Inleiding

Ik hoop dat jullie een prettig weekeinde hebben gehad, het is vandaag maandag 18 november 2024. Ik begin met een wat rumoerig liedje om wakker te worden: https://www.youtube.com/watch?v=vYn66kSpPTs&rco=1 Die hakt erin, ook in Oekraïne. Vandaag een ´kennisparel´ over het gebruik van data verkregen bij eerste hulpposten en ambulancediensten om de omvang en ernst van geweldscriminaliteit en geconcentreerde vormen van drugshandel te bepalen. Het is bekend dat veel vormen van geweldscriminaliteit niet worden aangegeven bij de politie. Hierdoor ontbreekt het inzicht in welke mate, wanneer, op welke plaatsen en wie er slachtoffer worden van geweldscriminaliteit. Waarom doen geweldslachtoffers vaak geen aangifte bij de politie? Men kent de dader en is angstig voor represailles, het slachtoffer is op de ´verkeerde plaats en verkeerde tijd´ en wil niet dat anderen dat weten, het slachtofferschap is aan het eigen gedrag te wijten, een vaak diffuse relatie tussen dader en slachtoffer en ´de politie is de vijand´. 

Uit eerder onderzoek is gebleken dat veel geweld waarvoor medische hulp nodig is, niet door de politie wordt geregistreerd. Het delen van gegevens van de spoedeisende hulp over slachtoffers van geweld wordt geassocieerd met een afname van geweld in de gemeenschap en is in het Verenigd Koninkrijk goed ingeburgerd: https://www.cardiff.ac.uk/documents/2665796-the-cardiff-model-for-violence-prevention Data over geweldsmisdrijven uit ambulancediensten en bij eerste hulpposten in ziekenhuizen biedt dus een alternatief om de omvang, ernst en achtergronden van geweldsslachtoffers in kaart te brengen. Trouwens, deze alternatieve bron werd ook al in de jaren negentig van de vorige eeuw in bijvoorbeeld Groningen gebruikt om daar de omvang van (ernstig) geweld vast te stellen.  

Bron

Hibdon, Julie, Cody W. Telep & Danielle LaPradd (November/December 2024). The use of emergency medical services data to identify concentrations of violence and drug activity: A review. Aggression and Violent Behavior, vol. 79, November/December, pp. 1-16. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1359178924000946

Summary

Preliminary evidence points to the value of Emergency Medical Services (EMS) data in identifying locations of drug activity, violence, and disorder in communities. A critical review conducted in 2016 by Taylor and colleagues determined that ambulance data are a unique supplement in understanding community violence, particularly with respect to violent crime locations. Since 2016, several additional studies that use EMS data to understand crime hot spots of violence as well as drug activity have been published.

This systematic review is an effort to update what is known about the use of EMS data in diagnosing and understanding micro-places concentrated with drug activity or violence. Overall, we identify 21 studies that utilize EMS data to identify micro-place concentrations of drug or violence, 12 of which also look at the extent to which these concentrations overlap with other data sources, primarily police data. We conclude EMS data should be considered by agencies and researchers when identifying micro-place concentrations for the prevention and reduction of drug and violence issues.

For the present study, we conducted a systematic review of studies that utilized emergency medical services data to diagnose micro-place concentrations of violence and drug activity. In doing so, we addressed three questions. First, with this review, we examined existing literature to understand the degree to which EMS data are used to assess micro-concentrations of drug activity and violence. A systematic review is a useful way to comprehensively review the literature in this area and assess the applicability of the hot-spots framework to EMS data on drugs and violence. Second, this study provided a summary of publications that examine the degree of spatial overlap between EMS data and other data sources, particularly police data, to diagnose drugs and violence at micro-places. Finally, this review provided an initial understanding of the degree to which EMS data are used to help inform and assess interventions aimed at places concentrated with violence and drug activity.

Afsluitend

Er is meer dan genoeg evidentie beschikbaar waaruit blijkt dat ambulancediensten en eerste hulpposten een substantieel deel van geweld in beeld brengen die niet door de politie wordt geregistreerd. Het betreft dus een unieke bron van informatie over de epidemiologie van gemeenschapsgeweld en heeft daarmee het potentieel om de huidige methoden voor de omvangschatting van gewelddadige criminaliteit te verbeteren.

Een mooi voorbeeld hoe met behulp van zogenaamd ´multi-source onderzoek´ relevante data kan worden verkregen om, in dit geval,  een schatting te maken van geweldscriminaliteit en geconcentreerde drugshandel.

Het biedt de politie ook een duidelijk handelingsperspectief om zeer gericht te surveilleren op die plaatsen en tijden waarop geweld en drugshandel zich bovengemiddeld manifesteert. Door het combineren van gegevens van spoedeisende hulpafdelingen en de politie over wie, wanneer, waar en hoe van gewelddadige gebeurtenissen kan een veel nauwkeuriger beeld kan worden verkregen om preventie-inspanningen te richten op waar ze het meest effectief zijn. De concentratie van geweldscriminaliteit en drugshandel zijn nauw verbonden met specifieke gebeurtenissen, dagen van de week en lokale praktijken, zoals bijvoorbeeld bij sportevenementen, uitgaansgelegenheden, alcoholmarketing, -verkoop en -consumptie en concentratie van drugshandel. Ook hier geldt: meten is weten. Daar kan de huidige politiek nog van leren bij het vormgeven van beleid en in de politieke discussie daarover.