Search
Probleemgericht werken aan High Impact Crime
[553] 9 mei 2023: Economic Crime Survey 2020: Key findings from the 2020 Economic Crime Survey (ECS) – a sample survey on the extent, nature and impacts of fraud and corruption experienced by businesses

Inleiding en context

Goede morgen beste mensen, het is vandaag dinsdag 9 mei 2023. In navolging van mijn ´kennisparel´ van gisteren treffen jullie vandaag de resultaten van een slachtofferenquête aan onder 5000 bedrijven in het Verenigd Koninkrijk waarin gevraagd wordt naar de omvang, ernst en gevolgen waar men de afgelopen drie jaar slachtoffer is geworden van vormen van fraude en corruptie. Ooit, lang geleden werd er ook in Nederland een dergelijke slachtofferenquête onder het bedrijfsleven gehouden, de zogenaamde Monitor Criminaliteit Bedrijfsleven: https://repository.wodc.nl/handle/20.500.12832/1861 De laatste editie verscheen in 2011 en hield toen op te bestaan.

Het doel van die toenmalige Monitor Criminaliteit Bedrijfsleven (MCB) was om een betrouwbaar en nauwkeurig beeld te schetsen van de aard en omvang van de criminaliteit tegen bedrijven in Nederland, de preventieve maatregelen die zij nemen tegen criminaliteit, de ondervonden schade, het meldingsgedrag van bedrijven en de ontwikkelingen daarin door de jaren heen. De MCB was gericht op de sectoren: bouwnijverheid, detailhandel, horeca, transport en zakelijke dienstverlening. Het is voor mij nooit duidelijk geworden waarom deze monitor abrupt werd afgeschaft. Het was en is de enige betrouwbare bron in Nederland om uitspraken te doen over de mate van slachtofferschap onder het Nederlandse bedrijfsleven. Naar mijn mening wordt het weer hoog tijd om een dergelijke Monitor onder het Nederlandse bedrijfsleven nieuw leven in te blazen. Bijgesloten ´kennisparel´ kan dienen als inspiratie voor een ´herstart´ van de MCB.

Bron

Home Office (May 2023). Economic Crime Survey 2020: Key findings from the 2020 Economic Crime Survey (ECS) – a sample survey on the extent, nature and impacts of fraud and corruption experienced by businesses. London: Home Office, 38 pp. https://www.gov.uk/government/publications/economic-crime-survey-2020

Samenvatting

The Economic Crime Survey (ECS) was conducted by IFF Research in 2020 with 5,000 businesses across seven sectors (construction, real estate, financial and insurance services, legal services, mining and quarrying, wholesale and retail, and information and communication). The research report provides a Home Office analysis of the survey results on incidents of fraud and corruption experienced by businesses in the three years before the survey. Areas covered include the prevalence, incidence, financial and other impacts of fraud and corruption; the nature of the different types of fraud and corruption experienced; and organisational responses.

Economic Crime is a broad activity category to obtain a profit or advantage for the perpetrator unlawfully. For the purposes of this research, which seeks to build the evidence base on the scale and nature of the economic crime, we focus on fraud and corruption as a subset of wider criminality which benefits from the proceeds of crime or damages our financial system. There is no universally accepted definition of fraud or corruption: Fraud is generally defined as deception or deceit for personal gain. Corruption typically involves abusing power in return for payment or another reward.

Due to the clandestine nature of these crime types, official data sources are generally limited to reported offences and tend to focus on specific groups and/or closely defined crime activities. The complexity and challenges of this research area mean that there are many evidence gaps, particularly relating to the scale of the threat. The Economic Crime Survey (ECS) is an important step in building the evidence base on economic crime. The core aim of the survey was to measure the levels of fraud and corruption experienced by businesses and, where possible, provide contextual information about the incident, the offenders and how businesses identified crimes.

This research report outlines the headline findings from the survey. Further information on the survey design and methodology can be found in the accompanying technical report. Please also refer to the appendix tables (https://www.gov.uk/government/publications/economic-crime-survey 2020/economic-crime-survey-2020-technical-report) (https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/1136959/economic-crime-survey-2020-appendix-tables.ods) published alongside this report for further data.

Afsluitend

Bijgesloten ´kennisparel´ bevat de belangrijkste bevindingen van de Economic Crime Survey over de omvang en aard van fraude en corruptie in zeven sleutelsectoren van het Britse bedrijfsleven. Hoewel het onderzoek misschien niet geheel representatief is voor alle bedrijven, biedt het een belangrijk eerste inzicht in de ervaringen met fraude en corruptie binnen het bedrijfsleven, inclusief de omvang en impact van incidenten. Naar mijn mening een prima instrument dat ook binnen de Nederlandse setting afgenomen zou moeten worden. Het is eigenlijk bijzonder te noemen dat een dergelijke slachtofferenquête sinds 2011 niet meer onder het Nederlandse bedrijfsleven is afgenomen.

In Nederland is sinds 1992 het Nationaal Platform Criminaliteitsbeheersing (NPC) actief: https://www.rijksoverheid.nl/documenten/rapporten/2022/12/14/tk-bijlage-actieprogramma-veilig-ondernemen-2023-2026

Dat is een platform van overheid en bedrijfsleven voor de aanpak van criminaliteit tegen bedrijven. Het NPC is een samenwerkingsverband van overheid en bedrijfsleven. Het platform richt zich op de aanpak van verschillende vormen van criminaliteit tegen het bedrijfsleven. De minister van Justitie en Veiligheid (JenV) is voorzitter van het NPC. Ook het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) is in het NPC vertegenwoordigd. Daarnaast nemen organisaties deel als VNO-NCW, de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) en de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB). Je zou toch verwachten dat vanuit het NPC een sterke stimulans moet uitgaan om opnieuw, na het jaar 2011 waarin de laatste afname plaats vond, een landelijke slachtofferenquête onder het Nederlandse bedrijfsleven te laten uitvoeren. Meten is namelijk weten.

Ten slotte, graag verwijs ik de geïnteresseerde ´kennisparellezer´ naar dit recent verschenen rapport uitgegeven door de Police Foundation, Understanding the characteristics of serious fraud offending in the UK: https://www.police-foundation.org.uk/2017/wp-content/uploads/2023/05/serious_fraud_FINAL.pdf

prohic_linksonder