Search
Probleemgericht werken aan High Impact Crime
[755] 22 augustus 2024: A review of the impacts of Business Improvement Districts on crime and disorder

Inleiding

Ik wens jullie allemaal een mooie dag toe op deze donderdag 22 augustus 2024. Ik begin de dag met een klassiek liedje: https://www.youtube.com/watch?v=50xx1_CbJTI Mooi hoor dat gebruikte orgel de Hammond-B3. Maar nu naar de bijgesloten ´kennisparel´ van vandaag. Die betreft een systematisch overzicht met betrekking tot de effectiviteit van zogenaamde Business Improvement Districts (BID’s). BID´s zijn een initiatief dat door lokale overheden, bedrijfsleven en inwoners is ontwikkeld met als doel om criminaliteit en asociaal gedrag in commerciële gebieden, met name stadscentra, aan te pakken. Tot op heden is er geen systematisch onderzoek verricht naar de effecten van deze gezamenlijke aanpak. In bijgesloten ´kennisparel´ is de beschikbare kennis daarover systematisch onderzocht met gebruik van 13 BID-evaluaties.

Van de negen studies die de impact van BID´s op criminaliteitscijfers kwantitatief onderzochten vonden er acht (88%) een vermindering van één of meer criminaliteitsfenomenen. Er blijkt ook een positieve invloed te zijn op het verminderen van asociaal gedrag en openbare overlast. Tevens blijkt criminaliteitsverplaatsing naar andere gebieden zich nauwelijks voor te doen en blijkt het programma kosteneffectief te zijn. De conclusies uit deze review suggereren dat een mix van beveiliging, het aanbieden van sociale diensten en gebiedszorg de belangrijke mechanismen zijn waardoor BID’s effectief blijken te zijn. Dat lijkt mij toch inspirerend nieuws voor onder meer het Nationaal Platform Criminaliteitsbeheersing: https://www.rijksoverheid.nl/documenten/rapporten/2022/12/14/tk-bijlage-actieprogramma-veilig-ondernemen-2023-2026

Bron

Moir, Emily, Natalee Cairns, Tim Prenzler & Susan Rayment-McHugh (August 2024). A review of the impacts of Business Improvement Districts on crime and disorder. Crime Prevention and Community Safety, 9 August, pp. 1-21. https://link.springer.com/article/10.1057/s41300-024-00214-7

Samenvatting

Business Improvement Districts (BIDs) are an initiative adopted by some local governments, businesses, and residents to address concerns around crime and disorder in commercial areas, especially open street town centres. BIDs have become popular in the USA since the 1970s; however, no comprehensive review of evaluations has occurred to date. This paper systematically reviewed the academic literature to find 13 BID evaluations.

These studies were examined in terms of their impacts on crime and disorder, displacement, and cost-effectiveness. Of the nine studies that quantitatively examined BID impacts on crime rates, eight (88%) found a reduction in one or more crime types. Six studies explored BID impacts on property crime, with all finding BIDs had a significant negative association with at least one type of property crime, with BIDs particularly effective at targeting vehicle-related offences. BIDs were also found to have a positive impact on reducing disorder and public nuisance type offences, however, had mixed evidence on violent crime, with three out of seven studies on violent crime finding BIDs can help to prevent robbery.

Displacement of crime to surrounding areas was found to be rare, and the three studies that examined costs of operating BIDs all concluded they are cost-effective. The challenges of implementing BIDs are discussed, along with the implications for ongoing policy and practice development in the reduction of crime and disorder in commercial areas.

This review has important implications for crime and disorder in commercial areas. The results of this review show a link between BIDs and a reduction in property crime and disorder. Quantitative reductions in property offences such as vehicle-related offences and burglary, and nuisance crimes such as vandalism were associated with implementing BIDs in eight of the 13 studies (62%) included in this review. In terms of violent crime, BIDs may help reduce levels of robbery, while there seems to be minimal impact on other types of violent crime such as assault.

Preliminary conclusions from this review suggest a mix of security, provision of social services, and place management are important mechanisms in which BIDs appear to be effective. Further, stakeholder partnerships between government, residents and business operators, and social support services appear as a key mechanism for generating sustained reductions in crime and disorder within BIDs. Overall, there is promising evidence to suggest BIDs do work, but further research into how BIDs work to reduce crime would contribute to the field of public safety research.

Afsluitend

Sinds het verschijnen van het beleidsprogramma Samenleving en Criminaliteit op 22 mei1985 is het uitgangspunt van het justitiebeleid dat een veilige samenleving ieders verantwoordelijkheid is. Veiligheidszorg wordt steeds minder het monopolie van de overheid. Vanaf 1985 is er bijvoorbeeld sprake van een sterke groei in private veiligheidszorg (beveiligingsbedrijven; bedrijfsbeveiliging; alarmcentrales; geld- en waardentransport; recherchebureaus). Er is steeds meer sprake van publiek-private samenwerking in de veiligheidszorg.

De trends die daar verantwoordelijk voor zijn bestaan uit ontwikkelingen in de criminaliteit (online en offline). Afnemende bereidheid om risico op slachtofferschap te lopen en toegenomen preventiebereidheid (onder burgers en bedrijven). Er zijn nieuwe consumenten op de markt van veiligheid (fortificatie, welgestelde groepen) in samenhang met het ontstaan van een ’veiligheidscultuur’ en een heilig geloof in het vermijden van risico´s. Verder is er sprake van een verplichtend karakter van wet- en regelgeving om een adequaat veiligheidsniveau te bereiken (ARBO – wetgeving). Tevens is door complexe regelgeving (compliance) verregaand geïnvesteerd in de veiligheidszorg. Er bestaat ontevredenheid over de publieke veiligheidszorg in Nederland. Ten slotte zijn nieuwe vormen van functioneel en semi-functioneel toezicht ontstaan in openbare en semi openbare ruimten.

Deze trends bieden onder meer mogelijkheden om initiatieven zoals de in de ´kennisparel´ beschreven BID´s de kans te geven om grootschalig te worden geïmplementeerd. Er is op het terrein van de private en publieke veiligheidszorg zowel sprake van kansen en bedreigingen. De geïnteresseerde lezers verwijs ik naar deze presentatie voor een overzicht van die kansen en bedreigingen:  https://www.researchgate.net/publication/301622614_Privatiseringstendensen_binnen_de_veiligheidszorg_Nationale_en_internationale_ontwikkelingen

prohic_linksonder