Inleiding
Goede morgen beste mensen, een aantal van jullie komt terug van verlof en een aantal gaat met verlof. Het is in ieder geval maandag 12 augustus 2024. Ik begin de week maar met een mooi relliedje: https://www.youtube.com/watch?v=JcW8VNwYvL0 The Brixton Disorders van april 1981 waren destijds aanleiding voor grootschalige rellen in het VK, onder meer in Southall, Toxteth, Moss Side en de West Midlands. Maanden van rellen volgden, nu ruim 40 jaar later doen dezelfde problemen zich voor. Voor een overzicht van overzicht over de dynamiek van (stads)rellen zie deze ´kennisparel´: https://prohic.nl/2021/01/27/157-27-januari-2021-the-causes-and-consequences-of-urban-riot-and-unrest/
Bijgesloten ´kennisparel´ gaat trouwens over een compleet ander onderwerp. Die gaat over een steeds meer in omvang groeiend probleem van e-scooter gebruikers die onder invloed van drugs en alcohol rijden. Het betreft een internationaal vergelijkende studie tussen Australië, België, Nieuw-Zeeland en Noorwegen. Het gebruik van E-scooters en andere vormen van micromobiliteit (Fat Bikes) zijn een snelgroeiende markt die nieuwe vormen van handhaving en regulering vereist. Terwijl e-scooters in sommige steden voornamelijk worden gebruikt door verhuurbedrijven/gedeeld gebruik is er een verschuiving waarneembaar naar privé-e-scooters. Vanwege hun kleine formaat en wendbaarheid worden e-scooters voornamelijk gebruikt in stedelijke gebieden en gedeelde fietspaden. Een opkomend probleem, en de focus van deze ´kennisparel´ is het e-scooter rijden onder invloed van drugs en alcohol. Wat valt daar tegen te doen?
Bron
Alexander, Marina & Lyndel Bates (August 2024). Alcohol- and drug-impaired e-scooter riding: Exploring countermeasures from Australia, Belgium, New Zealand, and Norway. Crime Prevention and Community Safety, 7 August, pp. 1-32. https://link.springer.com/article/10.1057/s41300-024-00211-w
Summary
This article explores the emerging problem of drug- and alcohol-impaired e-scooter riding. Fifteen government and e-scooter hire firm professionals from four jurisdictions (Australia, Belgium, New Zealand, Norway) described and assessed countermeasures designed to deter drug- and alcohol-impaired riding. Government professionals were from local/municipal councils, state and national departments of transport, and policing organisations. We used Braun and Clarke’s (Qual Res Psychol 18(3):328–352, 2020.https://doi.org/10.1080/14780887.2020.1769238) six-step method of thematic analysis and the NVivo qualitative analysis software system to analyse the interviews.
All participants said traditional police enforcement is ineffective because laws and regulations are underdeveloped, and police have limited resources for patrols. Thematic analysis grouped countermeasures into four themes: enforcement, education, encouragement, and the road environment. Third-party policing initiatives show promise. For example, local/municipal councils required e-scooter hire firms to ban e-scooters from areas that sell alcohol through GPS-based geofencing. However, geofencing and other regulatory controls do not extend to privately owned e-scooters, a growing sector in the market.
Other countermeasures used a combination of education and behavioural change techniques (BCTs) to encourage compliance. For example, innovative nudge methods (a type of BCT) have potential to change dangerous riding behaviours by targeting riding norms. However, participants said some people will continue to ride under the influence of alcohol or drugs either because they are addicted to substances or exhibit high-risk behaviours. Government should therefore adopt laws and regulations that build a more forgiving road environment, based on the safe system approach, to limit injuries when crashes occur.
Afsluitend
Elektrische scooters zijn sinds 2017 wereldwijd steeds populairder zijn geworden. Uit medische data blijkt dat zowel bestuurders als andere weggebruikers, zoals voetgangers en fietsers, steeds vaker gewond raken bij incidenten met elektrische scooters. Elektrische scooters maken bestuurders dus steeds meer kwetsbaar voor traumatische verwondingen van verschillende ernst. Zie bijvoorbeeld dit systematische overzicht waaruit dat blijkt: https://injuryprevention.bmj.com/content/27/5/490
Op basis van de uitkomsten van bijgesloten ´kennisparel´ blijkt dat traditionele politiehandhaving niet effectief is omdat de huidige wet- en regelgeving niet aansluit bij de maatschappelijke en technologische ontwikkelingen. De analyse toont aan dat meer verwacht mag worden van bestuurlijke maatregelen, bestuurlijke handhaving, educatie en aanpassing van de infrastructuur. Andere veelbelovende maatregelen bestaan uit een combinatie van educatie en gedragsveranderingstechnieken om naleving te stimuleren.
Het betreft hier innovatieve nudgemethoden (een gedragsverandering techniek), die hebben bijvoorbeeld het potentieel om gevaarlijk rijgedrag te veranderen door zich te richten op rijnormen en het stimuleren van gewenst gedrag. O ja ik kwam dit systematisch overzicht tegen over de effectiviteit en ineffectiviteit van het zogenaamde nudgen: https://www.pnas.org/doi/epub/10.1073/pnas.2107346118 Het veranderen van het gedrag van individuen is essentieel om enkele van de meest urgente maatschappelijke uitdagingen van vandaag aan te pakken. Uit kwantitatieve analyses van meer dan tien jaar aan nudge-onderzoek blijkt dat dergelijke gedragsinterventies met succes gedragsverandering bevorderen in belangrijke gedragsdomeinen, populaties en locaties. De bevindingen bieden inzicht in de effecten van gedragsverandering en bieden richtlijnen voor gedrag geïnformeerde beleidsvorming. Ten slotte blijkt het aanpassen van de wegeninfrastructuur een effectieve manier te zijn om veilig rijgedrag en het terugdringen van alcohol- en druggebruik tijdens het rijden te bevorderen en reduceren.