Inleiding
Goede morgen allemaal op deze woensdag 28 augustus 2024. Ik begin met een mooi liedje van CCR: https://www.youtube.com/watch?v=vrMvblpZFq0 Vandaag als ´kennisparel´ het onlangs uitgebrachte dreigingsbeeld en strategische verkenning naar georganiseerde misdaad in het Verenigd Koninkrijk. Het betreft in feite niet een echte ´kennisparel´ maar het geeft naar mijn mening wel een strategische richting, ook voor de situatie rond georganiseerde misdaad in Nederland. Je kan hier ´leren van de buren´. Zeker de beleidsmensen op het ministerie van Justitie & Veiligheid in Den Haag die werken aan dit beleidsthema. Trouwens, opvallend is dat in Nederland de laatste jaren sprake is van een heuse ´ondermijningsindustrie´. De zelfbenoemde experts, adviesbureaus, beleidsadviseurs, strategen en mooipraters (´ondermijningscowboys´) buitelen over elkaar heen om een graantje uit de ondermijningsruif mee te pikken.
In Nederland ontbreekt het echter aan een gedegen beschikbare en bekende langjarige nationale strategie om de georganiseerde misdaad de komende jaren aan te pakken. Het laatst verschenen Dreigingsbeeld georganiseerde misdaad in Nederland verscheen alweer in 2017: https://www.politie.nl/informatie/nationaal-dreigingsbeeld-georganiseerde-criminaliteit-2017.html Dat is natuurlijk een vreemde zaak omdat de situatie in Nederland qua ernst en ontwikkelingen daar wel om vraagt. We zijn namelijk een ´uitbijter´ binnen Europa waar het om de gelegenheidsstructuur gaat die de georganiseerde misdaad kansen biedt: https://www.researchgate.net/publication/341371137_Georganiseerde_criminaliteit_in_Nederland_een_overzicht
Uiteraard verschijnen er vanuit de overheid zeer regelmatig allerlei documenten en kamerstukken over het fenomeen van georganiseerde misdaad, die zijn hier allemaal te lezen: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/ondermijning En ook de wetenschap zit niet stil waar het gaat om onderzoek naar het fenomeen: https://www.researchgate.net/publication/360773928_Georganiseerde_Misdaad_Kennisparels_2020-2023_Een_overzicht_van_op_evidentie_gebaseerde_inzichten_rond_georganiseerde_misdaad Maar een gedegen nationale strategie zoals in bijgesloten ´kennisparel´ is uitgewerkt is in Nederland niet beschikbaar. Het ondermijningsbeleid kent in feite geen gedegen fundament. Daarom deze bijgesloten ´kennisparel´ om als voorbeeld te dienen en natuurlijk als ´food for thought´ voor de beleidsontwikkeling en operationele aanpak van georganiseerde misdaad.
Bron
National Crime Agency (August 2024). National Strategic Assessment 2024 of Serious and Organised Crime. London: National Crime Agency, 60 pp. https://www.nationalcrimeagency.gov.uk/images/campaign/NSA/2024/NSA_2024_Website_-_PDF_Version_1.pdf
Summary
The National Crime Agency has released its annual assessment of serious and organised crime, with a stark warning that taking drugs has never been more dangerous. The threat from drugs to the UK has increased due to a rise in the production of cocaine, an expanding synthetic drugs market, an increase in the availability of synthetic opioids, and more cannabis being imported. There has been a significant escalation in the criminal use of nitazenes as a cheap way to increase the strength of certain drugs, particularly heroin. In many cases, users simply do not know what they are consuming, and at least 284 deaths have been linked to high-strength nitazenes since June 2023.
The number of people dying in the UK from drug misuse is now amongst the highest in Europe, having more than tripled over the last 30 years. Illegal drugs are also a key driver of serious and organised crime that blights communities across the UK, putting people in harm’s way, and at risk of violence on the streets from the criminal gangs involved.Using its international reach and unique partnership network, the NCA helped seize over 200 tonnes of class A drugs last year from across the globe, with an estimated street value of almost £17 billion had it reached the UK streets. And with every kilo taken out that was destined for the UK, the Agency prevents up to 1,000 street deals of cocaine or up to 10,000 deals of heroin.
The National Crime Agency’s National Strategic Assessment (NSA), which draws on intelligence from across law enforcement, government, the third sector and private industry, highlights that whilst overall crime has fallen in the UK over the last decade, the scale and harm of serious and organised crime has increased. Latest data pinpoints increases in the threat from child sexual abuse, cybercrime and money laundering, as well as drugs. It also identifies that people in the UK are more vulnerable to serious and organised crime than ever before, as our use of technology continues to grow and criminals across the world exploit this. More than half of all crime (55%) is now online and approximately 90% is digitally enabled.
And children sadly continue to be exploited at scale, with criminals and those with a sexual interest in them seeking to target them via online platforms.
Cyber and fraud offences together now make up over half of all offences reported in the UK. Fraud on its own is the most prevalent crime against individuals in England and Wales, and in 2023, there where double the number of identified incidents of ransomware impacting UK victims compared to 2022. Firearms crime and associated deaths have declined, down to 25 in 2023, which is close to an all-time low). Discharges overall have reduced since 2022, with 21% fewer in 2023 (463 down from 583).
Afsluitend
In Nederland zien we decennia lang dezelfde ´klassieke vorm´ van georganiseerde criminaliteit die de grootste dreiging blijft vormen voor de Nederlandse samenleving: de drugsindustrie. Illegale markten rond drugs zijn sinds jaar en dag dé dominante factor in ons land: de productie van synthetische drugs en hennep, de in-en doorvoer van cocaïne en heroïne en drugs gerelateerde illegale financiële transacties inclusief witwassen.
Op basis van een groot aantal nationale en internationale bronnen kan vastgesteld worden dat de drugsindustrie qua omvang de grootste illegale markt is in Nederland ten opzichte van andere illegale markten. Dat pleit ervoor om de focus van het toekomstige beleid te blijven concentreren op die drugsindustrie (productie, doorvoer en (financiële) handel).
Direct gerelateerd aan deze fenomenen is witwassen een onmisbaar onderdeel van het criminele bedrijfsproces, de motor van het criminele bedrijf. Witwassen is het instrument voor het versluieren en het weer in de bovenwereld brengen van de omvangrijke criminele winsten die met drugsproductie en-handel worden verdiend bijvoorbeeld via vastgoedtransacties, financiële constructies met rechtspersonen, gebruik van ‘front stores’, investeringen in lokale bedrijvigheid en sponsoring lokale verenigingen. Om dezelfde reden zien we bepaalde fraudeconstructies en -vormen terugkomen als gebruikte instrumenten. De beschikbare kennis over witwassen is echter beperkt.
De ondermijnende effecten van de drugsindustrie strekken zich verder uit dan het witwassen van het criminele vermogen. Gevaren als drugslabs in woonwijken, drugsdumpingen in de natuur, gebruik van excessief geweld in de openbare ruimte, bedreiging van lokaal bestuur, intimidatie en corruptie, negatief imago in het buitenland en het ontstaan van een parallelle samenleving hangen nauw samen met de drugsindustrie.
Volgens sommigen is de tot nu toe gehanteerde strategie om die drugsindustrie te reduceren een verloren strijd. Zie bijvoorbeeld deze eerder verstuurde ´kennisparel´: https://prohic.nl/2024/01/02/644-2-januari-2024-drugscriminaliteit-richting-2035-strategische-verkenning-naar-trends-ontwikkelingen-en-handelingsperspectief/
Misschien is de tijd rijp om die gehanteerde strategie eens grondig tegen het licht te houden. De gemeente Amsterdam heeft hier onlangs, in de discussie daarover, een voortvarende start mee gemaakt. Ik verwijs de geïnteresseerde lezer graag naar deze link voor meer achtergrondinformatie: https://www.amsterdam.nl/dealingwithdrugs/amsterdam-manifesto-dealing-drugs/ En ook hier is sprake van ´food for thought´. Eén ding is duidelijk geworden met de aanpak van de georganiseerde misdaad in Nederland de afgelopen jaren: er bestaan geen langdurige vacatures binnen de bedrijfsvoering van de georganiseerde misdaad. Het is de vraag hoe je daar mee om moet gaan en is het gevoerde beleid hiertegen wel adequaat te noemen?