Inleiding en context

Goede morgen allemaal op deze dinsdag 19 maart 2024. Heerlijk die eerste voorjaarstekenen, daarom een klassiek liedje om de stemming er nog meer in te brengen: https://www.youtube.com/watch?v=mFWQgxXM_b8 Prachtige beelden. Maar nu naar de bijgesloten ´kennisparel´, die geeft een mooi samenvattend overzicht van het onlangs verschenen The Oxford Handbook of Evidence-Based Crime and Justice Policy: https://academic.oup.com/edited-volume/55826 Een op feiten / evidentie gebaseerde benadering van misdaad- en justitiebeleid kan er toe bijdragen dat de best beschikbare kennis wordt meegewogen bij beslissingen die van invloed zijn op een effectieve en efficiënte allocatie van financiële middelen om criminaliteit en recidive te voorkomen. Dat is eigenlijk een open deur maar de praktijk blijkt grillig te zijn: https://prohic.nl/2022/05/16/395-16-mei-2022-naar-meer-evidence-based-beleid-binnen-jenv/

De term ‘evidence-based’ wordt echter gekenmerkt door veel retoriek. Er blijft inderdaad een duidelijke discrepantie bestaan tussen de roep om op bewijs gebaseerd beleid en het inzicht in wat het betekent dat beleid op bewijs gebaseerd is. De roep om op feiten en evidentie gebaseerd beleid biedt niettemin een krachtige basis voor het tot stand brengen van rationeel, kosteneffectief en op mensen gericht beleid ter verbetering van een veilige samenleving. Bijgesloten ´kennisparel´ geeft een overzicht van de stand van beschikbare onderzoek naar op feiten gebaseerd misdaad- en justitiebeleid en de uitdagingen en belemmeringen die het gebruik ervan belemmeren.

De ´kennisparel´ gaat in op drie kerndoelstellingen van ´evidence-based beleid´: (1) het bevorderen van nieuwe en productieve manieren om na te denken over op feiten gebaseerd beleid; (2) om aan te tonen hoe onderzoek kan bijdragen aan en richting kan geven aan empirisch onderbouwd beleid op het gebied van het justitiële beleid, het strafrecht en alternatieven voor het strafrecht; en (3) om strategieën te identificeren die de afhankelijkheid van op bewijs gebaseerd beleid kunnen vergroten. Om deze doelstellingen te verwezenlijken staat een aantal vragen centraal: Wat weten we over op feiten gebaseerd beleid en praktijk op het gebied van misdaad en justitie? Hoe kunnen we de kennis van evidence-based beleid en praktijk verbeteren? Hoe kunnen we meer gebruik maken van op feiten gebaseerd beleid en praktijk en hoe dit te bevorderen? Kortom: een prima ´kennisparel´ om justitieel beleid en praktijk verder te brengen. De geïnteresseerde lezers verwijs ik hieromtrent graag naar deze PowerPoint presentatie: https://www.researchgate.net/publication/378304683_Criminaliteit_en_beleid_Wat_werkt_en_wat_werkt_niet

Bron

Welsh, Brandon C., Steven N. Zane & Daniel P. Mears (March 2024). Evidence-based policy in a new era of crime and violence prevention and social justice. Aggression and Violent Behavior, 14 March, pp. 1-43.

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1359178924000302

Summary

The present state of calls for and efforts to implement evidence-based policy provide a powerful foundation for propelling a movement toward bringing about rational, cost-efficient, and humane policies for reducing aggression, crime, and violence. The main aim of this paper is to report on new developments in evidence-based policy (EBP)—what we view as giving rise to a new era in crime and violence prevention social justice. The paper describes major advances, both in research and policy, and discusses pressing challenges that confront EBP in crime/violence and justice, drawing on key findings from a new, comprehensive book project.

The overall conclusion of the findings is heartening and yet sobering. Research and policy have made substantial progress, but there is much more to be done. The specific details of this work are organized around three questions that are foundational to evidence-based crime/violence and justice policy today: (a) How is research contributing to and guiding EBP? (b) What are productive and new ways to think about EBP? and (c) What are strategies for promoting greater use of EBP?

Evidence-based policy is here to stay, as indicated by the increased state and federal support for taking evidence seriously in the design and implementation of programs, practices, and policies. In this paper, we have reported on key findings from a volume dedicated to charting a path for a new generation of EBP-focused research and efforts to promote greater use of EBP in crime/violence and justice. The overall conclusion is heartening and yet sobering. Research and policy have made substantial progress, but there is much more to be done. First, we need more research on what works, scaling up EBP to generate systems changes with population-level impacts, identifying evidence-based policies that can advance social justice and equity, conducting economic analyses that contextualize the benefits of effective initiatives, and understanding and overcoming institutional resistance to change.

Moreover, beyond crime and justice, there is a need to foster meaningful and sustained collaboration between the research and policy communities to ensure lawmakers’ use of scientific evidence, as well as efforts to better understand the use of research evidence in the legislative process more broadly.  Second, a variety of options exist to think about evidence-based crime and justice policy, going beyond simply identifying “what works,” including: relying on the evaluation hierarchy to identify policy need and to develop and evaluate policy design, implementation, impacts, and cost-efficiency; monitoring and improving policy implementation; supporting continuous efforts to identify effective policies and weed out those that are ineffective; identifying which policies work best for certain groups or areas; listening to front-line practitioners and those directly affected by policies; and prioritizing efforts to support victims.

Third, a range of strategies exist to promote greater use of EBP, including: acknowledging what is and is not known; investing in data to support and enable rigorous policy evaluation; mandating reliance on EBP; and promoting systems-level reforms. An embrace of these advances holds the promise for creating a society that more effectively reduces crime and violence and increases justice. It is time for researchers and policymakers to build on the progress of recent decades and make this happen.

Afsluitend

Het bieden van inzicht en overzicht van een op evidentie gebaseerd justitiebeleid is het hoofddoel van het initiatief om de ´kennisparels´ te versturen. Dat zijn er inmiddels bijna 700 in totaal. Ik hoop hiermee via deze verspreiding van kennis het gebruik van de kennis op het terrein van criminaliteit en rechtshandhaving op een hoger niveau te tillen. Ruim 40 jaar ben ik hier feitelijk al mee bezig. Ik kom tot de conclusie dat er sprake is van een zogenoemde varkenscyclus. Ik heb in die ruim 40 jaar kennisrijke en kennisarme perioden meegemaakt. Naar mijn mening valt daaruit een aantal lessen te trekken die mogelijkerwijs kunnen bijdragen aan mijn ambitie: het optimaliseren van de verspreiding en het gebruik van bestaande kennis.

Kennis vormt naar mijn mening een belangrijke productiefactor voor een effectief justitiebeleid. Het is in feite de brandstof voor een rationele (financiële) allocatie van beschikbare middelen in beleid en praktijk. Een absolute voorwaarde hierbij is een solide kennisverzameling om een beter inzicht te krijgen in de effectiviteit van (beleid)maatregelen en interventies. Bij het ontbreken hiervan kan een noodzakelijke kennisoverdracht over zulke maatregelen en interventies niet plaats vinden. Het gevolg daarvan is ineffectief beleid en verspilling van financiële middelen. Onlangs heb ik een groot aantal voorstellen gedaan om het gebruik van kennis op het brede terrein van criminaliteit en rechtshandhaving op een hoger niveau te tillen. Die voorstellen staan in deze publicatie: https://www.researchgate.net/publication/375462241_Het_’laten_landen’_van_kennis_op_het_terrein_van_criminaliteit_en_rechtshandhaving_Een_selectie_van_verschenen_kennisparels_tussen_februari_2020_en_augustus_2023