Inleiding en context
Beste mensen, het is vandaag maandag 4 maart 2024. Een verse werkmaand staat voor de deur. Succes allemaal en hopelijk ook veel (werk)genoegen. Ik begin met een toepasselijk liedje bij de ´kennisparel´ van vandaag: https://www.youtube.com/watch?v=E-P2qL3qkzk Eén van de witwasmethoden is het gebruik van zogenaamde ´geldezels´ (money mules). Mensen worden slachtoffer van criminelen die via de bankrekeningen van deze mensen geld witwassen. Met een financiële beloning in het vooruitzicht geven, veelal jongeren (o.a. studenten, scholieren) toestemming grote bedragen tijdelijk op hun rekening te zetten. Dit worden geldezels genoemd. Een geldezel sluist via zijn eigen bankrekening geld door van criminelen en krijgt daar een vergoeding voor. De geldezel maakt geld over naar een andere bankrekening of neemt het contant op voor de crimineel. En daar gaat de ´kennisparel´ van vandaag over.
De geldezels die betrokken zijn bij het witwassen van geld kunnen ervoor kiezen dit vrijwillig te doen en zijn daarmee medeplichtig aan het witwassen van geld. Criminelen richten zich echter ook op enkele van de meest kwetsbaren in de samenleving waaronder kinderen en volwassenen die risico lopen en exploiteren hen om het verkeer van illegale fondsen te vergemakkelijken. Deze mensen die worden gerekruteerd om geld over te maken zijn in feite zelf het slachtoffer van de criminelen achter het witwassen. Rekrutering vindt fysiek of online plaats. Sociale media en chatplatforms zijn populair bij jongeren en ook bij degenen die hen rekruteren.
Bijgesloten ´kennisparel´ bestaat uit twee rapporten Een zogenaamd actieplan van het ministerie van Binnenlandse Zaken in het Verenigd Koninkrijk en een handleiding voor praktijkmensen om de geldmuilezelactiviteiten te ontwrichten en slachtoffers te beschermen. Het is een sector overschrijdend actieplan in zijn soort waarin wordt uiteengezet hoe de overheid en partners zullen samenwerken om geldmuilezelactiviteiten tegen te gaan. De handleiding is gericht op eerstelijnsprofessionals en organisaties die werken met kinderen en volwassenen die risico lopen en is bedoeld om beroepsbeoefenaars in staat te stellen financiële uitbuiting in verband met het witwassen van geld te herkennen en erop te reageren zodat slachtoffers en potentiële slachtoffers de bescherming en ondersteuning kunnen krijgen die zij nodig hebben.
Bron
Home Office (March 2024). Money laundering-linked financial exploitation: Guidance for frontline professionals. London: Home Office, 34 pp. https://assets.publishing.service.gov.uk/media/65e0beb73f69450011036036/Guidance+for+frontline+professionals+.pdf
Home Office (March 2024). Money mule and financial exploitation action plan. London: Home Office,
19 pp. https://assets.publishing.service.gov.uk/media/65e0a18f2f2b3b001c7cd7b7/Money+Mule+and+Financial+Exploitation+Action+Plan+.pdf
Samenvatting
The UK Home Office committed in the Fraud Strategy to publish a cross-sector Action Plan to disrupt money mule activity and protect the public. This is a first-of-its-kind, cross-sector action plan, which will set out how government and partners will work together to improve outcomes. Deterrents and safeguarding measures will be balanced to disrupt money muling while protecting the public from related harms. It will bring together cross-sector innovations, including public awareness materials on the risks of money muling, initiatives from the financial sector to identify mule networks, law enforcement work to target criminals, and action by social media companies to make it harder for their systems to be used by criminals for money muling purposes.
Money muling involves criminals employing others to move the proceeds of crime on their behalf. While money muling can take many different forms one of the most common is when a criminal offers cash in exchange for the use of someone else’s bank account. The money mules involved in moving funds can choose to do so willingly and be complicit in money laundering. Criminals also target some of the most vulnerable in society, including children and adults at risk, and exploit them to facilitate the movement of illicit funds. These people are themselves victims of the criminals behind money muling.
The guidance is aimed at frontline professionals and organisations who work with children and adults at risk, and is intended to enable practitioners to recognise and respond to financial exploitation linked to money laundering so that victims, and potential victims, can get the protection and support they need.
Efforts to disrupt money mule activity and support exploited victims will be strengthened through a 22-point action plan announced by the Security Minister, Tom Tugendhat, today (1 March 2024). The plan will include a newly funded post at The Children’s Society to raise awareness of child financial exploitation and will also step up joint working to identify complicit mules through the sharing of intelligence. A money mule is someone who moves and hides illegally gained money on behalf of heinous criminals, including drug dealers, human traffickers and fraudsters.
Cifas estimates that there were 37,000 bank accounts which demonstrated behaviour associated with muling in 2023. Approximately £10 billion of illegal money is laundered each year in the UK, according to estimates from the National Crime Agency (NCA). Around 23% of money mules are under 21, and 65% are under 30. They are often groomed by criminal gangs, who offer them the prospect of making easy money. Once they are in the system, the gangs will then coerce them into committing further offending, including through blackmail, debt bondage and sextortion. That is why the government is funding a new Financial Exploitation Lead at The Children’s Society who will spearhead a growing movement to educate those on the front line, including bank employees, teachers and the police. Its work will ensure thousands of children who are at risk of being exploited by criminal gangs get the support they need. The government is publishing new frontline guidance that will enable practitioners to recognise and respond to financial exploitation linked to money laundering so that victims and potential victims can get the protection and support they need.
To further enhance cooperation between operational partners in this space, the City of London Police will establish a new intelligence unit to improve the police response to money mules and laundering money gained through fraud. This new unit will target money mule herders specifically and feed intelligence into the regional organised crime unit (ROCU).
Afsluitend
Geldezels worden meestal ingezet door de georganiseerde criminaliteit, al dan niet voor het wegsluizen en witwassen van eigen crimineel geld of voor andere criminelen tegen betaling. Vaak gaat achter de muilezels een (omvangrijke) piramidale organisatie met meerdere lagen (vaak 3 of 4) schuil:
- Bovenaan staan de kingpins die leiding geven aan de criminele organisatie, zowel de misdadige activiteiten als de geldstromen. Veertig procent of meer van het geld dat uiteindelijk ten goede komt aan de criminelen, komt bij hen terecht;
- Hieronder staan de luitenanten die de geldstromen beheren en leiding geven aan de laag daaronder. Zij houden ook rond de 40%;
- De derde laag wordt gevormd door de ‘managers’. Zij houden toezicht op de geldezels, geven hen instructies, nemen het contante geld op en sluizen dit door, en rekruteren telkens nieuwe wanneer ze tegen de lamp lopen. Zij ontvangen rond de 20% van de gelden;
- Helemaal onderaan staan de muilezels. Zij ontvangen bijvoorbeeld van de criminelen een vergoeding die veel minder is dan de ontvangen onverschuldigde betaling die de muilezel moet vergoeden, en ze kunnen ook nog strafrechtelijk vervolgd worden.
Preventie is van groot belang. Enerzijds zijn banken hiertoe verplicht en is het in hun belang geldezels op te sporen en te voorkomen dat rekeninghouders zich als zodanig laten gebruiken. Anderzijds kunnen criminelen vrijwel niet om het banksysteem heen en hebben ze geldezels nodig; door zoveel mogelijk te voorkomen dat rekeninghouders geldezels worden, wordt het de georganiseerde misdaad ook moeilijk gemaakt.
Preventie vindt plaats door screening van klanten en hun betaalgedrag. Ook wordt gebruik gemaakt van software, waaronder AI , die verdachte patronen en rode vlaggen kan opsporen. Rode vlaggen, oftewel tekenen dat een rekeninghouder zich laat gebruiken als geldezel, zijn de volgende:
- Een rekening vertoont ineens een verandering in activiteiten;
- De inkomende en uitgaande betalingen komen niet overeen met de achtergrond van de rekeninghouder;
- Er wordt geld opgenomen vanaf ongebruikelijke locaties;
- De inkomende en uitgaande betalingen zijn naar landen die als hoog risico worden aangemerkt;
- Een rekening is na opening enige tijd (uren tot maanden) slapend en wordt dan ineens actief;
- De rekeninghouder heeft bij navraag geen kloppende verklaring voor de inkomende en uitgaande betalingen of het opnamepatroon, weigert uitleg, of stelt zich defensief op.
Kortom, bij de (logistieke) aanpak van georganiseerde misdaad en het tegengaan van witwassen is het van belang dat de aandacht ook naar geldezels uitgaat. Hierbij is preventie het meest ideale concept om toe te passen. Dat geldt trouwens ook voor de bredere aanpak van georganiseerde misdaad: https://www.researchgate.net/publication/338999955_Preventieve_en_bestuurlijke_aanpak_van_georganiseerde_criminaliteit_in_Nederland_Een_multidimensionale_aanpak