Search
Probleemgericht werken aan High Impact Crime
[552] 8 mei 2023: Fraud Strategy: Stopping Scams and Protecting the Public

Inleiding en context

Goede morgen allemaal, het is vandaag maandag 8 mei 2023. Ik begin met een scène uit één van mijn favoriete films inclusief muziek van één van mijn favoriete bands: https://www.youtube.com/watch?v=FSCgfI3OG7s Mooi allemaal, of niet. Maar nu naar de ´kennisparel´ van vandaag. Die betreft een recent verschenen fraudestrategie uit het Verenigd Koninkrijk waarin een groot aantal concrete voorstellen wordt gedaan om zowel individueel als collectief slachtofferschap van fraude tegen te gaan. Die strategie is een uitvloeisel van een zeer kritisch rapport van de Engelse Algemene Rekenkamer: https://prohic.nl/2022/11/22/496-22-november-2022-progress-combatting-fraud/ De hoofdconclusie daarvan was dat de Engelse overheid de volledige omvang van de fraudedreiging voor individuen en bedrijven niet kent en er geen effectieve intergouvernementele strategie is om deze vormen van fraude aan te pakken. Een opvallende gelijkenis met het Nederlandse beleid dring zich op, zie bijvoorbeeld: https://www.rekenkamer.nl/actueel/nieuws/2022/04/14/aanpak-zorgfraude-is-vooral-vergaderen

Bijgesloten ´kennisparel´ is dus het antwoord van de Engelse overheid op het kritische VK Rekenkamerrapport. Naarmate het bewustzijn internationaal is gegroeid van de schade die wordt veroorzaakt door financiële fraude zijn de inspanningen om fraude te voorkomen en te beheersen toegenomen. Fraude is omvangrijk en divers, ook in het VK zo blijkt uit deze bijgesloten ´kennisparel´. Een aanzienlijk deel van de Engelse bevolking komt met fraude in aanraking. Fraude vindt vooral online plaats. De verliezen door en impact van fraude zijn vaak klein, maar soms ook heel groot. Maar weinig slachtoffers zoeken contact met de politie of andere partijen, terwijl dit belangrijk is om zicht te houden op fraude. Snelle beslissingen achter computerschermen verminderen en kennis over fraude vergroten zou slachtofferschap kunnen tegengaan. Ook hier geldt dat criminaliteitspreventie de eerste stap is om de omvang van individueel slachtofferschap van fraudevormen tegen te gaan. Wat zijn de uitkomsten van bijgesloten ´kennisparel´ en valt hier lering uit te trekken voor de aanpak van fraude in Nederland?

Bron

UK Home Department (May 2023). Fraud Strategy: Stopping Scams and Protecting the Public. London: His Majesty’s Stationery Office, 76 pp. https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/1154392/VERSION_26_-__Fraud_Strategy_final_3.pdf

Samenvatting

Fraud is now the most common crime in the UK, with 1 in 15 falling victim, costing nearly £7 billion a year. With developments in modern technology opening up new avenues for criminals to target victims, 9 in 10 internet users have also encountered online scams. The Fraud Strategy, unveiled today, marks a step forward in the government’s fight back against scammers in response to how these crimes have evolved. New measures will close the routes that scammers use to target victims, including banning cold calls on all financial products – such as types of insurance or sham cryptocurrency schemes – and working with Ofcom to use new technology to further clamp down on number ‘spoofing’, so fraudsters cannot impersonate legitimate UK phone numbers.

The government will also ban other devices or methods commonly harnessed by scammers to reach thousands of people at once, such as so-called ‘SIM farms’, and review the use of mass texting services to keep these technologies out of the hands of criminals. To make it easier for victims to report fraud and rebuild confidence that cases are being dealt with properly, a new system, replacing the current Action Fraud service, will be up and running within the year. Backed by a £30 million investment, it will provide a simpler route for reporting fraud online, with reduced waiting times and an online portal to allow victims to get timely updates on the progress of their cases. This improved service will also ensure victims’ reports are acted upon more effectively, using data to ensure we can continue to build intelligence as criminals find new ways to target victims.

Seventy per cent of fraud in the UK either starts overseas or has an international link – to drive forward global efforts to tackle these crimes, the government will work bilaterally to raise fraud as a key priority. The Home Secretary will host the first global fraud summit in the UK to guarantee international collaboration to tackle this threat.

Further measures include:

  • rolling out tailored support to victims at a local level across the whole of England and Wales through the National Economic Crime Victim Care Unit;
  • launching an independent review of the challenges in investigating and prosecuting fraud to speed up the justice process, punishing more scammers and ensuring sentences match the severity of the impact on victims;
  • deploying the UK intelligence community to identify and disrupt more fraudsters overseas;
  • publishing regular data on the volume of fraudulent content hosted on different websites and platforms to incentivise companies to root these out and better protect users – the government will launch a consultation on how best to deliver this, including regularity of publications.

Today’s plans build on action already taken to step up protections for victims and clamp down on the criminals responsible for these crimes. That includes:

  • Legislating to ensure more victims of fraud get their money back by requiring financial institutions to reimburse victims of authorised fraud;
  • making fraud a national priority for police forces to help ramp up the response at the local force level;
  • investing £400 million for law enforcement to tackle economic crime, including fraud, over the next three years;
  • new duties on tech companies through the Online Safety Bill to put systems in place to tackle scams on their platforms and publish annual transparency reports on their work to tackle online harms.

Afsluitend

Op papier een prima langjarige strategie om een veelheid van fraudevormen te reduceren en te voorkomen. Opvallend is dat dergelijke plannen uit het Verenigd Koninkrijk er prima uit zien. Toch blijkt ook regelmatig dat de papieren werkelijkheid regelmatig op gespannen voet staat met de aanpak in de grillige praktijk. Dat geldt uiteraard natuurlijk niet alleen in het VK maar ook in Nederland. ´Food for thought´ voor de Nederlandse aanpak van fraude.

Blijkbaar heeft fraude op dit moment ´epidemische niveaus´ bereikt in het Verenigd Koninkrijk”, waarbij fraudeurs zelfs zogenaamde ´misdaad abonnementsdiensten´ aanbieden voor sommige vormen van fraude. Uit cijfers uit de nationale slachtofferenquête (England and Wales Crime Survey 2019-20) blijkt dat alleen al in Engeland en Wales 3,7 miljoen fraudegevallen zijn waargenomen onder de bevolking. Het gaat dan om creditcardfraude, identiteitsdiefstal, of cyber gerelateerde criminaliteit. Het bijgesloten rapport laat ook zien dat fraude leidt tot escalerende kosten voor het bedrijfsleven, die worden geschat op ongeveer £ 140 miljard per jaar. Voor de publieke sector liggen de kosten naar schatting ergens tussen de 31-48 miljard pond per jaar. Volgens onderzoekers is de Britse fraude epidemie nu een nationale veiligheidskwestie, niet alleen vanwege de omvang ervan, maar ook vanwege de dadergroepen die zich hiermee bezig houden. Hopelijk biedt bijgesloten ´kennisparel´ aanknopingspunten voor een broodnodige fraudestrategie in Nederland. Neem er vooral kennis van zou ik zeggen.

prohic_linksonder