Inleiding en context
Goede morgen beste ´kennisparelontvangers´. Het is vandaag donderdag 15 juni 2023. Voor mij een beetje een feestdag want het is vandaag precies 39 jaar geleden dat ik met mijn vrouw trouwde in het mooie Veenwouden in Friesland. Daarom dit liedje: https://www.youtube.com/watch?v=Z5_fQHTW_Sk Ik werkte destijds als jonge documentalist op het Wetenschappelijk Onderzoek- en Documentatiecentrum (WODC) van het toenmalige ministerie van Justitie. Het was toen trouwens een koude dag, 12 graden met regen. Maar wel een mooie, mijn collega´s van het WODC kwamen met zo´n dertig man met de trein vanuit Den Haag naar Veenwouden om bij mijn trouwdag aanwezig te zijn. Heel bijzonder.
Maar goed, dat is lang gelden en nu gaan we weer naar de realiteit van vandaag. In jullie mailbox een ´kennisparel´ over de stand-van-zaken rond de Europese aanpak van online seksueel misbruik van kinderen. In de afgelopen 20 jaar is het volume van online materiaal over seksueel misbruik van kinderen significant toegenomen. Deze internationale trend wordt in het bijzonder de gelegenheid geboden door de omvangrijke connectiviteit en technologische ontwikkeling op het Internet. Steeds vaker worden (jonge) kinderen online benaderd om seksueel getint materiaal van zichzelf te produceren en online te delen, vaak in live streaming-formaat.
Het blijkt trouwens dat Internetproviders nog steeds een faciliterende rol spelen bij de verspreiding van online kinderporno. De Wall Street Journal deed samen met de universiteiten van Stanford en Massachusetts Amherst onderzoek naar netwerken waarin materiaal van kindermisbruik wordt gedeeld en verkocht. Volgens de onderzoekers spant Instagram de kroon in het faciliteren van de verspreiding van kindermisbruikmateriaal: https://www.wsj.com/articles/instagram-vast-pedophile-network-4ab7189?mod=hp_lead_pos7
Niet alleen de omvang van online seksueel misbruik van kinderen groeit in omvang, maar wordt ook steeds ernstiger naarmate kinderen steeds jonger worden misbruikt. Volgens het Amerikaanse National Center for Missing & Exploited Children’s CyberTipline, kwamen in 2022 32 miljoen meldingen binnen van vermoedelijk seksueel kindermisbruik online, een tragisch record jaar. Deze toename wordt gedeeltelijk toegeschreven aan financiële sextortion. Begin 2023 heeft het Amerikaanse Federal Bureau of Investigation een wereldwijde waarschuwing afgegeven voor de toename van financiële sextortion-zaken. Daders gebruiken hiervoor nepaccounts en benaderen minderjarigen op digitale platforms en dwingen hen tot het verzenden van expliciete foto’s of video’s en dreigen deze vervolgens openbaar te maken tenzij het slachtoffer betaalt. Hoe staat het op dit moment met de Europese aanpak van deze vorm van criminaliteit? Bijgesloten ´kennisparel´ geeft daar een antwoord op.
Trouwens, ik heb de afgelopen jaren al heel wat ´kennisparels´ over online seksueel misbruik van kinderen gestuurd, voor de geïnteresseerde lezers, het betreft de volgende nummers: 126;165;172;190;196;296;322;410;421;431;440;472;536; en 550, allemaal gratis te downloaden vanaf: https://prohic.nl/de-parels-van-jaap-de-waard/ Ten slotte, vanmiddag vindt een jaarcongres plaats waarin het zogenaamde Project Online Content Moderatie nader wordt toegelicht. De deelnemers worden gevraagd mee te denken hoe het beter kan met wat er op internet gebeurt. Hoe zorgen we ervoor dat internetbedrijven en ministeries goed met elkaar samenwerken? Hoe kunnen burgemeesters ingrijpen als er op internet dingen gebeuren die gevolgen hebben voor de veiligheid in hun gemeente? Hoe zorgen we ervoor dat de mensen die wetten en regels voor het internet maken de beste keuzes maken? En wat moeten we doen om mensen die schade lijden van inhoud op internet zo goed mogelijk te helpen? Voor meer achtergrondinformatie zie: https://jaarcongresprocom.minjenv-events.nl/page/1226282
Bron
Negreiro, Mar (June 2023). Combating child sexual abuse online. Brussels: European Parliamentary Research Service, Members’ Research Service, 12 pp. https://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/BRIE/2022/738224/EPRS_BRI(2022)738224_EN.pdf
Samenvatting
Online child sexual abuse materials (CSAM) and grooming (manipulative practices aimed at exploiting and abusing people), now increasingly targeting younger children, have been spreading at an alarming rate. In 2022, the more than 32 million reports of suspected online child sexual abuse, represented a historical peak. Among these reports, those on grooming marked an 82 % increase. Most of the activities detected were hosted in Europe. In response to this situation, on 11 May 2022 the European Commission adopted a proposal for long-term rules to prevent and combat child abuse.
The Commission published its proposal on 11 May 2022. The general objective of the proposal is to improve the functioning of the internal market (this is its legal basis) by introducing consistent mandatory EU rules to prevent and combat child sexual abuse online, covering both old and new CSAM as well as grooming. This would be achieved notably by imposing detection, reporting and removal obligations on certain online service providers (mainly providers of hosting services and providers of interpersonal communication services, both referred to as ‘providers’). Rules apply irrespective of the provider’s place of establishment so long as it offers services in the EU. The three specific objectives of the proposal are to:
- ensure the effective detection, reporting and removal of online child sexual abuse (CSA); this includes the dissemination of known or new CSAM and the grooming of a child;
- improve legal certainty, transparency and accountability and ensure protection of fundamental rights;
- reduce the proliferation and effects of child sexual abuse through harmonisation of the rules and increased coordination of efforts.
The Commission proposal would require interpersonal communication services, such as webmail messaging services and internet telephony, as well as others, to proactively detect online CSAM materials and activities involving child grooming. However, this poses many concerns regarding privacy, security and law enforcement investigations. The proposal also provides for the establishment of an EU centre to support the implementation and supervision of the new rules. In the Parliament, the file has been assigned to the Committee on Civil Liberties, Justice and Home Affairs (LIBE). The draft report was submitted on 19 April 2023. The over 1900 amendments tabled in committee were published on 30 May 2023. Second edition. The ‘EU Legislation in Progress’ briefings are updated at key stages throughout the legislative procedure.
Afsluitend
Het internet heeft de productie en consumptie van seksueel misbruik van kinderen op industriële schaal mogelijk gemaakt. Het heeft nieuwe kansen gecreëerd voor volwassenen om kinderen seksueel te misbruiken en uit te buiten. Het aantal misdrijven op het gebied van online seksueel misbruik van kinderen is nu zo omvangrijk dat het vermogen van politie en andere rechtshandhavingsorganisaties om daarop te reageren eenvoudigweg niet meer is te realiseren. “Het internet heeft de drempel verlaagd om deel te nemen aan alle soorten CSAM-overtredingen.” Wat betreft de reactie van de politie middels digitaal forensisch onderzoek en gespecialiseerde en / of algemene opsporingsexpertise blijkt dat naarmate het aantal zaken is gestegen het aandeel geregistreerde strafbare feiten dat leidt tot een positieve strafrechtelijke uitkomst is gedaald. Een paradox kun je wel stellen.
Jonge slachtoffers van commerciële seksuele uitbuiting vormen een zeer kwetsbare groep. Vaak zijn deze slachtoffers al vanaf het begin van hun leven op achterstand gezet. Familieomstandigheden en onvermogen van de ouder(s) om het kind een goede start te geven zijn risicofactoren die de kans op seksuele uitbuiting vergroten. Het probleem van criminaliteit waarbij beeldmateriaal van seksueel misbruik van kinderen op online platforms wordt aangeboden groeit, de dynamiek verandert snel en neemt in ernst toe onder andere door wereldwijde gebeurtenissen zoals de COVID-19-pandemie. Daarom is bijgesloten ´kennisparel´ ondanks zijn beperkingen waardevol in het tijdig verstrekken van een systematisch overzicht van deze dynamische en schadelijke misdaad. Al is het alleen al om de om de online industrie, het beleid en de operationele praktijk te helpen informeren om de rechtshandhaving daarvan op een adequate manier vorm te geven. En meest belangrijk om slachtofferschap van jonge kinderen te voorkomen.