Search
Probleemgericht werken aan High Impact Crime
[461] 27 september 2022: Understanding the EU’s response to organised crime

Inleiding en context

Hallo goede collega´s het is vandaag dinsdag 27 september 2022. Maak er wat moois van vandaag. Eerst een ´gouwe ouwe´: https://www.youtube.com/watch?v=BonWfTW7jKc Een wel heel jonge Bryan Ferry. En natuurlijk ook nu weer een zogenaamde ´kennisparel´ in jullie mailbox. Dit keer een up-to-date overzicht rond de aanpak van georganiseerde misdaad op Europees niveau. De georganiseerde misdaad blijft een belangrijke bedreiging voor de interne veiligheid van de Europese Unie (EU): ze tast het welzijn van mensen aan terwijl er ook aanzienlijke politieke en sociale kosten aan verbonden zijn. De jaarlijkse geschatte inkomsten van negen belangrijkste criminele markten in de EU varieerden van € 92 miljard tot € 188 miljard in 2019, of 0,7% -1,4 % van het bruto binnenlands product (bbp) van de 27 lidstaten van de EU.

De totale economische kosten van de georganiseerde misdaad zijn echter veel hoger omdat de inkomsten worden geherinvesteerd in verdere illegale activiteiten of geïntegreerd in de legale economie. Hierdoor wordt (ambtelijke) corruptie bevorderd en wordt het vertrouwen in de justitiële en rechtshandhavingsinstellingen aangetast. Het effect van de georganiseerde misdaad op de EU-financiën / subsidies wordt geschat op tussen € 2,0 miljard en 2,7 miljard per jaar (1% tot 2% van de EU 2020-begroting van € 165,8 miljard). Het feit dat maar liefst 98% van de geschatte criminele opbrengsten niet wordt geconfisqueerd en ter beschikking blijft van criminele organisaties is om mismoedig van te worden. Misdaad loont nog steeds.

Georganiseerde misdaadsyndicaten en netwerken reageren op de wetten van vraag en aanbod. Ze zijn zeer flexibel en passen hun werkwijze snel aan veranderende omstandigheden en situaties zoals recentelijk is gebleken tijdens de crisis veroorzaakt door de coronaviruspandemie. Kortom, een gezamenlijke Europese (anticiperende) aanpak van de georganiseerde misdaad blijft noodzakelijk. In bijgesloten ´kennisparel´ wordt systematisch opgesomd hoe het met die aanpak staat.

Bron

Luyten, Katrien & Alessia Rossi (September 2022). Understanding the EU’s response to organised crime. Brussels: European Parliamentary Research Service, 12 pp. https://www.europarl.europa.eu/thinktank/en/document/EPRS_BRI(2020)652043

Samenvatting

The EU has made substantial progress in terms of protecting its citizens since the early 1990s. This has often been in response to dramatic incidents, such as murders committed by the mafia or other organised crime groups or big money-laundering scandals, or to negative trends, such as the steep increase in migrant smuggling and trafficking in human beings following the 2015 migration crisis. More recently, it was necessary to respond to the sharp rise in cybercrime, fraud and counterfeiting during the coronavirus pandemic. Criminal organisations continue to pose big risks to the EU’s internal security.

A rising number of organised crime groups are active in EU territory, often with cross-border reach. Organised crime is furthermore an increasingly dynamic and complex phenomenon, with new criminal markets and modi operandi emerging under the influence of globalisation and new technologies in particular. While the impact of serious and organised crime on the EU economy is considerable, there are also significant political and social costs, as well as negative effects on the wellbeing of EU citizens. As organised crime has become more interconnected, international and digital, Member States – which remain responsible for operational activities in the area of police and judicial cooperation –rely increasingly on cross-border and EU-level cooperation to support their law enforcement authorities on the ground.

Recognising the severity of the problem and the need for coordinated action, the EU has initiated several measures to encourage closer cooperation between Member States; it has furthermore adopted common legal, judicial and investigative frameworks to address organised crime. The European Parliament has made fighting organised crime a political priority and helped shape the relevant EU legislation. Future EU action will focus on implementing existing rules, improving operational cooperation – even beyond the EU’s boundaries – and information-sharing, while also addressing some of the main criminal activities of organised crime groups. Furthermore, the EU aims to make sure that crime does not pay.

Afsluitend

De georganiseerde misdaad past zich snel aan wanneer de repressieve en preventieve aanpak zich wijzigt, ook op Europees niveau. Het is maar zeer de vraag in hoeverre al dat gezamenlijke Europese beleid gericht op georganiseerde misdaad daadwerkelijk van invloed is op illegale markten. Dat is uiteraard onderzoekmatig een lastig te beantwoorden vraag. Mij bekruipt echter wel eens het gevoel dat de over georganiseerdheid van die aanpak wel eens de georganiseerde misdaad in de kaart kan spelen. Samenwerking is uiteraard mooi, maar vaak lijkt er meer sprake te zijn van samenwerken om te samenwerken dan werkelijk effectieve samenwerking.

Het anticiperend vermogen van overheden op ontwikkelingen binnen de georganiseerde misdaad laat nog wel eens te wensen over. Om dat anticiperende vermogen te verbeteren kan beschikbare kennis uiteraard een belangrijke rol spelen. En er verschijnt heel wat aan onderzoek, zie bijvoorbeeld: https://www.researchgate.net/publication/360773928_Georganiseerde_Misdaad_Kennisparels_2020-2022_Een_overzicht_van_op_evidentie_gebaseerde_inzichten_rond_georganiseerde_misdaad Maak daar vooral gebruik van bij de aanpak en het beleid gericht op georganiseerde misdaad. Want voorlopig wordt de slogan ´misdaad mag niet lonen´ niet waargemaakt.

prohic_linksonder