Inleiding en context
Goede morgen beste ontvangers van de ´kennisparels´, het is vandaag dinsdag 9 januari 2024. Soms blijft een liedje in je achterhoofd zitten, dit is er één van: https://www.youtube.com/watch?v=0J2QdDbelmY Mooi. De bijgesloten ´kennisparel´ van vandaag is er één van Nederlandse auteurs en geeft een prima overzicht rond het concept van crime scripting in relatie tot financieel-economische criminaliteit. De wat ideologische slogan ´misdaad mag niet lonen´ zou wat van die ideologie ontdaan kunnen worden wanneer het concept van crime scripting een steviger positie zou krijgen bij de aanpak van financieel-economische criminaliteit, witwassen en het confisqueren / plukken van illegaal verkregen geld.
Crime scripting vindt zijn oorsprong in het concept van situationele criminaliteitspreventie: https://www.researchgate.net/publication/287994211_A_two-dimensional_typology_of_crime_prevention_projects_With_a_bibliography Hierbij richt men zich niet primair op de motivaties van een dader, maar op de manier waarop een specifiek misdrijf wordt gepleegd en welke instrumenten / hulpmiddelen en kennis nodig zijn om dit specifieke misdrijf te plegen. Hier verplaatst bijvoorbeeld de opsporing bij de politie, de Officier van Justitie of de misdaadanalist zich in de schoenen en in het hoofd van de (potentiële) dader of de ondernemers op illegale markten. Op die manier brengt men de stappen, beslissingen en strategie in kaart die daders uitvoeren om bijvoorbeeld cocaïne te importeren of synthetische drugs te vervaardigen (de logistiek van georganiseerde misdaad). De laatste jaren is er steeds meer aandacht voor het onderhavige concept, zie bijvoorbeeld deze eerder verstuurde ´kennisparel´: https://prohic.nl/2020/06/15/15-juni-2020-crime-scripting-a-systematic-review/ Deze inzichten helpen vervolgens veelbelovende strategieën te identificeren om (financieel-economische) criminaliteit te voorkomen.
Bijgesloten ´kennisparel´ presenteert een verdere ontwikkeling van de bestaande kennis rond misdaadscripting om het inzicht in de financiële aspecten van winst gedreven misdaad te vergroten: de zogenaamde financiële misdaadscripting. Door gebruik te maken van de fundamenten van de analyse van misdaadscripts, maakt scripting van financieel-economische criminaliteit het mogelijk om kennis te genereren, organiseren en systematiseren over de financiële aspecten van de (logistieke) processen van de modi operandi van een verscheidenheid aan soorten misdaad met een financieel karakter. Hierbij kan gedacht worden aan omkoping / corruptie, faillissementsfraude, Internetfraude en het witwassen van geld.
Deze analytische methode helpt misdaadanalisten en onderzoekers rekening te houden met de financiële aspecten van het plegen van misdaden in de analyses van misdaadscripts en kan zo de opsporing en andere relevante partijen helpen om verder te kijken dan een eenzijdige benadering van alleen de opbrengsten van misdrijven. Bij het op deze wijze beschrijven van financieel gedreven criminaliteit wordt ten volle rekening gehouden met de financiële aspecten van winst gedreven (georganiseerde) misdaad en worden relevante concepten in een breder perspectief geplaatst. Hiermee wordt het begrip en mechanisme rond winst gedreven misdaad versterkt en biedt meer systematische en conceptuele duidelijkheid. Naast het schetsen van het raamwerk wordt de relevantie voor beleid en praktijk in de bijgesloten ´kennisparel´ beschreven en worden mogelijkheden voor toekomstig onderzoek besproken.
Bron
Snaphaan, Tom & Teun van Ruitenburg (January 2024). Financial Crime Scripting: an Analytical Method to Generate, Organise and Systematise Knowledge on the Financial Aspects of Profit-Driven Crime. European Journal on Criminal Policy and Research, 6 January, pp. 1-21. https://link.springer.com/article/10.1007/s10610-023-09571-9
Samenvatting
This article presents a further development of the existing crime scripting framework to enhance insight in the financial aspects of profit-driven crime: financial crime scripting. By drawing on the foundations of crime script analysis, financial crime scripting allows to generate, organise and systematise knowledge about the financial aspects of the crime commission processes of a variety of crime types, and accounts for linking the dots with financial crimes, such as bribery, bankruptcy fraud and money laundering. Viewing these financial crimes as supporting or succeeding offences in light of profit-driven crimes, and at the same time providing guidance to analyse these offences as profit-driven crimes in itself, opens the door for detailed analyses without losing sight of the bigger picture, i.e., the interconnectedness with other crimes.
This analytical method helps crime researchers to take into account the financial aspects of crime-commission processes in crime script analyses and could help law enforcement agencies and other crime prevention partners to go beyond a proceeds-of-crime approach and put a follow-the-money approach in practice. Financial crime scripting takes full account of the financial aspects of profit-driven crime and puts relevant concepts in broader perspective, enhancing understanding with conceptual clarity. In addition to outlining the framework, the relevance for policy and practice is unravelled and avenues for future research are discussed.
In this article, we introduced financial crime scripting as a method to gain insight into the financial aspects of profit-driven crimes. It is not a new method per se, but it adds a financial perspective to the well-known and often used method of crime scripting. Whereas crime scripting allows researchers and practitioners to generate, organise and systematise knowledge and information about the procedural aspects and requirements of crime commission, financial crime scripting widens the scope by zooming in on the money flows coupled to the procedural aspects of a wide variety of (profit-driven) crime types.
The presented framework must be seen as a first step that needs to be put into practice by law enforcement agencies and other crime prevention partners to be developed even further. We are also aware that the mere description of the method, as outlined in this article, is no guarantee for its successful adoption.
For financial crime scripting to work, as with crime scripting in general, the method should be adopted by law enforcement agencies not as a mere project, but should ideally be fully embedded in the day-to-day process of its users. Only then can informed choices regarding capacity allocation and interventions be made based on (financial) intelligence. It requires an (enduring) investment in time and personnel to apply this way of working in practice, just like it requires police practitioners to gather other pieces of information. Also, continuous effort is needed to keep a financial crime script and the intelligence up to date. To do so, a motivated ‘problem owner’ is crucial, in terms of accessing and storing the necessary data, information and knowledge. They not only play a crucial role in updating the crime script, but in creating broader support for the implementation of the method.
The success of financial crime scripting is then also dependent on the availability of data with the cooperating public and private partners, and the readiness of those partners to share this information. Financial crime scripting might be a modus of working together to, amongst others, exchange knowledge on the financial aspects of crime-commission processes. Law enforcement agencies and crime prevention partners (e.g., gatekeepers of the financial systems, such as banks) should implement and upscale the application of financial crime scripting, to incorporate the financial dimension in intervention strategies. Future applications in practice and policy could exploit available data for strategic purposes and preserve the acquired insights by means of this analytical method.
Afsluitend
Een prima ´kennisparel´ naar mijn mening. Hierbij moet wel het volgende worden opgemerkt. Daders reageren op interventies en maatregelen en passen zich aan, er is sprake van een crimineel adaptievermogen. Naast een beschrijving van criminaliteitsfenomenen is het voor een effectieve aanpak van (georganiseerde) criminaliteit noodzakelijk om inzicht te verkrijgen hoe daders zich aanpassen en reageren op preventieve en repressieve maatregelen. De criminaliteitsmarkt is niet statisch te noemen, hoewel een aantal ‘’klassieke’’ (georganiseerde) criminaliteitsfenomenen een blijvend bestaansrecht hebben. De vraag blijft dus: wat kunnen wij leren van daders? Meer aandacht in beleid, praktijk en onderzoek naar deze vraag kan mogelijkerwijs nieuwe inzichten bieden om meer effectief criminaliteitsbeleid te voeren.
Een mogelijke reden voor de soms beperkte effectiviteit van de huidige beleidsaanpak van criminaliteitsbestrijding is dat de verschillende preventieve en repressieve maatregelen niet of nauwelijks aansluiten bij de denk- en leefwereld van (potentiële) daders. Zo zijn begrippen als afschrikking, bestraffing, beloning, schuld, schaamte, perceptie van pakkans, en gedragsverandering vooral gebaseerd op de waarden en normen van mensen die de wet “respecteren”. Ze zijn bedacht achter de bureaus op ministeries en andere organisaties. Het is echter een feit dat deze waarden niet als zodanig worden aangehangen door daders zelf. Het lijkt daarom logisch dat sociale controle maatregelen, criminaliteitspreventieprojecten, dadergerichte preventie en repressief beleid moeten passen in de denk- en leefwereld en (sub)cultuur van de (potentiële) daders of doelgroep zelf.
De komende jaren kan bijvoorbeeld geëxperimenteerd worden met zogenaamde Think Thief Teams. De samenstelling van dergelijke teams bestaat uit ingesloten en actieve daders, industriële ontwerpers van diensten en goederen, wetenschappers, praktijkmensen, en beleidsmensen. Net als binnen de software-industrie wordt door deze teams ingeschat waar sterke en zwakke plekken zitten in de beveiliging van goederen en diensten, en wet- en regelgeving. Tevens kan getoetst worden of beleidsmaatregelen vanuit de optiek van de dader als effectief worden beoordeeld. Een dergelijke innovatie is tot op heden nog nauwelijks praktisch uitgevoerd. Om ontwikkelingen op de criminaliteitsmarkt bij te houden is het dan ook van belang om een dynamisch criminaliteitsbeleid te voeren. De vinger aan de pols houden dus en tijdig reageren en acteren op nieuwe ontwikkelingen. Daar is de overheid tot op heden niet erg sterk in gebleken.