Inleiding en context
Goede morgen allemaal op deze dinsdag 11 april 2023. Ik hoop dat jullie allemaal een prettige Pasen hebben gehad. Lekker zo´n lang weekeinde. Ik begin met een muziekje waar je wakker van wordt: https://www.youtube.com/watch?v=-gfIgA-PYyQ Ja wat is er gebeurd met alle helden? Maar nu weer aan het werk voor de baas. En allereerst goed nieuws. De tot nu toe verstuurde kennisparels zijn weer allemaal te downloaden vanaf https://prohic.nl/de-parels-van-jaap-de-waard/ Er waren wat probleempjes maar die zijn schitterend opgelost door onze Italiaanse PHD student Elisa Begnis en Bianca Kreuning van DSP Groep in Amsterdam: https://www.dsp-groep.nl/ bedankt voor alle moeite en het goede werk.
OK. Vandaag een mooie kennisparel. Het betreft een compilatie van goede praktijken binnen Europa om corruptie tegen te gaan. Ja, inderdaad alweer een ´kennisparel´ over corruptie, ik verstuurde deze ´kennisparels´ al eerder over het fenomeen ´corruptie´: 198;217;509;511;520 en 527. Allemaal gratis te downloaden vanaf: https://prohic.nl/de-parels-van-jaap-de-waard/ Corruptie treft alle EU-lidstaten en vormt een inbreuk op goed bestuur en goed beheer van overheidsgeld. Het kan ook het vertrouwen van burgers in democratische instellingen en processen ondermijnen. En meer belangrijk, het vormt een onmisbare schakel binnen de wereld van georganiseerde misdaad.
Systemische corruptie in de publieke sector tast het vertrouwen van het publiek in overheidsinstellingen aan, schaadt de integriteit van het beleid en verstoort de resultaten van de publieke sector. Het heeft ook een diepgewortelde negatieve impact op de publieke sector doordat het leidt tot een zichzelf in stand houdende organisatiecultuur van corruptie. De situatie in Limburg is daar een ´mooi´ voorbeeld van. De gevestigde belangen van de verschillende actoren in het systeem maken het erg moeilijk om systemische corruptie te bestrijden. Het is dus noodzakelijk om de inspanningen op het gebied van corruptiebestrijding zoveel mogelijk te baseren op zowel intrinsieke elementen in de publieke sector als op externe controles (waaronder wet- en regelgeving), en op brede publieke participatie.
De impact van corruptie in de publieke sector wordt bepaald door de frequentie en het bereik. Dat wil zeggen, corruptie in de publieke sector kan episodisch zijn (een enkele vorm van corruptie) of systemisch (een alomtegenwoordig patroon van corrupte activiteiten en praktijken in de loop van de tijd), en de effecten kunnen variëren van geïsoleerd tot verreikend van aard. Elke vorm van corruptie heeft echter ook ernstige morele gevolgen. Bovendien kunnen ook incidentele gevallen van corruptie uiteindelijk leiden tot een onethische organisatiecultuur, die kan escaleren tot systemische corruptie. Kortom, het voorkomen van corruptie in de publieke sector is zowel beleidsmatig als in de dagelijkse uitvoering van groot belang. Bijgesloten ´kennisparel´ geeft een mooi overzicht van ´goede praktijken´ binnen Europa om corruptie tegen te gaan.
Bron
Huss, Oksana, Mike Beke, Jan Wynarski & Brigitte Slot (February 2023). Handbook of good practices in the fight against corruption. Brussels: European Commission, Directorate-General Migration and Home Affairs, 233 pp. https://home-affairs.ec.europa.eu/news/handbook-good-practices-fight-against-corruption-2023-02-15_en
Samenvatting
To aid Member States, practitioners, researchers and civil society, the European Commission today publishes a Handbook of good practices in the fight against corruption. The handbook describes 27 good practices, one initiative per EU Member state with a positive impact on preventing or repressing corruption. This can be either a practice that has been established for years and has shown results or an innovative solution to either new or old problems. For instance, a new data analysis tool in Finland assists law enforcement authorities in processing large quantities of data to pinpoint cases that require additional investigation. A particularly broad stakeholder consultation laid the basis for the 2022-2025 Anti-Corruption Plan in Greece. In Slovenia, a “one-stop shop” for public data ensures that various databases are merged and easily accessible to the public.
This handbook, gathering practices from across the EU, can be consulted as a list of concepts and ideas to estimate and improve one’s own country’s efforts. It can also inspire researchers or practitioners in their day-to-day work. Furthermore, it has applications as a peer-learning and exchange tool. The good practices in the handbook are clustered across eight different themes or “anti-corruption approaches”. Each theme is foreseen with the appropriate theoretical underpinning. In addition, the 27 good practices are presented in such a way as to enable transferability to a variety of different contexts. As a whole, the text recognises that anti-corruption efforts are complex efforts that are often not linear. As such, transferring good practices from one context to another is not easy and requires considering many different aspects.
Several trends among the good practices stand out – including a push for transparency and open data, increasing reliance on data and technological solutions and the use of collaborative approaches (both of citizens and of governments).
More classical approaches, such as anti-corruption agencies and strategies, continue to be popular, with increasing attention to their pitfalls and possible disadvantages.
The handbook was commissioned by the European Commission and drafted through a collaborative effort between the research team at Ecorys and the Local Research Correspondents on Corruption (LRCC). The LRCC is a network of civil society and academia funded by the European Commission that takes stock of the fight against corruption in each EU Member State.
The handbook is part of the overall efforts of the European Commission on anti-corruption policy. A proposal for a Directive on combating corruption through criminal law is being prepared. The Commission likewise regularly conducts experience-sharing workshops with Member State experts to discuss good practices in the fight against corruption. The Handbook aims to aid in these initiatives.
Afsluitend
Ook in Nederland komen vormen van corruptie voor in de publieke sector, waaronder omkoping, verduistering, illegale verrijking, beïnvloeding en misbruik van functies (waarbij vriendjespolitiek kan worden betrokken). De essentie van ambtelijke corruptie is dat geld of iets anders van waarde wordt ingewisseld voor voordelen van politieke of economische machtspositie.
Het blijkt maar weer eens dat extra investeringen in de aanpak van corruptie vele positieve effecten opleveren. Dat geldt ook bij de preventieve aanpak van bijvoorbeeld ambtelijke corruptie, eerder verstuurde ik daar deze ´kennisparel´ over: https://prohic.nl/2021/05/25/217-26-mei-2021-public-sector-reforms-and-their-impact-on-the-level-of-corruption-a-systematic-review/ De essentie van ambtelijke corruptie is dat geld of iets anders van waarde wordt ingewisseld voor voordelen van politieke of economische machtspositie. De resultaten uit deze eerder verzonden ´kennisparel´ suggereren dat interventies op basis van controle en afschrikking effectief zijn bij het beteugelen van administratieve corruptie, met de volgende nuances: a) het vergroten van de kans op detectie vermindert corrupte praktijken, vooral door aangescherpte controlesystemen; b) door de strengere sancties te verhogen, wordt het aanbieden en aannemen van steekpenningen verminderd; c) meer positieve prikkels helpen om compliant of wenselijk gedrag te bevorderen. Dit soort interventies is effectiever dan organisatorische en culturele hervormingen (bijvoorbeeld bevordering van ethische codes, vergroting van de transparantie van informatie, rotatie van personeel, decentralisatie van de openbare dienst), althans op korte termijn en onder specifieke omstandigheden. Een uitkomst om ook in Nederland kritisch naar te kijken.
Trouwens, volgens de laatste Eurobarometergegevens betreffende percepties over corruptie blijkt dat Nederland het niet slecht doet ten opzichte van de overige 26 Lidstaten van de EU. Voor de liefhebber verwijs ik naar deze link voor de volledige rapportages: https://europa.eu/eurobarometer/surveys/detail/2658