Inleiding en context
Goede morgen allemaal op deze vrijdag 8 maart 2024. Het weekeinde staat voor de deur en het ziet er naar uit dat de zon daar een onderdeel van uit gaat maken. Ik begin met een toepasselijk liedje bij de ´kennisparel´ van vandaag: https://www.youtube.com/watch?v=b0k1v49C6hw Vandaag als ´kennisparel´ het gezamenlijke flagship rapport van het European Monitoring Centre for Drugs and Drug Addiction (EMCDDA)en EUROPOL over de huidige stand van zaken op de Europese drugsmarkten.
Deze ´kennisparel´ is gisteren uitgebracht door het EMCDDA en Europol en mede geproduceerd door de EMCDDA Reference Group on Drug Supply Indicators. Het is gebaseerd op de gedetailleerde bevindingen die zijn gepresenteerd in EU Drug Markets: In- Depth Analysis: https://www.emcdda.europa.eu/publications/eu-drug-markets_en Naar mijn mening één van de beste bronnen die momenteel beschikbaar zijn waarin een analyse wordt gegeven van onderscheiden drugsmarkten zoals bijvoorbeeld cocaïne, heroïne, synthetische drugs en cannabis.
De bijgesloten ´kennisparel´ biedt voor de vierde keer een samenvattend overzicht van illegale drugsmarkten in de Europese Unie. Het biedt een strategische samenvatting voor beleidsmakers en besluitvormers ter ondersteuning van de ontwikkeling en implementatie van drugsbeleid in Europa. Het is gebaseerd op een gedegen inzicht in het huidige drugslandschap en opkomende bedreigingen. Het is ook bedoeld voor praktijkmensen die het feitelijke werk doen bij de aanpak van drugs. Ten slotte is het bedoeld om het grote publiek bewust te maken van ontwikkelingen op onderscheiden drugsmarkten binnen Europa. Kortom: ´een must read´ voor eenieder die bij de aanpak van drugs betrokken is.
Bron
EMCDDA & EUROPOL (March 2024). EU Drug Markets Analysis: Key insights for policy and practice. Lisbon: European Monitoring Centre for Drugs and Drug Addiction, The Hague: EUROPOL, 39 pp. https://www.emcdda.europa.eu/publications/eu-drug-markets/analysis-key-insights-policy-and-practice_en https://www.emcdda.europa.eu/publications/eu-drug-markets_en
Summary
This resource has been developed by the EMCDDA and Europol and co-produced with the EMCDDA Reference Group on Drug Supply Indicators. It draws on the detailed findings presented in EU Drug Markets: In-depth analysis, the fourth comprehensive overview of illicit drug markets in the European Union. It offers a strategic and top-level summary for policymakers and decision makers, to support the development and implementation of policies and actions in Europe, based on a robust understanding of the current drug landscape and emerging threats. It also serves practitioners working in the field and is intended to raise awareness among the general public about these issues.
The market for illicit drugs, controlled by criminal networks, represents a serious security threat to the European Union. It endangers public health and safety while fostering extreme violence and corruption, undermining the very fabric of society, democracy and the rule of law. The increasing diversity and complexity of EU drug markets also presents new challenges, requiring a comprehensive European drug alert system to improve responses and prevent the situation from escalating.
One critical aspect of the threat from drug markets lies in the exploitation of key logistical infrastructure, particularly seaports. Criminal networks infiltrate these hubs of trade and transportation, turning them into conduits for unprecedented drug flows. The economic and social repercussions of these developments pose urgent challenges, escalating the security threat and further increasing the availability of illicit drugs in Europe. The European Union therefore needs to strengthen the resilience of these and other logistics hubs to prevent their further exploitation for illicit drug trafficking.
The recruitment of young people by criminal networks involved in drug markets compounds this crisis. Vulnerable youth are lured or forced to partake in dangerous and illicit activities by criminal organisations. This jeopardises their future opportunities and perpetuates a cycle of crime and violence, highlighting the need for a strong focus on prevention.
Disrupting these criminal networks poses a complex challenge, as they constantly adapt to external shocks and increasingly use specialist criminal service providers. Given the globalised nature of these networks, aided by technological developments, they also increasingly coordinate their illicit drug trafficking activities from outside the European Union. This underlines the crucial role of international cooperation in disrupting criminal supply routes and networks. While arrests of key individuals remain important, it is vital to increase law enforcement and judicial authorities’ capabilities to dismantle whole criminal networks, particularly in cooperation with international partners.
The EU Drugs Strategy and its Action Plan and the Security Union Strategy equip the European Union with the tools to tackle this evolving threat landscape and support Member States in fostering security for all residents of the European Union. These initiatives are augmented by the EU Roadmap to fight drug trafficking and organised crime. The successful launch of the European Ports Alliance on 24 January 2024 is a significant step in its implementation. In addition, the Commission has conducted a Schengen thematic evaluation focusing on drugs trafficking that identified best practices in the area of police cooperation, protection of external borders and management of IT systems.
The EMCDDA and Europol play a central role in these endeavours, supporting Member States and cooperating with third countries to strengthen Europe’s preparedness and response to illicit drug flows. These strategic insights from the two agencies’ joint drug markets analysis provide a robust framework for understanding and responding to drug markets at EU and international level.
Afsluitend
De illegale drugsindustrie is en blijft het meest omvangrijke probleem binnen de georganiseerde misdaad binnen Europa. Die industrie maakt deel uit van een complexe mondiale criminele samenwerking waarbij grensoverschrijdende samenwerking via facilitators en drugsmakelaars een hoofdkenmerk is.
De mondialisering blijft een aanzienlijke impact hebben omdat criminele ondernemers de kansen benutten die worden geboden door onderling verbonden netwerken van communicatie, handel en transport voor criminele samenwerking en integratie langs de toeleveringsketens. Deze ontwikkelingen zijn van invloed op de verbanden tussen illegale drugshandel en andere misdaadfenomenen in de Europese Unie zoals de handel in vuurwapens en mensen. Er is in vaktermen sprake van een polymorf karakter van de georganiseerde misdaad.
Die drugsindustrie binnen de Europese Unie heeft verstrekkende gevolgen voor de samenleving, zoals blijkt uit drugs gerelateerde sterfgevallen en het aantal mensen dat behandeling zoekt. Het voedt ook de kas en de invloed van de georganiseerde misdaad bijvoorbeeld via corruptie en de uitbuiting van kwetsbare individuen. Een groot deel van het geweld binnen de georganiseerde misdaadgeorganiseerde houdt verband met de drugsindustrie. het leidt ook tot illegale drugsproductie en de daarbij behorende milieuschade terwijl de economie en de rechtsstaat worden ondermijnd door de uitbuiting van legale bedrijven.
Het adaptieve vermogen van spelers op drugsmarkten vergt daarom een dynamisch drugsbeleid waarbij rechtshandhaving, volksgezondheid, onderwijs en internationale samenwerking betrokken moeten zijn. Het onderkennen van de mondiale onderlinge verbondenheid van markten en criminele actoren is van cruciaal belang voor het ontwikkelen van effectieve reacties op de huidige en toekomstige dreigingen aangezien ontwikkelingen in andere delen van de wereld de drugsmarkten in de EU zullen blijven beïnvloeden. Nederland speelt binnen de drugsindustrie een dominante rol.
Ten slotte wil ik de geïnteresseerde lezers wijzen op deze eerder verschenen ´kennisparel´: https://prohic.nl/2023/06/22/570-22-juni-2023-european-drug-report-2023-trends-and-developments/ Medio juni vorig jaar verscheen bij het EMCDDA het jaarlijkse European Drug Report. Naast de bijgesloten ´kennisparel´ van vandaag raad ik raad iedereen aan die direct of indirect met drugsbeleid of de aanpak van drugs te maken heeft om ook kennis te nemen van dat rapport. Een betere bron bestaat m.i. niet, het EMCDDA heeft een lange traditie met het verzamelen van vergelijkende statistieken over trends in drugsgebruik en drugsproductie. Waar mogelijk wordt een duiding gegeven van de beschreven trends. Het rapport biedt het meest recente overzicht van de drugssituatie in Europa en gaat in op de belangrijkste trends en nieuwe bedreigingen.