Inleiding en context
Woensdagochtend 16 december 2020, een bijna oorverdovende stilte is waarneembaar vanachter mijn Thuis Chromebook. Het is echt stil geworden op straat, de lockdown doet zijn werk. Hopelijk met het gewenste effect. In ieder geval kun je nog een kerstboom uit het bos halen mocht je de boot gemist hebben bij de officiële verkooppunten, kijk maar hoe je dat doet: https://www.youtube.com/watch?v=tG_7hbBlFco
Vandaag als ´kennisparel´ een gisteren gepresenteerde reactie in het Verenigd Koninkrijk op een consultatie over een zogenaamd white paper over Online Harms, oftewel (fysieke, materiële en immateriële) schade aangericht door Internetgebruik. Op 25 maart jl. verstuurde ik al eerder het document zelf, te downloaden vanaf: https://prohic.nl/2020/03/25/7-25-maart-2020-online-harms-white-paper/ Vandaag dus in de mail de overheidsreactie op de uitgezette consultatie. Zeer relevant voor Nederland waar de schaduwzijden en de rouwrandjes van het Internetgebruik ook de nodige zorgen baren. Hoe ziet het toekomstige beleid in het VK eruit? Welke (wetgevende) maatregelen worden genomen? Op welke doelgroepen richt de bescherming zich? Welke fenomenen worden met prioriteit aangepakt? Welke preventieve en repressieve maatregelen worden genomen? Allemaal vragen die ook in Nederland aan de orde zijn. Een kennisbron dus om van te leren lijkt mij. Voor de snelle lezer heb ik de informatieve samenvatting bijgesloten.
Bron
Ministry for Digital, Culture, Media & Sport & Home Office (December 2020). Online Harms White Paper: Full government response to the consultation. London: Her Majesty´s Stationery Office, 101 pp.
Samenvatting
The UK government’s final decisions on new laws to make the UK a safer place to be online are presented:
- New rules to be introduced for tech firms that allow users to post their own content or interact;
- Firms failing to protect people face fines of up to ten per cent of turnover or the blocking of their sites and the government will reserve the power for senior managers to be held liable;
- Popular platforms to be held responsible for tackling both legal and illegal harms;
- All platforms will have a duty of care to protect children using their services;
- Laws will not affect articles and comments sections on news websites, and there will be additional measures to protect free speech;
- The full government response to the Online Harms White Paper consultation sets out how the proposed legal duty of care on online companies will work in practice and gives them new responsibilities towards their users;
- The safety of children is at the heart of the measures.
Social media sites, websites, apps and other services which host user-generated content or allow people to talk to others online will need to remove and limit the spread of illegal content such as child sexual abuse, terrorist material and suicide content. The Government is also progressing work with the Law Commission on whether the promotion of self-harm should be made illegal. Tech platforms will need to do far more to protect children from being exposed to harmful content or activity such as grooming, bullying and pornography. This will help make sure future generations enjoy the full benefits of the internet with better protections in place to reduce the risk of harm.
The most popular social media sites, with the largest audiences and high-risk features, will need to go further by setting and enforcing clear terms and conditions which explicitly state how they will handle content which is legal but could cause significant physical or psychological harm to adults. This includes dangerous disinformation and misinformation about coronavirus vaccines, and will help bridge the gap between what companies say they do and what happens in practice. Ofcom is now confirmed as the regulator with the power to fine companies failing in their duty of care up to £18 million or ten per cent of annual global turnover, whichever is higher. It will have the power to block non-compliant services from being accessed in the UK. The legislation includes provisions to impose criminal sanctions on senior managers. The government will not hesitate to bring these powers into force should companies fail to take the new rules seriously – for example, if they do not respond fully, accurately and in a timely manner to information requests from Ofcom. This power would be introduced by Parliament via secondary legislation, and reserving the power to compel compliance follows similar approaches in other sectors such as financial services regulation.
The government plans to bring the laws forward in an Online Safety Bill next year and set the global standard for proportionate yet effective regulation. This will safeguard people’s rights online and empower adult users to keep themselves safe while preventing companies arbitrarily removing content. It will defend freedom of expression and the invaluable role of a free press, while driving a new wave of digital growth by building trust in technology businesses.
Afsluitend
Dat zijn nogal forse (wetgevende) maatregelen om de onlinewereld beter te reguleren en daarmee ongewenste schade bij gebruikers te voorkomen. Vooral het beschermen van jeugdige Internetgebruikers is de rode draad in de voorgestane aanpak. Hierbij is het tegengaan van sexting, onlinepesten en ongewenste aanraking met pornografie de focus van het voorgestane beleid. Deze maatregelen blijken noodzakelijk te zijn gezien de trends, achtergronden, omvang en ernst van de schadelijke effecten die kunnen optreden en veroorzaakt worden in die onlinewereld. Opnieuw kansen voor Nederlands beleid om te leren van de buren, in dit geval aan de overkant van de Noordzee.