Inleiding en context
Ik wens jullie allemaal een mooie vrijdag 12 augustus 2022 toe. Een heerlijk weekeinde ligt in het verschiet. Het leven is mooi ondanks de vreselijke oorlog in de Oekraïne op slechts vier uur vliegen van Nederland. Toch even om weer bij stil te staan, daarom een opbeurend zomerlied om mee te beginnen: https://www.youtube.com/watch?v=TYIl6n_SRCI OK mooi spul. Maar nu naar de ´kennisparel´ van vandaag. In het kader van een grootschalig lopend preventieprogramma in het Verenigd Koninkrijk om jongeren die in zogenaamde ´hot spots´ wonnen waar geweld zich bovengemiddeld voordoet: https://www.gov.uk/government/news/support-for-vulnerable-young-people-in-serious-violence-hotspots is bijgesloten ´kennisparel´ vervaardigd.
Deze publicatie is de eerste in een werkprogramma om vast te stellen welke evidence-based acties de overheid en partners kunnen nemen om het aantal jongeren dat betrokken is bij ernstig geweld en andere delicten te verminderen. In het onderzoek worden de achtergrondkenmerken van jongeren betreffende het genoten onderwijs, sociale achterstand en de mate waarin sociale zorg wordt verleend geanalyseerd van jongeren die een door justitie formele waarschuwing hebben gekregen of zijn veroordeeld voor een strafbaar feit. De beschrijvende statistische analyse is gemaakt om meer inzicht te krijgen in de mogelijke achtergrondkenmerken van de jongeren die een verhoogd risico lopen op een criminele carrière. De analyse impliceert echter niet dat er een causaal verband bestaat tussen de onderwijsresultaten, achtergrondkenmerken en gepleegde delicten. Daarover wordt in een latere publicatie afzonderlijk een oordeel gegeven. De methode van onderzoek kan echter ook als voorbeeld dienen voor de Nederlandse situatie waarin het ook van belang is om dergelijke relaties boven tafel te krijgen en mede hierop preventief beleid te formuleren.
Bron
Department of Education & Ministry of Justice (March 2022). Education, children’s social care and offending: An examination of the education and social care background of children cautioned or sentenced for an offence. London: Department of Education & Ministry of Justice, 81 pp. https://www.gov.uk/government/publications/education-childrens-social-care-and-offending?utm_medium=email&utm_campaign=govuk-notifications-topic&utm_source=bd64c928-ee66-481b-99a5-e6c99703660c&utm_content=immediately
Samenvatting
This publication is the first in a programme of work to establish which evidence-based actions the government and partners could take to reduce the number of young people involved in serious violence and other offences. This paper investigates the education and children’s social care background of children who had been cautioned or sentenced for an offence, based on key variables from the Ministry of Justice and Department for Education data share that took place in 2020. The share covers offending data up to the end of 2017 and education and social care data up to the end of academic year 2017/18. The descriptive statistics analysis has been produced to provide greater insight into the education and children’s social care background of children who had been cautioned or sentenced for an offence, including attainment outcomes and characteristics. However, this analysis does not imply there is a causal link between the educational outcomes, characteristics and offending. Please note this is a descriptive statistics publication of census data1 and as such does not include any tests for statistical significance; there will be a further publication using more complex analytical methods to understand the relationships between education, children’s social care and offending.
Section 1 includes a high-level analysis of demographic factors as well as several key education and children’s social care variables, including:
• Gender
• Age
• Ethnicity
• Free school meal eligibility
• Attainment at key stage 2 and key stage 4
• School absences
• Suspensions and permanent exclusion
• Alternative provision
• Special Educational Needs (SEN)
• Children known to children’s social care
Section 2 provides a more in-depth analysis of the characteristics and experiences of children who had been cautioned or sentenced for a serious violence offence, including previous offending, time missed from school due to suspension, and a focus on the sequencing of suspensions/permanent exclusion and serious violence offences. Section 3 provides a more detailed analysis of the educational characteristics for children whose offending had been prolific, including suspensions, permanent exclusion and attainment. Section 4 provides a breakdown of the key education and children’s social care variables by disposal type2 and sentence length. For more details on the data share that this analysis is based on, refer to the separately published Technical Note, and Annex C at the end of this paper. The data and variables used in the analysis for this paper are presented in the accompanying tables (with the source table referenced in this paper, where relevant).
Afsluitend
De bijgesloten ´kennisparel´ biedt handvaten voor een gerichte aanpak van jeugdcriminaliteit. Een dergelijk beleid beloofd ten opzichte van meer ongericht beleid meer kans op succes. De methode uit bijgesloten ´kennisparel´ is inmiddels ook toegepast in tien grote steden in het VK met als doel om een gericht preventiebeleid tegen jeugdcriminaliteit te kunnen voeren, zie voor de tien steden: https://www.gov.uk/government/publications/education-childrens-social-care-and-offending wat mij betreft een mooi voorbeeld om van te leren, ook ten behoeve van de Nederlandse aanpak gericht op (ernstige) jeugdcriminaliteit.