Inleiding

Goede morgen allemaal op deze donderdag 27 juni 2024. Vanmiddag gaat mijn goede vriend en collega Frans van der Doelen met pensioen, daarom speciaal dit liedje voor hem: https://www.youtube.com/watch?v=CvUtF-zy4_4 Grapje hoor Franske, het wordt een mooie middag. Maar nu naar de bijgesloten ´kennisparel´ van vandaag. Die betreft een prima verkennend onderzoek naar de verschillende typologieën, concepten, actoren/entiteiten en beschikbare instrumenten die worden toegepast bij het in kaart brengen en voorkomen van witwaspraktijken. De auteurs pleiten voor een meer gestandaardiseerde aanpak om ervoor te zorgen dat de gegevens worden gerapporteerd op een manier die vergelijkbaar, efficiënt en wetenschappelijk kwalitatief aan de maat is zodat een beleid gevoerd kan worden dat in verschillende rechtsgebieden op passende wijze kan worden toegepast.

Uit het onderzoek blijkt dat een meer holistische en cross-typologische benadering van het rapporteren van aan witwassen gerelateerde financiële data en informatie kan helpen bij het bevorderen van een betere uitwisseling van gegevens en samenwerking tussen verschillende rechtsgebieden en relevante organisaties. Er worden conclusies getrokken over de manier waarop ‘witwastypologieën’ op een meer gestandaardiseerde en effectieve manier kunnen worden gerapporteerd en gearticuleerd onder relevante belanghebbenden om preventiemaatregelen te verbeteren. Semantiek en de standaardisatie daarvan speelt hierbij een onmiskenbare rol. Graag verwijs ik de geïnteresseerde lezers ook nog naar deze negen eerder verschenen ´kennisparels´ over aspecten van witwassen: nummer 131;197;432;475;510;594;675; 717 en 725. Allemaal gratis te downloaden vanaf: https://prohic.nl/de-parels-van-jaap-de-waard/

Bron

Akartuna, Eray Arda, Shane D. Johnson & Amy Thornton (June 2024). Motivating a standardised approach to financial intelligence: A typological scoping review of money laundering methods and trends. Journal of Experimental Criminology, 1 June, pp.1-47. https://link.springer.com/article/10.1007/s11292-024-09623-y

Summary

Standardising how concepts are reported and understood has long been an endeavour across a wide range of industries, ranging from managing smart sustainable cities to agreeing on a universal definition of terrorism. Standardisation efforts aim to ensure that data collection, analysis, reporting and sharing across different agencies occurs in a consistent manner. Global entities such as the International Organisation for Standards (ISO) have emerged to devise and encourage the uniform adoption of standards, working also to counter biases and partiality in different fields. Failure to standardise can lead to significant problems — the lack of international agreement on a definition of terrorism has arguably undermined the response from entities such as the United Nations.

From an academic perspective, researching the same crime problems while using inconsistent statistics (such as different poverty metrics) can lead to similar studies yielding widely different results. This harms the ability of studies to be replicated, the ability to test theories in different jurisdictions and, ultimately, the ability for researchers and practitioners to provide concrete solutions to contemporary problems. The utility of standardisation, therefore, is to ensure that the data is reported in a way that is comparable, efficient, compatible across entities and can thus appropriately influence policy.

A comprehensive scoping review, followed by visual analyses of results, was conducted to understand the overall money laundering threat landscape. A PRSIMA-ScR-compliant review of 105 money laundering ‘typologies and trends’ reports was conducted, coding different components of money laundering and addressing the often-inconsistent nature of typologies reporting. The review identified 16 typologies, over 200 value instruments, over 200 actors/entities and 2565 red-flag indicators relevant to money laundering. Results were visualised to identify aggregate trends, including the suspicious activities with which these actors/entities and value instruments are typically involved.

The review suggests that a more holistic and cross-typological approach to reporting money laundering-related financial intelligence can assist in fostering better data sharing and cooperation across jurisdictions. Implications are drawn for how ‘typologies’ can be reported and articulated across relevant stakeholders in a more standardised and effective manner to improve prevention measures.

Afsluitend

Bijgesloten ´kennisparel´ biedt naar mijn mening een prima overzicht over de verschillende typologieën en concepten die bij het tegengaan van witwaspraktijken kunnen worden gehanteerd. Het pleiten voor een meer                       geüniformeerde en gestandaardiseerd aanpak daarvan snijdt hout. Een dergelijk beleid draagt bij aan een meer fundamenteel inzicht rond de diversiteit en de mate waarin verschillende actoren/entiteiten betrokken zijn bij het witwassen van geld.

Het biedt een meer gestandaardiseerde hiërarchische dataset die hiervoor is ontworpen als basis voor een consistente en meer inzichtelijke aanpak voor het verzamelen, delen, visualiseren en articuleren van witwas-gerelateerde financiële informatie. Er wordt betoogd dat de gestandaardiseerde en hiërarchische aard van deze dataset tal van voordelen oplevert – variërend van een betere uitwisseling van gegevens tot de mogelijkheid om het huidige versnipperde landschap van witwas-dreigingen beter en doeltreffende te analyseren.

Een dergelijk standaardisatie zal uiteindelijk ten goede kunnen komen aan het beleid en de toegepaste praktijken van en door een reeks belanghebbenden, waaronder financiële intelligence units, rechtshandhavingsinstanties, financiële diensten en internationale anti-witwas-organisaties. Opnieuw een ´kennisparel´ die food for thought oplevert in de strijd tegen het veelvormige fenomeen van georganiseerde misdaad. Neem vooral kennis van deze waardevolle kennis zou ik zeggen. Het beleid rond de aanpak van georganiseerde misdaad kan daar zijn voordeel mee doen, ook in Nederland.