Inleiding
Ik wens alle collega´s die momenteel niet met verlof zijn een prettige en zonnige woensdag 17 juli 2024 toe. Ik begin met een wat ruw ´vakantieliedje´: https://www.youtube.com/watch?v=2Ah1JM9mf60 Klassieker. Maar nu naar de bijgesloten ´kennisparel´ van vandaag. Die betreft een systematisch overzicht over de effectiviteit van een ´container aan interventies´ om geestelijke gezondheidsproblemen bij kinderen en jongeren in de bevolking te voorkomen.
Die geestelijke gezondheidsproblemen zijn de grootste oorzaak van allerlei ziektebeelden bij kinderen wereldwijd. De helft van alle geestelijke gezondheidsstoornissen ontstaan vóór de leeftijd van 14 jaar en driekwart vóór de leeftijd van 24 jaar. In Groot-Brittannië bijvoorbeeld wordt geschat dat één op de zes kinderen tussen de 5 en 16 jaar te maken heeft met een geestelijk gezondheidsprobleem. Deze kinderen lopen een verhoogd risico op illegaal middelengebruik, betrokkenheid bij grensoverschrijdend gedrag, moeilijkheden in de relationele sfeer met familie en vrienden, vroegtijdig schoolverlaten, crimineel gedrag en ongeplande zwangerschap/ouderschap.
Kinderen die psychische problemen ervaren lopen ook een ook verhoogd risico lopen op geestelijke gezondheidsproblemen op volwassen leeftijd en latere economische tegenspoed. De toenemende gevallen van geestelijke gezondheidsproblemen bij adolescenten in de afgelopen jaren inclusief de groei in de omvang van adolescenten met depressie en angst na de COVID-19-pandemie zijn van groot belang voor de volksgezondheid.
Bijgesloten ´kennisparel´ geeft op basis van een synthese van een omvangrijk aantal bestaande reviews inzicht en overzicht rond het complexe veld van interventies van veelbelovende interventies om kinder- en adolescentenproblemen te verminderen met mentale gezondheidsproblemen. De hoofdvragen die hier beantwoord worden zijn: • Welke secundaire preventie-interventies blijken effectief te zijn in het verminderen van de geestelijke gezondheid problemen bij kinderen en jongeren? • Wat zijn de kenmerken (zoals leeftijd, populatierisicofactoren en/of symptomen) van jongeren die baat hebben bij secundaire preventie van geestelijke gezondheidszorginterventies? • Wat zijn de gemeenschappelijke factoren (zoals interventiesetting, inhoud of aanpak) van de effectieve secundaire preventieve geestelijke gezondheidszorginterventies?
Bron
McGovern, R., A. Balogun-Katung, B. Artis, B. Bareham, L. Spencer, H. Alderson, E. Brown, J. Brown, R. Lingam, P. McArdle, J. J. Newham, A. Wojciechowska, J. Rankin, S. Redgate, P. Thomason & E. Kaner (June 2024). The Effectiveness of Preventative Interventions to Reduce Mental Health Problems in at-risk Children and Young People: A Systematic Review of Reviews. Journal of Prevention, 17 June, pp. 1-34. https://link.springer.com/article/10.1007/s10935-024-00785-z
Summary
Mental health problems are the leading cause of childhood disability worldwide, resulting in poor outcomes for children and young people that persist into adulthood. It is essential that those young people most at risk of developing mental health problems receive effective preventative interventions. Whilst there have been a number of systematic reviews which have examined the effectiveness of secondary prevention interventions for specific groups of children and young people, or to address identified mental health concerns, no review has engaged with the breadth of this literature.
We conducted a systematic review of systematic reviews to map this complex field of secondary preventative interventions and identify effective interventions to prevent mental health problems in children and adolescents aged 3–17 years. The review protocol was registered on PROSPERO. We searched five electronic databases from inception to February 2023. The certainty of the evidence was appraised using the AMSTAR 2. We included 49 unique systematic reviews each including between 2 and 249 (mean 34) unique studies; the majority of which were reviews which included only or mostly randomised controlled trials (70%). The reviews examined selective interventions (defined as interventions which are delivered to sub-group populations of young people at increased risk of mental health problems) (n = 22), indicated interventions (defined as interventions which target young people who are found to have pre-clinical symptoms) (n = 15) or a synthesis of both (n = 12).
The certainty of the evidence in the reviews was rated as high, (n = 12) moderate (n = 5), low (n = 9) and critically low (n = 23). We found evidence to support both selective and indicated interventions in a range of populations and settings, with most of this evidence available for children and young people in their mid-years (6–10 years) and early adolescence (11–13 years). There was a large body of evidence suggesting that resilience enhancing, cognitive behaviour therapy-based and psychoeducational interventions for children who experience adversity, or those with subclinical externalising problems may offer promise. Early selective interventions for a subpopulation of children and young people who have experienced adversity which combines risk reduction and resilience enhancing approaches directed at children and their families may be effective at reducing mental health problems.
Afsluitend
Gezien de geestelijke toestand van jongeren en kinderen in Nederland bevat bijgesloten ´kennisparel´ naar mijn mening een belangrijke bron van kennis. Zowel bij 12- tot 18-jarigen als 18- tot 25-jarigen zijn er meer jongeren en jongvolwassenen met psychische klachten dan voor de coronacrisis. Vooral in 2021 steeg het aandeel jongeren met psychische klachten, waarna het niet meer daalde naar het niveau van de jaren daarvoor. Van de 18- tot 25-jarigen kampte in 2023 24 procent van de vrouwen en 14 procent van de mannen met psychische klachten. Bij de 12- tot 18-jarigen had 13 procent van de meiden en 7 procent van de jongens deze klachten: https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2024/23/jongvolwassene-negatiever-over-eigen-gezondheid Kortom, deze negatieve ontwikkeling kan alleen met preventieve interventies kan worden aangepakt. Hopelijk dat bijgesloten ´kennisparel´ hieraan kan bijdragen.