Inleiding en context

Goede morgen beste ontvangers van de ´kennisparels´, het is vandaag dinsdag 12 maart 2024. Ik begin met een klein beetje toepasselijk liedje bij de ´kennisparel´ van vandaag: https://www.youtube.com/watch?v=tDTQQWSmo8s Vandaag een wat bijzonder onderwerp: piraterij op zee. Piraterij of Zeeroverij is een praktijk die sinds mensenheugenis heeft bestaan, zelfs voor de tijd van de oude Grieken en Romeinen. Volgens artikel 101 van het VN-zeerechtverdrag (UNCLOS) van 1982 is piraterij gedefinieerd als elke criminele daad van geweld, detentie of plundering die wordt gepleegd voor privédoeleinden door de bemanning of passagiers van een privé-schip die is gericht op volle zee (dat wil zeggen buiten de territoriale wateren) tegen een ander schip of personen of bezit aan boord van een schip.

Momenteel is piraterij weer volop in de aandacht. Piraterij is sinds de jaren 70 en 80 toegenomen hoewel de laatste jaren sprake is van een dalende trend. Met name in Zuid- en Zuidoost-Azië (de Zuid-Chinese Zee), delen van Zuid-Amerika, de Indische Oceaan, het zuiden van de Rode Zee en de Golf van Aden. Piraten maken gebruik van kleine, snelle boten om vrachtschepen, die tegenwoordig met kleine bemanningen varen, te enteren. De kleine motorboten zijn vaak moeilijk te onderscheiden van vissersbootjes. De auteur van bijgesloten ´kennisparel´ geeft op basis van data verzameld door het International Maritime Bureau: https://www.intermarbureau.com/ trendmatige ontwikkelingen weer (1991 – 2022) van de omvang en geografische spreiding van piraterij op zee. Naar mijn mening een bijzondere ´kennisparel´ dit keer.

Bron

Galgano, Francis A. (June 2024). Hostis humani generis: Pirates and global maritime commerce. Research in Globalization, vol. 8, June, pp. 1-15. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2590051X23000783

Summary

Maritime piracy is a pressing global economic and security challenge, posing significant threats to international shipping and global trade. Contemporary piracy is intrinsically linked to matters of governance and economic marginalization fostered by the globalization of the world economy. The first and second order costs of piracy are not inconsequential. It is estimated that they cost the global economic community about $18 billion a year. Indeed, during their peak the Somali pirates clearly demonstrated the vulnerability of global maritime commerce to aggressive and effective pirate attacks.

Using data from the International Maritime Bureau, this paper aspires to provide an understanding of important trends in contemporary maritime piracy, shedding light on the core issues that enable their persistent geographic reach and permanency on the global security landscape. The results indicate that maritime piracy is a global problem but is spatially concentrated in five regions. Geography, political instability, a lack of capacity, and economic marginalization creates conditions conducive to piracy, together with factors such as corruption and poor regional cooperation.

The overarching problem is one of governance. First, ineffective governance on land is a primary reason for piracy at sea. Second, the international legal structure provided by the UN Convention on the Law of the Sea is inadequate and does not provide the necessary framework to control piracy in international space or territorial waters. Ultimately, this paper contributes to the academic discourse on maritime piracy by providing a holistic analysis of contemporary trends using Indonesia and Nigeria as case studies thus offering insights into common underlying drivers and dynamics. Finally, international maritime patrols and regional security efforts appear to have reduced the effectiveness of pirates during the past few years, however, these efforts do little to reduce factors of economic marginalization, societal fragmentation, and political instability on land that enable maritime piracy at sea.

Afsluitend

Op basis van bijgesloten ´kennisparel´ blijkt dat de recente internationale en regionale maatregelen enigszins effectief zijn geweest in het terugdringen van piraterij gedurende de afgelopen jaren. Echter, de dreiging van maritieme piraterij blijft een complex probleem dat moet worden voortgezet via internationale samenwerking, rechtshandhavingsinspanningen en een alomvattend aanpak om de veiligheid en beveiliging van de mondiale maritieme handel te waarborgen. Historisch gezien hebben piraten bewezen behoorlijk veerkrachtig en adaptief te zijn. Patrouilles op zee kunnen de piraterij op zee terugdringen, maar zijn niet de definitieve oplossing omdat ze de uiteindelijke oorzaken van piraterij niet beïnvloeden of verminderen. Die oorzaken zijn vooral gerelateerd aan een ineffectief bestuur, ernstige armoede en economische problematiek.

Ten slotte zal het probleem van piraterij op zee uiteindelijk niet worden verminderd totdat staten in gebieden die gevoelig zijn voor piraterij het bestuur en de rechtsstaat verbeteren. Ook zal de concentratie van armoede en economische marginalisering teruggedrongen moeten worden anders blijft piraterij een aantrekkelijk alternatief. Dat is uiteraard eenvoudig gezegd maar het zal in de praktijk een lastige opgave blijken te zijn.