Search
Probleemgericht werken aan High Impact Crime
[599] 22 augustus 2023: Lifting the lid on ´disruption´ as an approach to controlling serious and organised crime

Inleiding en context

Het is weer een prachtige dag op deze dinsdag 22 augustus 2023. Ik begin weer met een toepasslijk liedje: https://www.youtube.com/watch?v=lwMNgbEl3io Vandaag een ´kennisparel´ over de politiestrategie van ´disruptie / verstoren´ om zware en georganiseerde misdaad te voorkomen of te reduceren. Graag verwijs ik in het verlengde hiervan de lezers naar de zogenaamde ´kennisagenda ondermijning´: https://www.wodc.nl/onderzoek-in-uitvoering/kennisagenda-ondermijning Met de Kennisagenda Ondermijning (KO) wil het ministerie van Justitie en Veiligheid meer kennis krijgen over de aard, omvang en ernst van ondermijnende criminaliteit en inzicht in de uitwerking van de aanpak daarvan. De kennisagenda is een samenwerking tussen het Wetenschappelijk Onderzoek- en Documentatiecentrum (WODC) en het Directoraat-Generaal Ondermijning (DGO) van het Ministerie van Justitie en Veiligheid. In de KO ligt de focus op georganiseerde misdaad in relatie tot drugshandel/-productie, criminele geldstromen en de aanpak van deze criminele activiteiten.

Maar nu naar de ´kennisparel´ van vandaag, wat behelst die strategie van disruptie / verstoren van georganiseerde misdaad? Binnen de rechtshandhaving is ´disruptie´ een poging om een slimmere benadering te ontwikkelen en hanteren voor het beheersen van zware en georganiseerde misdaad. Deze wordt gepleegd door vastberaden, geavanceerde en risicovolle daders die bestand zijn tegen conventionele methoden van misdaadbestrijding. De strategie vormt een onderdeel van een ambitie binnen de politieorganisatie om meer inlichtingen / data gestuurd, proactief en oplossingsgericht te werken en zo een effectievere en efficiëntere opsporing te bewerkstelligen.

Het bevat verschillende strategieën die zijn toegepast op de verschillende niveaus van rechtshandhaving en binnen een reeks van criminele contexten. Hieronder vallen daders en hun netwerken, dynamiek binnen criminele markten, cybercriminaliteit en economische criminaliteit en gewelddadige criminaliteit en uitbuiting. Elk van deze contexten vertegenwoordigt een facet van de zware en georganiseerde misdaad en vraagt om onderscheidende kennis, technieken, doelstellingen en samenwerkingsverbanden. Waar er overlappingen zijn worden deze gebruikt om gemeenschappelijke thema’s te identificeren en te leren van verstoringen in de verschillende criminaliteitsgebieden.

Bron

Skidmore, Michael (April 2023). Lifting the lid on ´disruption´ as an approach to controlling serious and organised crime. London: Police Foundation, 13 pp. https://www.police-foundation.org.uk/wp-content/uploads/2010/10/perspectives_disruption.pdf

Samenvatting

‘Disruption’ is a smarter approach to controlling serious and organised crime, which is resilient to conventional methods of crime control. As the number of serious and organised crime offenders in the UK continues to grow and the internet is lowering the barriers to perpetrating serious crime at scale, disruption represents an intelligence-led, proactive and solutions-focused response. In a globalised and digital world, disruption will become a much more important part of crime control. In this Perspectives on Policing paper the author examines what disruption is, its scope, if its success can be measured and whether it actually represents a ‘justice’ outcome. 

‘Disruption’ has become central to the state’s response to serious and organised crime, a framework for rationalising, directing and accounting for the work in this important area of policing. In public policy, it is presented as a distinct mode of crime control, however, the specific nature of the activities or outcomes encompassed by disruption remains unclear. It is comprised of an eclectic mix of policing activity for targeting the diverse criminality that falls within the scope of the serious and organised crime policy framework. It has been subjected to little external scrutiny, with limited coverage in the existing research literature. The lack of conceptual clarity and gaps in empirical evidence are not simply academic concerns, they obscure the efficacy, accountability and legitimacy of disruption policies and interventions and their real-world value.

The aim of this paper is to unpack the concept of disruption so to better understand its characteristics as a distinct mode of crime control. The paper reviews the existing literature to examine the nature of disruption and highlight the gaps in evidence and understanding. It identifies a number of key questions to be explored in our wider ongoing research to examine the meaning, application, and value of disruption for tackling serious and organised crime. These findings will be published in a subsequent Police Foundation report.

Afsluitend

Een prima bijdrage waaruit blijkt dat er ook nog de nodige vragen onbeantwoord zijn bij deze aanpak van disruptie / verstoring van georganiseerde misdaad. De strategie is een uitzonderlijk antwoord op het uitzonderlijke fenomeen van die georganiseerde misdaad. De oorsprong komt voort uit een pragmatische aanpassing in de operationele politiezorg naar de realiteit van de aanpak van zware en georganiseerde misdaad. Het heeft ook wortels in meerdere criminologische theorieën die de oorzaken van georganiseerde misdaad proberen te duiden en hoe deze te beheersen.

Echter, de parameters waar verstoring begint en eindigt zijn conceptueel niet duidelijk. Met welk doel de strategie wordt het toegepast is vaak niet duidelijk en dat wordt mede veroorzaakt door het ondoorzichtige overheidsbeleid in relatie tot georganiseerde misdaad. Deze onduidelijkheid is opvallend gezien het feit dat de strategie een centrale positie inneemt als antwoord op de aanpak van georganiseerde misdaad. Uiteraard worden nog vele andere strategieën toegepast bij de aanpak van georganiseerde misdaad, voor een overzicht hiervan zie: https://www.researchgate.net/publication/360773928_Georganiseerde_Misdaad_Kennisparels_2020-2023_Een_overzicht_van_op_evidentie_gebaseerde_inzichten_rond_georganiseerde_misdaad

prohic_linksonder