Inleiding en context
Goede morgen allemaal op deze dinsdag 2 januari 2024! Een brandnieuw jaar dus hoop ik dat jullie allemaal veel moois gaan meemaken en vooral van een goede gezondheid kunnen genieten. Maar meer belangrijk, een hopelijk meer vreedzaam jaar dan het jaar 2023. Ik begin ook in 2024 traditiegetrouw met een liedje: https://www.youtube.com/watch?v=ztZI2aLQ9Sw Inderdaad, waar is een oorlog goed voor? Over oorlogen gesproken, de zogenaamde ´oorlog tegen drugs´ wordt in veel landen toegepast. Er bestaan echter grote vraagtekens of een dergelijke ´oorlog´ effectief is. Die vraag staat op 26 januari a.s. centraal tijdens een door de gemeente Amsterdam te organiseren ééndaagse conferentie onder de titel ´Dealing with Drugs: Cities and the quest for regulation´: https://dealingwithdrugs.evenementenorganisatie-amsterdam.nl/
Illegale drugshandel vormt een aanzienlijke bedreiging voor steden over de hele wereld. In Nederland bedreigt het volgens sommige politici onze rechtsstaat. Ook Amsterdam kampt met moorden bij daglicht, explosies, vergismoorden en dodelijke aanvallen op advocaten en journalisten. De meedogenloosheid waarmee deze misdaden plaatsvinden is schokkend te noemen. Steden over de hele wereld worden geconfronteerd met soortgelijke uitdagingen. Decennia lang wordt er al een mondiale oorlog tegen drugs gevoerd. De effectiviteit hiervan is echter onvoldoende gebleken: de productie en consumptie van drugs blijven stijgen, illegale geldstromen blijven bestaan, drugsgeweld blijft een dagelijkse realiteit, mensenrechten worden geschonden en opeenvolgende generaties jongeren worden meegesleept in de drugscriminaliteit.
In Amsterdam wordt gepleit voor een realistisch drugsbeleid. De conferentie is een eerste stap in die richting. Door gesprekken aan te gaan met internationale experts, ervaringsdeskundigen, belangenverenigingen en wetenschappers wil men verder gaan dan de vraag of regulering alleen een oplossing kan zijn. Tijdens de conferentie zal een keur aan sprekers alternatieve benaderingen verkennen, worden internationale ervaringen toegelicht en wordt systematisch in kaart gebracht welke rol steden kunnen spelen bij de aanpak van drugscriminaliteit. De ´kennisparel´ van vandaag betreft een strategische verkenning naar trends en ontwikkelingen op de nationale en internationale drugsmarkt waarbij de focus op de situatie in Amsterdam ligt. Die ´parel´ dient als achtergrondstudie voor de conferentie van 26 januari a.s.
Bron
Middelkoop, Donna, Donna Middelkoop, Maurijn Rezvani, Marieke Hoffman & Marike ter Linden (december 2023). Drugscriminaliteit richting 2035: Strategische verkenning naar trends, ontwikkelingen en handelingsperspectief. Amsterdam: Gemeente Amsterdam, Stedelijk strategieteam, 50 pp. https://www.amsterdam.nl/dealingwithdrugs/
Summary
Organised drug crime has a significant impact on Amsterdam and the Netherlands, as is well known. The effects of this large-scale organised crime are becoming more visible in the city. Amsterdam residents have faced increased gun violence and shocking liquidations in recent years. Organised crime itself has changed considerably in nature and character in recent decades. But what can we expect in the next 10+ years? Will the drug economy get even bigger? What will be the role of crypto? What will be the impact of digitalisation? We don’t have a crystal ball. Nevertheless, based on various sources, we can estimate the developments coming to the city. We then formulate four main lines of thought for a future-proof approach to drug crime.
Organised crime is viewed by the municipality from the frame of money, violence and vulnerable neighbourhoods. The authors abandon this division in this report to look at the future from an open perspective. The underworld always mirrors the upper world. The drug industry can be seen as an economic sector – operating in a market with financial structures, organisational models and social influence. Along these strands, the authors explore how organised drug crime is expected to develop in the coming years and what this means for crime control and prevention.
Until the distant future, the Netherlands will remain an attractive country for drug crime due to its infrastructure, ICT and location. Sewage analyses show that use has increased significantly in recent years. Ordering drugs online and via app is increasingly easy and anonymous. The Dutch drug trade is already well in excess of Heineken’s multinational turnover. Conservative estimates range from 10 to 50 billion. More than 90 per cent of this is destined for abroad. All these factors add up to the conclusion that the drug economy -and thus the attraction of big money- will continue to grow over the next decade.
Underground banking remains the main way to move money. In the coming years, crypto will become increasingly important and threatens to become dominant, depending on global adoption. Amsterdam’s real estate sector remains vulnerable to criminal money being laundered abroad through trust structures. Beforehand, the municipality can hardly prevent criminals from laundering money through real estate or misusing property for criminal purposes. Although in recent years, there has been an increasing focus on frustrating criminal money flows in detection and at the municipality, it will remain difficult to tackle this effectively. Investigations suffer from large deficits, and financial investigations take time and effort. In addition, privacy laws limit parties’ ability to cooperate and share data. In the coming years, the privacy debate about data sharing is expected to become increasingly prominent.
The extent of drug crime is difficult to determine, but it is estimated that at least 10,000 young people in Amsterdam are now vulnerable to ending up in drug crime. This number is expected to increase in the coming years due -depending on government policies- to rising poverty and shortages in youth care. Children who grow up in criminal families are at greater risk of ending up in crime themselves. Many vulnerable youth distrust the government and institutions. As a result, government interventions to protect young people from a career in drug crime often do not reach them. Using more youth workers can lead to less reliance on youth care and reach young people with little trust in the government. Youth workers are often better connected to the (online) world of young people. The increasing role of young people’s online lifeworld is a catalyst for getting into (drug) crime.
As the drug economy grows rapidly in size, the pressure on the upper world is also growing. Although crime is declining overall, threats and violence from the drug environment are increasingly targeting rule-of-law-related professions. Officials and staff of cooperation partners are increasingly afraid of being intimidated and are less likely to be willing to report signals. Corruption is a blind spot within the municipality. At the same time, the National Criminal Investigation Department, among others, signals that corrupting officials within various government bodies has become a revenue model as a result of the growing drug economy. This includes personal data, licence plates, home addresses and company names, which are used to pressure opponents. Officials are often unaware of the corruption sensitivity of certain information.
Afsluitend
Bijgesloten ´kennisparel´ schetst een nogal somber beeld waar het de komende tien jaar mogelijk naar toe gaat met de drugscriminaliteit, primair in Amsterdam. Het is daarom mooi dat de gemeente Amsterdam het initiatief heeft genomen om bovengenoemde conferentie op 26 januari a.s. te organiseren. Het is dan te hopen dat er oplossingen worden aangedragen om de beschreven ontwikkelingen om te buigen. Hierbij is het dan ook nuttig om ook kritisch naar het eigen (gemeentelijke) beleid te kijken van de afgelopen decennia. Vaak wordt daaraan voorbijgegaan. Op welke wijze verschaft de overheid zelf kans aan georganiseerde misdaad? Ik verwijs de geïnteresseerde lezers daarom graag naar deze ´kennisparel´, ´Onbedoeld ondermijnen: Verkennend onderzoek naar de wijze waarop de Nederlandse overheid onbedoeld de georganiseerde drugscriminaliteit kan faciliteren´: https://prohic.nl/2023/05/10/554-10-mei-2023-onbedoeld-ondermijnen-verkennend-onderzoek-naar-de-wijze-waarop-de-nederlandse-overheid-onbedoeld-de-georganiseerde-drugscriminaliteit-kan-faciliteren/
Medio vorig jaar hield ik over het onderwerp ´Onbedoelde criminogene effecten van overheidsbeleid´ een presentatie. Naar mijn menig biedt deze presentatie ook ´food for thought´ voor de deelnemers aan de conferentie op 26 januari a.s.: https://www.researchgate.net/publication/370996344_Geen_kansen_bieden_aan_georganiseerde_criminaliteit_Onbedoelde_criminogene_effecten_van_overheidsbeleid Ten slotte, ik hoop jullie ook in 2024 weer op maandag, dinsdag en donderdag van verse kennis te voorzien op het brede terrein van criminaliteit en rechtshandhaving. Kennis zowel vo0r beleid als praktijk.