Inleiding
Goede morgen allemaal op deze woensdag 21 augustus 2024. Ik begin met een toepasselijk liedje bij de ´kennisparel´ van vandaag: https://www.youtube.com/watch?v=_BtHxTZrqpk Vandaag als ´kennisparel´ een analyse over de legalisatie van cannabis in Uruguay, Canada en de Verenigde Staten en de invloed daarvan op de georganiseerde misdaad. De aanname, ook in Nederland, is dat met het legaliseren van de cannabismarkt de georganiseerde misdaad een slag wordt toegebracht waar het de illegale winsten betreft. De uitkomsten van bijgesloten ´kennisparel´ worden door vertaald naar de betekenis hiervan voor Colombia wanneer daar cannabis wordt gelegaliseerd. De conclusie is dat hoewel legalisatie de omvang van de illegale cannabismarkt zou kunnen verkleinen er waarschijnlijk een zwarte markt zal blijven bestaan die zowel in de lokale als internationale vraag naar cannabis voorziet. Reken jezelf dus niet rijk met bovenstaande aanname.
Cannabis is wereldwijd de meest gebruikte illegale drug, met ongeveer 219 miljoen gebruikers in 2021. Het is ook de illegale drug die het snelst wordt gelegaliseerd voor medicinaal of recreatief gebruik. De bijgesloten ´kennisparel´ biedt belangrijke inzichten voor beleidsmakers en benadrukt dat hoewel legalisatie van cannabis geen wondermiddel is voor het tegen gaan van druggerelateerde criminaliteit het een belangrijke eerste stap is naar effectievere hervorming van het drugsbeleid en vermindering van georganiseerde misdaad.
Bijgesloten ´kennisparel´ kan ook een bijdrage leveren aan het internationale debat over hervorming van het drugsbeleid en de ontwikkeling van nieuwe benaderingen om georganiseerde misdaad te ontmantelen. Kortom: ook lessen voor het Nederlandse drugsbeleid. De geïnteresseerde lezers verwijs ik nog naar een vergelijkbaar rapport waarin de effecten op de georganiseerde misdaad in Thailand zijn weergegeven van legalisering van de daar aanwezige cannabismarkt. https://globalinitiative.net/analysis/cannabis-legalization-thailand/
Bron
Botero Escobar, Felipe (August 2024). Cannabis legalization in Colombia: Exploring the potential impacts on organized crime. Geneva: Global Initiative Against Transnational Organized Crime, 35 pp.
Summary
Cannabis is the most widely consumed illicit drug globally, with around 219 million users in 2021, according to the UNODC. It is also the illicit drug that is being legalized most rapidly for medicinal or recreational use. While Colombia has taken steps toward regulation, such as legalizing medicinal cannabis in 2015, the complete legalization of recreational cannabis is still under discussion.
This report draws on experiences from countries like Uruguay, Canada, and the United States, which have already implemented cannabis legalization, to explore the possible outcomes for Colombia. It concludes that while legalization could reduce the size of the illegal cannabis market, a grey market supplying both local and international demands is likely to persist.
A key focus is on how criminal control over cannabis production areas could hinder the transition of growers to a legal market. The report emphasizes the need for coordinated cannabis regulatory and security policies to protect small-scale and traditional growers and integrate them into the legal market. Furthermore, the potential for reduced violence is explored, though the report notes that this is unlikely to happen immediately. Criminal groups may resist the establishment of a legal market, leading to short-term increases in violence as they compete for control over remaining illicit markets.
Another significant finding is the potential transformation of Colombia’s criminal justice system. Legalization could free up resources, allowing law enforcement to prioritize more serious public safety issues and reducing low-level cannabis prosecutions and prison overcrowding. This report offers crucial insights for policymakers, emphasizing that while cannabis legalization is not a cure-all for crime and violence in Colombia, it is a critical step toward more effective drug policy reform and organized crime reduction.
Afsluitend
Ten slotte zijn er voor Nederland ook specifieke lessen te trekken uit ervaringen in Canada waar het de invloed betreft van cannabisregulering op georganiseerde misdaadmarkten. Canada begon op 17 oktober 2018 als één van de eerste geïndustrialiseerde landen met de regulering van cannabisteelt. Dat is dus een mooi voorbeeld voor Nederland waar sprake is van een vergelijkbaar initiatief. Wat blijken die effecten te zijn na een kleine vijf jaar ervaring met de regulering van cannabisteelt op de georganiseerde misdaad? Ik vond dit recente onderzoek tijdens ´het parelvissen´: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/pdfdirect/10.1111/soin.12619.
In oktober 2018 legaliseerde en reguleerde Canada zijn volledige recreatieve cannabisvoorzieningsketen via de Cannabis Act. Eén van de doelstellingen van dit nieuwe beleid was om inkomsten weg te halen bij georganiseerde criminele groepen. Vijf jaar nadat de Cannabis Act van kracht werd wordt de volgende de hoofdvraag beantwoord: wat weten we over de impact van cannabisregulering op georganiseerde misdaad? Een review van de grijze en academische literatuur laat zien dat er weinig concluderend onderzoek is over die vraag. Eigenlijk is die niet te beantwoorden.
Er is een gebrek aan diverse en relevante gegevensbronnen waaruit conclusies kunnen worden getrokken. Gelukkig komen de auteurs met aanbevelingen voor indicatoren die kunnen worden gebruikt om een dergelijke impact op de georganiseerde misdaad te beoordelen. Deze indicatoren kunnen met name nuttig zijn voor beleidsmakers en onderzoekers in landen die cannabis nog niet hebben gereguleerd om vergelijkingen voor en na legalisatie mogelijk te maken. Kennis om ook in Nederland van te leren lijkt mij. Het is namelijk maar de vraag of legalisering van de cannabismarkt daadwerkelijk effecten heeft op de bedrijfsvoering binnen de Nederlandse georganiseerde misdaad.