Search
Probleemgericht werken aan High Impact Crime

Inleiding en context

Hallo allemaal op deze dinsdag 7 februari 2023. Het is prima weer voor een prima liedje: https://www.youtube.com/watch?v=yAEFKjqPtlU Daar wordt zelfs de grootste hypochonder vrolijk van. Maar nu naar de ´kennisparel´ van vandaag. Op dit moment wordt in Nederland volop een discussie gevoerd over het gebruik van messen onder jongeren. Eerder verstuurde ik over het fenomeen van ´knife crime´ al ´kennisparels´ nummers 108; 299 en 435. De ´kennisparel´ van vandaag geeft antwoord op de vraag of het tonen van messen en daaraan gekoppelde politieberichten via sociale mediakanalen van invloed zijn op het dragen en in bezit hebben van messen onder jongeren? Gaat hiervan een afschrikwekkende werking uit onder jongeren betreffende de prevalentie van het dragen van een mes? Het antwoord op deze vragen is duidelijk. Uit de bevindingen blijkt dat er geen effect vanuit gaat betreffende het messenbezit. Ook is het besef onder de respondenten over de mogelijk dodelijke gevolgen van het gebruik van messen niet toegenomen. Er is dus sprake van een nul-effect. 

Bron

Kyprianides, Arabella & Ben Bradford (January 2023). The Impact on Young People of Police Using Images of Knives in Social Media Posts. London: Mayor of London, Violence Reduction Unit, 27 pp. https://www.london.gov.uk/sites/default/files/2023-01/The%20impact%20on%20young%20people%20of%20police%20using%20images%20of%20knifes%20in%20social%20media%20posts.pdf

Samenvatting

In January last year, London’s Violence Reduction Unit (VRU) commissioned research on behalf of its Young People’s Action Group (YPAG) who were concerned that posting images of knives seized by the police on social media could contribute to a sense of fear in communities, particularly amongst young people. It’s recognised that there is a strong debate around images of knives and dangerous weapons seized by the police being published online. Alongside creating a sense of fear for some, the VRU’s YPAG also raised concerns that seeing images of big knives seized on London’s streets by police can lead to some young people getting hold of more dangerous weapons and knives in order to protect themselves.

The VRU commissioned research, led by University College London, to examine the impact on young people of knife imagery posted by police on social media. The research found little to suggest that viewing social media posts of knives seized by police had an impact on young people’s attitudes towards knives and knife-carrying. Researchers suggested this may be due to young people having become desensitised to seeing images of knives. They recommended further qualitative research to capture the views of young people already affected by knife-carrying or harm. To support the research, the YPAG carried out peer-led surveys and a series of workshops with a group of young people aged 12-25 who benefit from the VRU’s programmes aimed at tackling violence and exploitation. It gave them a safe platform to discuss their views of the impact of seeing images of knives online. It found that seeing images of knives seized by police and posted on social media can lead to young people feeling fearful and unsafe about where they live.

The surveys and workshops found that:

What was clear through the survey of young people and the workshops, was that for some young people seeing knives online does create a sense of fear and can also trigger knife-related trauma. It also demonstrated that young people are supportive of the police tackling violence and removing dangerous weapons, but the overwhelming consensus was that instead of showing images of large knives, the Met should instead focus on the good work it is doing with communities and young people.

As a result of the evidence, and having listened to the concerns of young people, the VRU’s Young People’s Action Group recommends that the Met stop posting images of confiscated knives on social media because of the impact it has on some young people and communities, and in a very small number of cases, can lead to a young person choosing to pick up a knife to protect themselves. This approach would be similar to Thames Valley, South Yorkshire and the West Midlands, whose police forces have already taken a decision to stop posting images of knives seized on social media.

Afsluitend

Ondanks de spraakmakende aard van het probleem van messencriminaliteit, is er een gebrek aan empirisch onderzoek naar de aanpak ervan, met name naar het opzetten van effectieve campagnes. Het oproepen van angst wordt vaak gebruikt in mediacampagnes tegen messencriminaliteit. Dit om jonge mensen ervan te weerhouden messen te gebruiken of te dragen. Dit recent verschenen onderzoek suggereert dat blootstelling aan op angst gebaseerde mediacampagnes in feite het tegenovergestelde effect zou kunnen hebben: https://journals.sagepub.com/doi/epub/10.1177/08862605211064237 De medicijn is dus meer schadelijk dan de ziekte zelf.

Op basis van de bijgesloten ´kennisparel´ is het duidelijk dat dit geen geslaagde interventie is geweest. Uit de bijgesloten ´kennisparel´ blijkt maar weer eens hoe belangrijk het is dat dergelijke initiatieven op een grondige wijze geëvalueerd moeten worden. Juist gedegen beschrijvingen van mislukkingen zijn zeer relevant. Op basis hiervan kan veel energie en kunnen nutteloze financiële investeringen worden voorkomen. Goed bedoelde maatregelen kunnen op basis van uitkomsten uit evaluaties gefundeerd worden stop gezet. En dat is ook een belangrijke functie van goed evaluatieonderzoek.