Search
Probleemgericht werken aan High Impact Crime
[628] 21 november 2023: Public health approaches to gambling: A global review of legislative trends

Inleiding en context

Goede morgen beste ontvangers van de ´kennisparels´, het is vandaag dinsdag 21 november 2023. Eerst een toepasselijk liedje bij de ´kennisparel´ van vandaag: https://www.youtube.com/watch?v=SdiPWf4c9Q0 Vandaag een prima systematisch overzicht rond kansspelen / gokverslaving vanuit een volksgezondheidsperspectief. Het concept van gokken als een probleem voor de volksgezondheid heeft een lange geschiedenis. Begin jaren ´90 van de vorige eeuw klonken hieromtrent de eerste geluiden. Ook binnen de ´klassieke criminaliteitspreventie´ wordt al jaren gewerkt met een conceptueel model dat zijn oorsprong vindt in de medische wereld: https://www.researchgate.net/publication/287994211_A_two-dimensional_typology_of_crime_prevention_projects_With_a_bibliography

De afgelopen vijf jaar is rond kansspelen / gokverslaving vanuit een volksgezondheidsperspectief omvangrijk wetenschappelijk onderzoek verricht. Een systematische beoordeling van de vraag of deze kennis is vertaald in de beleidsvorming is tot op heden niet uitgevoerd. De bijgesloten ´kennisparel´ van vandaag biedt dat overzicht. Onderzoek naar kansspelbeleid richt zich sterk op landen- of jurisdictieniveau beschrijvende studies, maar internationaal vergelijkend onderzoek en onderzoek naar agendasetting en framing zijn grotendeels een witte vlek.

Bijgesloten ´kennisparel´ vult deze leemte op door een mondiale inventarisatie van wetswijzigingen in het gokbeleid tussen 2018 tot 2021. Het doel is om in kaart te brengen welke legale vormen van gokken beschikbaar zijn, de veranderingen daarin, het aanbod ervan en de prevalentie van gokverslaving inclusief het gehanteerde (volksgezondheid) preventiebeleid. Eerder verstuurde ik deze ´kennisparels´ over kansspelen en gokverslaving: 247;449 en 514, gratis te downloaden vanaf: https://prohic.nl/de-parels-van-jaap-de-waard/

Ten slotte wil ik de geïnteresseerde lezers wijzen op bijgesloten flyer. De society of Evidence based Policing Nederland organiseert op 22 november een online lunchlezing over ontwikkelingen in de jeugdcriminaliteit. Kom digitaal deelnemen door morgen rond 12:00 uur op de link in bijgesloten flyer te klikken!

Bron

Ukhova, Daria, Virve Marionneau, Janne Nikkinen & Heather Wardle (November 2023). Public health approaches to gambling: A global review of legislative trends. The Lancet Public Health, 6 November, pp. 1-11.

https://www.thelancet.com/journals/lanpub/article/PIIS2468-2667(23)00221-9/fulltext

Samenvatting

The public health community has called for governments to recognise the harms associated with gambling, and for gambling policies to include population-based harm prevention approaches. This Health Policy explores the translation of this call into global policy action by systematically reviewing legislation of jurisdictions that introduced major gambling legislation change (ie, restricting or extending gambling provision) between Jan 1, 2018, and Dec 31, 2021. We mapped the global availability of legal gambling and changes in its provision, and conducted critical frame analysis on a sample of 33 jurisdictions introducing major policy change to assess the extent to which the protection of health and wellbeing was embedded within legislation.

More than 80% of countries worldwide now legally permit gambling. Harmful gambling was recognised as a health and wellbeing issue in most of the analysed jurisdictions, but near-exclusive focus was given to individual-level harms rather than to wider social and economic harms, or harms to others. Most of the proposed prevention measures focused on individual responsibility. Gambling policies worldwide are changing, but addressing gambling as a public health issue is not yet translating into comprehensive policy action across jurisdictions.

Afsluitend

Kansspelen en gokken worden nog vaak afgeschilderd als een ongevaarlijke vrijetijdsbesteding. Toch wordt gokken steeds meer erkend als een probleem voor de volksgezondheid. Een gokbeleidssysteem dat expliciet aandacht besteedt aan volksgezondheidsproblemen en de afhankelijkheden en belangenconflicten aanpakt die het algemeen belang ondermijnen ontbreekt echter in de meeste landen. Te vaak kenmerkt het overheidsbeleid zich in de discussie hierover door een nauwe aansluiting bij die van de gokindustrie dan bij die van de individuen, families en gemeenschappen die worden getroffen door de schade van dat gokken. Er zal nog een forse inspanning nodig zijn om het beleid hieromtrent te veranderen om de volksgezondheid te beschermen.

Gokken is gedrag dat wereldwijd door miljoenen mensen wordt beoefend. Voor sommigen kan gokken aanleiding vormen voor ernstig onaangepast gedrag. Eerder onderzoek heeft een breed scala aan psychosociale risicofactoren geïdentificeerd die als belangrijk kunnen worden beschouwd voor de ontwikkeling en instandhouding van gokverslaving: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0306460319307452 Hoewel er risicofactoren zijn geïdentificeerd is de gemeenschappelijkheid van risicofactoren binnen specifieke groepen waarvan wordt aangenomen dat ze kwetsbaar zijn voor gokken, is het deels nog onontgonnen terrein. Op basis van het huidige kennisniveau hieromtrent blijkt dat er sprake is van zeven kwetsbare groepen: jongeren en adolescenten, oudere volwassenen, vrouwen, veteranen, inheemse volkeren, gedetineerden en groepen met een laag sociaaleconomische status. Binnen de algemene bevolking zijn bepaalde groepen dus kwetsbaarder voor verslaving aan gokken. Hoewel sommige risicofactoren consistent zijn tussen groepen, lijken sommige risicofactoren groep specifiek te zijn. Daar liggen uiteraard kansen om vanuit preventief oogpunt gokverslaving tegen te gaan.

Overheden hebben de plicht om de individuele en sociale kosten te verminderen die voortvloeien uit elk product dat ernstige schade kan toebrengen aan individuen, gezinnen en gemeenschappen. Dat geldt bijvoorbeeld voor alcohol, drugs, medicijnen maar ook voor kansspelen. Van de belanghebbenden of producenten / industrie kan niet worden verwacht dat zij eigenstandig maatregelen neemt die de winst zouden kunnen beteugelen zoals wordt aangenomen door beleid dat is gebaseerd op zelfregulering. Betekenisvolle beleidswijzigingen moeten rekening houden met de omvang en aard van de schade door kansspelen. Op die wijze wordt dan daadwerkelijk op evidentie gebaseerd beleid gevoerd. Ten slotte, zie deze recente Duitse publicatie over kansspelen: https://www.dhs.de/fileadmin/user_upload/Gluecksspielatlas_2023_DHS.pdf

prohic_linksonder