Inleiding en context
Goede morgen allemaal op deze maandagochtend 15 april 2024. Ik begin met een mooi Italiaans liedje om in de stemming te komen: https://www.youtube.com/watch?v=4CI3lhyNKfo Dit omdat ik a.s. donderdag voor een paar dagen naar Napels vertrek met vrouw, mijn drie volwassen kinderen en bijbehorende aanhang. Maar nu naar de ´kennisparel´ van vandaag, die betreft een onderzoek waarin de resultaten van het eerste landelijke onderzoek worden gepresenteerd naar de preventieve en signaleringsrol van het voortgezet onderwijs voor betrokkenheid van leerlingen bij zware en georganiseerde criminaliteit.
Om te voorkomen dat jongeren en jongvolwassenen de (georganiseerde en ondermijnende) criminaliteit ingaan of hier verder in afglijden zet dit kabinet fors in op preventie. Met structurele middelen geeft het kabinet vorm aan een domein overstijgende en gebiedsgerichte aanpak, ‘Preventie met Gezag’ genaamd. In het kader van deze aanpak biedt het ministerie van Justitie en Veiligheid aan gemeenten de mogelijkheid om plannen in te dienen om zogenaamde jonge aanwas (minderjarigen en jongvolwassenen tot 27 jaar) te begeleiden. Preventie met Gezag is een groeiende en lerende aanpak. Daarbij staat de uitvoering in de gemeenten centraal. Rijk, gemeenten, regio’s en partners leren gezamenlijk van de uitvoering en ontwikkelen deze verder op basis van een brede reflectie op de voortgang en effectiviteit van interventies.
Tot op heden hebben 27 gemeenten een plan ingediend. De 27 gemeenten die onderdeel uitmaken van de domein overstijgende gebiedsgerichte aanpak zijn: Amsterdam, Arnhem, Breda, Den Haag, Eindhoven, Groningen, Heerlen, Leeuwarden, Lelystad, Nieuwegein, Rotterdam, Schiedam, Tilburg, Utrecht, Zaanstad, Delft, Vlaardingen, Roosendaal, Dordrecht, Enschede, ’s-Hertogenbosch, Sittard-Geleen, Helmond, Nijmegen, Almere, Maastricht en Venlo. Onlangs zijn hier nog 20 gemeenten aan toegevoegd die onderdeel uitmaken van incidentele ondersteuning, dit zijn: Almelo, Bergen op Zoom, Brunssum, Den Helder, Diemen, Gouda, Haarlem, Hoorn, Kerkrade, Leiden, Middelburg, Nissewaard, Oosterhout, Rijswijk, Roermond, Venray, Vlissingen, Zoetermeer, Zutphen en Zwolle: https://open.overheid.nl/documenten/dpc-30abae58c5a113f25dff3e25ea34f9606e35b142/pdf
In veel van de plannen die ik samen heb beoordeeld met Jos Kuppens en Henk Ferwerda: https://bureaubeke.nl/ is een rol weggelegd voor het voortgezet onderwijs. Het gaat daarbij veelal om een signalerende rol die het voortgezet onderwijs kan spelen om vroegtijdig signalen op te vangen of bepaalde leerlingen ontvankelijk zijn om bij zware georganiseerde criminaliteit betrokken te raken. En daar gaat bijgesloten ´kennisparel´ van vandaag over. Een mooi stukje werk.
Bron
Broek, Jennifer van den (december 2023). Jongeren in zware en georganiseerde criminaliteit: signalen en de rol van het voortgezet onderwijs. Tijdschrift voor Veiligheid, vol. 22, no. 4, december, pp. 1-18 https://www.boomportaal.nl/tijdschrift/TvV/TvV-D-23-00020#1
Summary
This study presents the results of the first national study on the preventive and signalling role of secondary education for student involvement in serious and organised crime. Young people are used by criminal networks for a variety of tasks, such as acting as lookouts, facilitating money transactions, trafficking in drugs or cutting cannabis buds, as well as for more serious forms of crime, such as recruiting for prostitution, extracting cocaine from containers at ports, carrying out armed robberies or carrying out
attacks with explosives on homes.
Young people are mostly employed in roles where they are at higher risk of arrest, while at the same time they are easily replaceable. Moreover, they are at risk of becoming victims of coercion, pressure or blackmail. Young people are mainly recruited or recruited in public places, such as hangouts, and online or through social media, but schools come third. Schools can thus in principle play an important role in early detection of possible involvement in a form of serious crime and are even considered by some to be the second best point of intervention after the family.
To gain more insight into the distinguishing signs of involvement in heavier forms of crime, concrete cases confronting education personnel (including teaching and support staff) in Dutch secondary schools were investigated. The aim was to identify which deviant behaviour of pupils was involved, as well as to find out what role education personnel see education as having in signalling this. To this end, a survey was conducted among teaching and support staff at secondary schools in the Netherlands.
All 649 Dutch secondary schools were contacted via their e-mail addresses.
The online survey was completed by 974 respondents. Respondents who completed less than a quarter of the questions relevant to them were excluded. Those who did not indicate that they were teaching or support staff were also excluded, unless the answers given indicated that they did fulfill these roles. This resulted in a final sample size (N) of 698. Of these respondents, 494 (70.8%) were teaching staff and 204 (29.2%) were teaching support staff. The majority (62.1%) of respondents identified as female (N=388) and 37.9% identified as male (N=237). The respondents taught at a school with a VMBO (61.8%), HAVO (53%) and atheneum/gymnasium (40.4%) school level.
The findings show that the majority of education workers face student involvement in organised crime. Results show that education workers are aware of their responsibility, but at the same time indicate a lack of training, information and specific protocols for recognising and following up on relevant signals. Moreover, the signals they need to watch out for are mostly general signals and can also indicate other problems, which makes their recognition and interpretation complex.
Afsluitend
Mooi onderzoek over een onderwerp waar tot nu toe weinig empirische kennis over beschikbaar is. Voor meer achtergrondinformatie over jongeren en georganiseerde criminaliteit verwijs ik de geïnteresseerde lezers naar deze zogenaamde toolbox,uitgegeven door het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid: https://hetccv.nl/themas/georganiseerde-criminaliteit-en-ondermijning/jongeren-en-georganiseerde-criminaliteit/
Ten slotte wil ik nogmaals opmerken dat het met de ontwikkeling van de jeugdcriminaliteit in Nederland de goede kant op gaat. Kijk maar eens naar deze PowerPointpresentatie. Ten behoeve van de gemeenten die deelnemen aan het eerder genoemde landelijke programma Preventie met Gezag heb ik onlangs deze PowerPointpresentatie gegeven over de stand-van-zaken rond jeugdcriminaliteit anno 2024: https://www.researchgate.net/publication/314371520_PowerPoint_presentatie_Jeugdcriminaliteit_in_Nederland_de_stand-van-zaken_in_2024 En om helemaal compleet te zijn verwijs ik nog naar deze compilatie van verschenen ´kennisparels´ over aspecten van het verschijnsel jeugdcriminaliteit. Die heb ik gistermiddag van een update voorzien met de meest recente inzichten: https://www.researchgate.net/publication/375775160_Jeugdcriminaliteit_kennisparels_2020-2024_Een_overzicht_van_een_op_evidentie_gebaseerde_aanpak Dat lijkt mij toch een mooie verzameling kennis waar ook lokale overheden bij de aanpak van jeugdcriminaliteit hun voordeel mee kunnen doen. En fijne werkweek toegewenst.