rondom het jeugdstrafrecht komen er enkele opmerkelijk duidelijke en consistente boodschappen naar voren.
Jongeren die in conflict komen met de wet hebben doorgaans meerdere behoeften, waarbij de oorzaken en gevolgen zich op individueel, gezins- en gemeenschapsniveau bevinden. Het is duidelijk dat one-size-fits-all-benaderingen niet werken. Er is een geïndividualiseerde, op rechten gebaseerde en kindgerichte aanpak nodig, waarbij elke jongere wordt behandeld in overeenstemming met zijn leeftijd, ontwikkeling en specifieke behoeften. Er moet vooral aandacht worden besteed aan het opbouwen van positieve, ondersteunende, respectvolle en vertrouwensrelaties – met de nadruk op de inbreng van de jongere zelf. Het gaat dan zowel om onmiddellijke als de langere termijn ondersteuning die nodig is om positieve pro-sociale ontwikkeling en sociale inclusie te faciliteren. En dat kost uiteraard geld meer rendeert op de lange termijn, daarover bestaat de nodige evidentie: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/cbm.2283
Bron
Kilkelly, Ursula (October 2023). Evidence-based core messages for youth justice. Manchester: HM Inspectorate of Probation, 18 pp. https://www.justiceinspectorates.gov.uk/hmiprobation/wp-content/uploads/sites/5/2023/10/Academic-Insights-Evidence-based-core-messages-for-youth-justice-by-Professor-Ursula-Kilkelly-Final.pdf
Summary
The extensive international scholarship on young people who come into conflict with the law and their experiences of the justice system is diverse and dense, comprising large and small multi-method studies that cross jurisdictions and disciplines. Despite these many variables, the messages that emanate from this body of knowledge are remarkably clear and consistent. They remind us repeatedly that young people who come into conflict with the law are disadvantaged in multiple complex ways by individual, family and community circumstances. Disproportionate impact and inequitable outcomes are widespread. The key messages from the literature remind us too that justice systems in which most of these young people find themselves often do a poor job addressing their needs and particular circumstances. They have also, so far at least, done a relatively poor job engaging with the young people as to their experiences of that system, with academics, policymakers and practitioners too far apart in trying to narrow this gap.
In presenting these high-level findings from the world’s leading studies, this paper advocates for a more empathic approach to young people who come into conflict with the law. In setting out the evidence underpinning the key messages, the paper supports an approach to offending behaviour by young people that treats them as children, rights holders, with all their individual life experiences and vulnerabilities. Regard must be had to their continuing development both as important context for their offending behaviour and the key to their future.
In conclusion, this paper highlights how the ultimate goal of any youth justice system can be achieved, that is to ensure young people not only enjoy a safe and healthy childhood, but that they reach adulthood and beyond, as happy and healthy adults, supported to play their part in society. It also seeks to promote an approach to evidence-based policymaking as a collaborative endeavour, one that is shared between academia and decision-makers in youth justice practice and policy, with a focus on the young people at the heart of this process.
Afsluitend
Ik vind deze ´kennisparel´ wel een prima ´receptenboek´ om te gebruiken bij de aanpak van jeugdcriminaliteit en bij die jongeren die in aanraking dreigen te komen met justitie. Momenteel is daar (weer) de nodige aandacht voor en dat is ook goed. Hierbij wel de volgende opmerking. De jeugdcriminaliteit in Nederland laat een positieve ontwikkeling zien. Het aantal verdachten in de leeftijd van 12 tot 18 jaar laat tussen 2005 en 2022 een daling zien met 67 procent. Hierbij moet wel opgemerkt worden dat het aantal verdachten in die leeftijdscategorie in 2022 ten opzichte van 2021 een stijging laat zien met 12 procent (totaal 2021: 15,600 en 2022: 17,500). En dat is na een jarenlange daling geen goed nieuws.
Zie ook:
https://www.researchgate.net/publication/314285489_Verdampende_jeugdcriminaliteit_Verklaringen_van_de_internationale_daling Het is nu vooral zaak om de groep jongeren die overblijft de nodige aandacht te geven. Er blijven ook geconcentreerde geografische plekken en plaatsen over waar het niet goed gaat met de jeugdcriminaliteit in Nederland. Hier moet dus een aanpak plaatsvinden waar focus en selectie de kernwoorden zijn in die aanpak.