Search
Probleemgericht werken aan High Impact Crime
[563] 7 juni 2023: Features Used in Online Slot Game Adverts: A Content Analysis and Deliberative Ranking

Inleiding en context

Goede morgen beste mensen, het is vandaag woensdag 7 juni 2023. Ik begin met dit toepasselijk liedje bij de ´kennisparel´ van vandaag: https://www.youtube.com/watch?v=3mbvWn1EY6g

Vandaag een prima ´kennisparel´ over de mate waarin de ´gokindustrie´ (potentiële) spelers via advertenties tot gokken aanzet. Daar is momenteel ook heel wat over te doen in Nederland. Eerder verstuurde ik deze ´kennisparels´ al over het stimuleren van gokken en gokverslaving: 247;449; en 514, gratis te downloaden vanaf: https://prohic.nl/de-parels-van-jaap-de-waard/ Bijgesloten onderzoek is van het gerenommeerde Behavioural Insights Team: https://www.bi.team/ Zeer de moeite waard om daar eens kennis van te nemen, één van mijn favoriete ´kenniscentra´. Maar goed wat treffen we vandaag aan in onze mailbox?

Bijgesloten ´kennisparel´ betreft een onderzoek inhoudsanalyse van 100 advertenties voor online gokspellen, gepubliceerd van augustus 2022 tot februari 2023. Het betreft een inventarisatie van manieren die mensen zouden kunnen misleiden of hen zouden kunnen aanmoedigen om meer te gokken dan ze zich kunnen veroorloven. De meest voorkomende manieren in de gevonden advertenties voor gokspellen zijn incentives beloningen). Die zijn voornamelijk  gericht op nieuwe klanten en kunnen heel effectief zijn om mensen te verleiden tot gokken. Een advertentie kan bijvoorbeeld gratis spins of een bonus aanbieden als iemand zich aanmeldt voor een nieuw account.

Veel advertenties waren misleidend over het risico van gokken. Veel advertenties bevatten geen informatie over kansen, waardoor het voor spelers moeilijk is om de werkelijke risico´s van gokken in te schatten. Bovendien gebruiken sommige advertenties vage taal of waren ze gericht op de potentiële winsten, waardoor mensen de indruk krijgen dat gokken veel gewin kan opleveren. Algemene voorwaarden zijn vaak niet prominent aanwezig in advertenties voor gokspellen. Dit betekent dat mensen mogelijk niet op de hoogte zijn van de belangrijke details, zoals inzetvereisten of maximale inzetten. De manieren om mensen te verleiden tot gokken werden gerangschikt op basis van voorspellingen over hun risico op schade.

Bron

Leak-Smith, Lauren & Esther Hadman (June 2023). Features Used in Online Slot Game Adverts: A Content Analysis and Deliberative Ranking. London: The Behavioural Insights Team, 61 pp. https://www.bi.team/wp-content/uploads/2023/05/2023-Content-analysis-of-online-slot-game-adverts.pdf

Samenvatting

The ultimate goal of advertising is to influence behaviour. That is, to encourage people to take a particular action. Like other sectors, the UK gambling industry appears to be trying to entice customers at a massive scale, spending more than £1.5 billion in advertising every year. Existing evidence suggests that this advertising encourages gambling, and may lead to risky behaviour. But we don’t know what specific features or contents of adverts are influencing people’s actions and how conscious people are of the risks or implications of their choices. BIT’s Gambling Policy & Research Unit has developed a new, rigorous methodology that will help us to answer these questions.

We conducted a content analysis of 100 real online slot game adverts that were live on Facebook and Instagram. We found dozens of design features leveraging behavioural biases across the 100 adverts which could be negatively impacting gambling behaviour. A lack of transparency was a common element, appearing in the form of:

  • Misleading depictions of risk: Ads for specific slot games lacked odds information. Most ads highlighted low-risk offers, potential wins, and used unclear language like ‘playing’ instead of ‘betting’
  • Minimised important terms & conditions: Prominently featured T&C statements like “No deposit required” overshadowed other important terms like age restrictions and wagering requirements.

To hone in on what we should test in part 2 of our study, we used existing behavioural science evidence and feedback from the Committee of Advertising Practice. We also consulted our Steering Group, broader network of policymakers, and our GPRU team to shortlist what to test next. The features fall into three groups:

  • Salience of free incentives: Adverts offer free spins or other incentives to entice new customers to gamble and distract from other important information such as T&Cs. Furthermore important details like wagering requirements tended to be hidden, making it difficult for people to know the true costs involved.
  • Lack of transparency: Many adverts did not include odds information, which made it difficult for people to assess the true risk of gambling. Additionally, some adverts used vague language or focused on the potential wins, which could give people the impression that gambling was a sure thing.
  • Misleading depictions:Adverts depict slot games in a way that makes them seem more exciting and profitable than they actually are

We plan to test these features against a “typical” advert and one designed with good practices in mind. Our goal is to understand if these features affect customers’ perceptions and behaviour beyond the expected commercial impact of an ad. To meaningfully reduce harm, we should understand every touchpoint of a person’s journey with gambling—from seeing advertising to interacting with operators themselves. 

This methodology has provided us with the findings we need to now design and run an online randomised controlled trial to test specific features. The results will reveal whether these features hold the potential to cause harm, and help shape future policy for the gambling market. 

Afsluitend

De resultaten van de beschikbare evidentie ondersteunen consequent het bestaan van een causaal verband tussen blootstelling aan reclame voor gokproducten/-merken en een positievere houding ten opzichte van gokken, grotere intenties om te gokken en toegenomen gokactiviteit op zowel individueel als populatieniveau. Er zijn aanwijzingen voor een ‘dosis-respons’-effect´ meer blootstelling aan advertenties verhoogt de deelname, wat leidt tot een groter risico op schade, waaronder gokverslaving. Er is trouwens meer bewijs voor de impact op kinderen en jongeren en voor degenen die al risico lopen door huidige gokactiviteiten, waarbij de meest kwetsbaren meer kans hebben om beïnvloed te worden. Een harde conclusie waar de beleidsmensen binnen het ministerie van Justitie & Veiligheid hopelijk notie van nemen en mee zullen nemen in de huidige discussie. 

Kansspelen en gokken worden nog vaak afgeschilderd als een ongevaarlijke vrijetijdsbesteding. Toch wordt gokken steeds meer erkend als een probleem voor de volksgezondheid. Een gokbeleidssysteem dat expliciet aandacht besteedt aan volksgezondheidsproblemen en de afhankelijkheden en belangenconflicten aanpakt die het algemeen belang ondermijnen ontbreekt echter in de meeste landen. Te vaak kenmerkt het overheidsbeleid zich in de discussie hierover door een nauwe aansluiting bij die van de gokindustrie dan bij die van de individuen, families en gemeenschappen die worden getroffen door de schade van dat gokken. Er zal nog een forse inspanning nodig zijn om het beleid hieromtrent te veranderen om de volksgezondheid te beschermen.

Volgens de meest recente cijfers van bureau BreuerIntraval heeft 88% van de Nederlandse bevolking van 16 jaar of ouder ooit in hun leven gegokt, waarvan 62,1% in het afgelopen jaar. Het overgrote deel van legale gokkers (60,8%) speelt recreatief en ervaart hierdoor geen problemen. Dit zijn 8,4 miljoen spelers. Maar bij een klein gedeelte loopt het gokken uit de hand en ontwikkelt het gokken zich in een verslaving, waarbij de gokker de controle over zijn eigen gokgedrag verliest. Dit zijn met name spelers die op fruitautomaten spelen. Het precieze aantal probleemspelers in Nederland is niet bekend. Na schattingen zijn er ca 95.700 risicospelers (0,7%) en 79.000 probleemspelers (0,6%). De overige 37,9% behoort tot de groep niet-recente spelers: zij hebben de afgelopen 12 maanden niet gegokt. Van alle Nederlanders neemt 4% deel aan illegale kansspelen: https://www.breuerintraval.nl/wp-content/uploads/2021/12/Nieuwe-meting-modernisering-kansspelbeleid-def.pdf

Ten slotte, overheden hebben de plicht om de individuele en sociale kosten te verminderen die voortvloeien uit elk product dat ernstige schade kan toebrengen aan individuen, gezinnen en gemeenschappen. Dat geldt bijvoorbeeld voor alcohol, drugs, medicijnen maar ook voor kansspelen. Van de belanghebbenden of producenten / industrie kan niet worden verwacht dat zij eigenstandig maatregelen neemt die de winst zouden kunnen beteugelen zoals wordt aangenomen door beleid dat is gebaseerd op zelfregulering. Betekenisvolle beleidswijzigingen moeten rekening houden met de omvang en aard van de schade door kansspelen. Op die wijze wordt dan daadwerkelijk op evidentie gebaseerd beleid gevoerd. Dus beleidsmensen en beslissers leer vooral van deze wijze lessen om gokverslaving in Nederland te reduceren en onder controle te brengen.

prohic_linksonder