Inleiding

Ik wens jullie allemaal een mooie dag toe op deze dinsdag 18 juni 2024. Het dreigt nu toch echt wat de goede kant op te gaan met de zon, dus is een zonnig liedje op zijn plaats: https://www.youtube.com/watch?v=5T3UmvutR8k De legende Bob Marley. Vandaag een prima ´kennisparel´ waarin een systematisch overzicht wordt gegeven over de (effectieve) rol van de politie bij het tegengaan van witwassen. Welke strategieën en mechanismen werken bij het voorkomen, opsporen en verstoren van het witwassen van crimineel verkregen geld.

De auteurs van bijgesloten ´kennisparel´ hebben een gestructureerd literatuuronderzoek uitgevoerd onder meer dan 1.000 bronnen. Ze hebben vervolgens de kwaliteit van de evidentie van deze bronnen geëvalueerd met behulp van drie verschillende methoden, namelijk de Maryland-schaal, het raamwerk voor onderzoekexcellentie en het raamwerk voor de kwaliteit van empirisch bewijsmateriaal. Slechts een zeer klein aantal van deze onderzoeken bevat empirisch bewijs dat politiemaatregelen daadwerkelijk werken. Bijgesloten ´kennisparel´ biedt praktische en theoretische inzichten over wat werkt bij het witwassen van geld en de rol van wetenschappelijke evaluaties. Het is met name relevant voor de succesvolle implementatie van beleidsmaatregelen ter bestrijding van het witwassen van geld.

Graag verwijs ik de geïnteresseerde lezers ook nog naar deze acht eerder verschenen ´kennisparels´ over aspecten van witwassen: nummer 131;197;432;475;510;594;675 en 717. Allemaal gratis te downloaden vanaf: https://prohic.nl/de-parels-van-jaap-de-waard/ O ja, dit is de laatste ´kennisparel´ die jullie deze week ontvangen. Ik ga zo meteen naar Brussel om mijn advies te geven over dit Europese project: https://www.engage2innovate.eu/ Ik breng ook een bezoek aan het European Crime Prevention Network (EUCPN) om mijn rol vanuit de wetenschappelijke adviesraad van het EUCPN te vervullen. Trouwens, deze presentaties, gegeven tijdens een recente EUCPN-conferentie, over onder meer rekrutering van jongeren binnen de georganiseerde misdaad zijn naar mijn mening ook interessant om kennis van te nemen: https://eucpn.org/document/european-crime-prevention-conference-2024

Bron

Hock, Branislav, Mark Button, David Shepherd & Paul Michael Gilmour (June 2024). What works in policing money laundering? Journal of Money Laundering Control, vol. 27, no. 1, pp. 5-13.  https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/JMLC-07-2023-0109/full/html

Summary

This paper aims to provide a comprehensive review of literature on policing money laundering to evaluate the quality of evidence presented in academic and grey literature. In doing so, this paper reflects upon what strategies and mechanisms work in preventing, detecting and disrupting money laundering. To investigate the quality of evidence presented in academic and grey literature on money laundering, the authors have conducted a structured literature review of over 1,000 sources. The authors have then evaluated the quality of evidence of these sources by using three distinct methods, namely, the Maryland scale, research excellence framework and quality of empirical evidence framework.

This paper finds a large number of studies on money laundering meeting the highest academic quality standard. However, only a very small number of those studies include empirical evidence that policing measures actually work with no study able to demonstrate a correlation between money laundering measures and risk factors at any point in time. This paper provides practical and theoretical insights into what works in money laundering and the role of scientific evaluations. It is particularly relevant for the successful implementation of anti-money laundering policy measures, including, for example, the UK’s Economic Crime Plan 2023–2026, which aspires to measure the progress and impact of policing in this area.

The lack of quality evidence in this area relates to challenges associated with conceptualising and measuring money laundering, rather than because of a low quality of research per se. And if policymakers do not provide more specific commitments what criminal behaviours and processes should be measured and policed, we will not see a single Maryland-type scientific study anytime soon. A good starting point potentially allowing for

more quality measurements is the UK’ Economic Crime Plan 2023–2026, which includes policy commitments to explore relevant methodologies how to evaluate of what works, and what does not, in several AML policing areas.

Afsluitend

De Nederlandse maatschappij en burgers moeten erop kunnen vertrouwen dat financieel-economische criminaliteit – in het bijzonder witwassen en terrorismefinanciering – in de financiële sector wordt tegengegaan, zonder dat de dienstverlening aan diezelfde burger in het geding komt. De maatschappelijke urgentie om actief financieel-economische criminaliteit te voorkomen en te bestrijden is groot. Witwassen ondergraaft immers het vertrouwen van de burger in de financiële sector. Criminele en terroristische organisaties en personen gebruiken het witgewassen geld voor eigen gewin en om verdere activiteiten te financieren. Uiteindelijk betaalt de ‘gewone’ burger de prijs. Niet alleen via hogere belastingen, maar ook doordat de samenleving onveiliger wordt en de rechtsstaat wordt ondermijnd.

Volgens de Algemene Rekenkamer (ARK) zijn er verschillende kansen om witwassen in Nederland doelmatiger en doeltreffender te bestrijden, zodat ook meer recht wordt gedaan aan de inspanningen van private partijen zoals banken, geldwisselkantoren, accountants en notarissen om witwassen te signaleren: https://www.rekenkamer.nl/publicaties/rapporten/2022/06/08/bestrijden-witwassen-deel-3-stand-van-zaken-2021 De meldketen voor ongebruikelijke transacties is naar het oordeel van de ARK rijp voor een volgende stap. Tot volgende week maandag!