Inleiding
Nogmaals een prettige donderdag 21 november 2024 toegewenst. Het is wat ongebruikelijk, maar ik stuur een extra editie van de ´kennisparel´ van vandaag. Een paar uur geleden is het rapport Online fraude in beeld: Fenomeenbeeld 2024 verschenen. Ik vind het een prima rapport dat ik jullie niet wil onthouden, daarom deze extra editie. Het Fenomeenbeeld 2024 ‘Online fraude in beeld’ is een product van Team Onderzoek van de eenheid Landelijke Expertise & Operaties en de eenheid Landelijke Opsporing & Interventies. Het is onderdeel van een reeks fenomeenonderzoeken naar de verschillende landelijke geprioriteerde veiligheidsthema’s van de politie, waaronder drugs, excessief geweld, online fraude en milieucriminaliteit. Deze fenomeenonderzoeken helpen de politie bij het maken van strategische keuzes.
Meer dan ooit vertrouwen burgers, bedrijven en overheden op digitale systemen voor communicatie, financiële transacties en de opslag van gevoelige informatie. Van deze afhankelijkheid maken cybercriminelen in toenemende mate misbruik. In 2023 werden bij de politie 70.000 meldingen en aangiften van online fraude gedaan. De totale financiële schade bedroeg ruim 100 miljoen euro.
Dit staat in het fenomeenbeeld 2024 ‘Online fraude in beeld’, opgesteld door onderzoekers van de eenheid Landelijke Expertise en Operaties (LX) en de eenheid Landelijke Opsporing en Interventies (LO). Daarin wordt de omvang, aard en ontwikkelingen van online fraude in Nederland over de afgelopen jaren belicht. Het aantal registraties van online fraude is sinds 2014 flink gestegen. De frequentie van online fraudevormen varieert wel naar type. Verschillende werkwijzen kwamen op en sommige liepen in frequentie terug. In het rapport wordt onder meer gesproken over bankhelpdeskfraude, beleggingsfraude, betaalverzoekfraude, sextortion en misbruik van accounts bestellingen. Aan- en verkoopfraude stond in 2023 bovenaan in het aantal registraties (42.359), gevolgd door bankhelpdeskfraude (6970), hulpvraagfraude (5981) en betaalverzoekfraude (4000). In werkelijkheid liggen deze aantallen hoger omdat veel slachtoffers geen aangifte of melding doen.
Bron
Bloem, Brigitte & Albert Harteveld (november 2024). Online fraude in beeld: Fenomeenbeeld 2024. Driebergen: Nationale Politie, Eenheid Landelijke Expertise en Operaties (LX), 196 pp. https://www.politie.nl/informatie/publicaties-over-georganiseerde-criminaliteit.html
Summary
The financial damage varies considerably by type of fraud. Bank helpdesk fraud caused €33.7 million in damages in 2023, and investment fraud involved €31 million. In invoice fraud and purchase and sale fraud, victims were defrauded of 13 and 11.1 million euros, respectively. Criminals guilty of payment request fraud or help request fraud caused damage of 2.6 and 1.1 million euros, respectively. What is striking here is that the crimes with the most registrations in total do not necessarily cause the greatest damage. In some forms of fraud, a single incident already results in a high amount of damage.
The impact of online fraud on victims is not limited to financial losses, the researchers write. The personal impact on them is still often underestimated. The damage often affects not only direct victims but can extend to families or entire families. That is because the disappearance of savings, old-age provisions and potential inheritances can disrupt families’ future. The various forms of online crime, such as bank helpdesk fraud, phishing or sextortion, are not inferior to traditional crime in terms of impact, such as doorstep scams and burglaries. Many victims say they have less trust in people (37%) and a reduced sense of security (30%), CBS research shows. Sleep problems, depressive complaints and anxiety symptoms occur in 7-8 per cent of victims. Victims are left with the feeling that they themselves participated in the crime, leading to self-blame.
Criminal groups guilty of online fraud consist of multiple members who have often known each other for years, the researchers note. They often commit different forms of fraud in varying compositions. The threshold for committing cybercrime has been lowered, partly because criminals share and trade knowledge on internet forums. Perpetrators of online fraud are predominantly young (two-thirds are under 30). The gangs often have a fixed core surrounded by a loose group of facilitators and performers, such as callers and phishers. Studies of suspects’ antecedents show that the transition from one form of online fraud to another is small. Bank help desk fraud, bank phishing and help request fraud often go together. By reselling looted goods and securing criminal proceeds, online fraud and traditional crimes such as theft, receiving stolen goods or money laundering often go hand in hand. Online fraudsters are also sometimes found to be involved in drug and human trafficking, albeit to a lesser extent. Occasionally, online fraudsters are associated with violence, assault, and weapons possession.
Criminals often spend much of their proceeds on luxury or status-enhancing goods, such as watches, jewellery, designer clothes, phones, and laptops. These purchases not only enhance the criminals’ status but also serve as a means of money laundering. There is evidence that criminal profits are used to finance other crimes or to buy property abroad.
There are many forms of online fraud, and they are constantly evolving. Often, there is cross-pollination, whereby the fraudsters copy successful methods and apply them to other forms of online fraud. They often use Remote Access Tools (software that allows you to log in to other PCs from a basic computer) to, for example, look into the bank accounts of victims. In addition, leads (digital lists of personal data) are also used to specifically approach different target groups (seventy-somethings, single thirty-somethings, highly educated forty-somethings). In the coming years, online fraud will probably increase due to the use of artificial intelligence and deepfakes.
Afsluitend
In de afgelopen jaren hebben publieke en private partijen met opsporingsonderzoeken en technische barrières veel moeite gestoken in het bestrijden van online fraude. Desondanks worden nog steeds veel burgers en bedrijven hiervan het slachtoffer: https://integraleaanpakonlinefraude.nl/ Een integrale aanpak van politie, ministerie van J&V, Openbaar Ministerie (OM) en (private) partners moet bestaande en toekomstige online fraudevormen effectiever tegengaan.
Deze aanpak richt zich naast opsporing en vervolging op preventie, kennisdeling, snelle interventies, en innovatieve oplossingen. Voor veelvoorkomende fraudevormen zijn specifieke interventies ontwikkeld. De onderzoekers adviseren om deze aanpak de komende jaren uit te breiden om online fraude effectiever te bestrijden. Een prima fenomeenbeeld naar mijn mening waar zowel praktijk, beleid en wetenschap hun voordeel mee kunnen doen.