Search
Probleemgericht werken aan High Impact Crime
[761] 24 september 2024: Money laundering and the harm from organised crime: Results from a data linkage study

Inleiding

Ik wens jullie allemaal een prettige dinsdag 24 september 2024 toe. Vandaag begin ik met een toepasselijk liedje bij de toegevoegde ´kennisparel´: https://www.youtube.com/watch?v=fVuSYUNAekc Het witwassen van illegaal verkregen geld is de motor die de georganiseerde misdaadindustrie laat draaien. Vandaag als ´kennisparel´ een prima onderzoek uit Australië waarin het effect wordt gemeten van witwassen op de schade die verband houdt met georganiseerde misdaad. Georganiseerde misdaadgroepen die betrokken zijn bij het witwassen van geld en groepen die grotere bedragen geld witwassen zijn verantwoordelijk voor meer georganiseerde misdaad gerelateerde schade dan andere groepen. Ze zijn vaker betrokken bij georganiseerde misdaadmisdrijven. Bovendien gaat het witwassen van geld vooraf aan misdaad gerelateerde schade dat aangeeft dat de schade te wijten was aan de herinvestering van illegale fondsen

Er is gebruik gemaakt van gekoppelde data over georganiseerde misdaadgroepen die bekend zijn bij de politiediensten van verdachte transacties die zijn gemeld bij het Australian Transaction Reports and Analysis Centre. Betrokkenheid bij witwassen door een georganiseerde misdaadgroep en een toename van de hoeveelheid witgewassen geld verhoogd de omvang en ernst van georganiseerde misdaad en de hoeveelheid misdaad gerelateerde schade aan de gemeenschap. Een toename van witwassen ging vooraf aan de toename van misdaad gerelateerde schade, wat suggereert dat de verhoogde schade te wijten is aan de herinvestering van illegale fondsen in toekomstige criminele ondernemingen. Deze bevindingen suggereren dat het verminderen van de hoeveelheid witgewassen geld door georganiseerde misdaadgroepen hun vermogen om illegale fondsen te herinvesteren in toekomstige criminele ondernemingen zou beperken. Het lijkt een open deur maar is natuurlijk zeer beleidsrelevant ook voor de situatie in Nederland.

Witwassen is de manier waarop criminelen de opbrengsten van criminaliteit omzetten in wat legitieme inkomsten lijken te zijn. Criminelen gebruiken steeds meer geavanceerde methoden, waaronder digitale en opkomende cryptovaluta’s, om de bron van hun geld te verhullen. De impact van criminaliteit op de samenleving is moeilijk te onderschatten. Het heeft een aanzienlijk negatief effect op het hele sociaaleconomische spectrum. Op dezelfde manier heeft witwassen – een essentieel onderdeel van criminele activiteiten – het potentieel om de stabiliteit van de financiële infrastructuur van staten te beïnvloeden.

Bron

Morgan, Anthony (September 2024). Money laundering and the harm from organised crime: Results from a data linkage study. Canberra: Australian Institute of Criminology, 73 pp. https://www.aic.gov.au/sites/default/files/2024-09/money_laundering_and_the_harm_from_organised_crime.pdf

Samenvatting

This report examines the effect of money laundering on the harm associated with organised crime by linking data on organised crime groups known to law enforcement and data on suspicious transactions reported to the Australian Transaction Reports and Analysis Centre (AUSTRAC). This study is the first step in assessing the social and economic harms associated with money laundering and terrorism financing in Australia.

We examined the effect of money laundering on the harm associated with organised crime by using linked data on organised crime groups known to law enforcement from the Australian Criminal Intelligence Commission and suspicious transactions reported to the Australian Transaction Reports and Analysis Centre. Involvement in money laundering by an organised crime group, and an increase in the amount of money laundered, increased the probability of organised crime and the amount of crime-related harm to the community. The increase in money laundering preceded the increase in crime-related harm, suggesting the harm was due to the reinvestment of illicit funds in future criminal enterprises. These findings suggest that reducing the amount of money laundered by organised crime groups would limit their ability to reinvest illicit funds in future criminal enterprises.

There was a higher probability of organised crime offending among groups involved in money laundering. Organised crime groups involved in money laundering were 1.7 times more likely to have a recorded organised crime offence. The probability of organised crime offending increased with every additional dollar laundered. Organised crime groups involved in money laundering were responsible for 2.5 times as much crime-related harm as groups not involved in money laundering. Among those groups involved in money laundering, a one percent difference in the amount of money laundered (relative to the mean for all groups) was associated with a 0.07 percent difference in crime‑related harm. When an organised crime group was involved in money laundering, the amount of crime related harm it caused increased by 49 percent compared to the harm it would have caused had it not laundered money. A one percent increase in the amount laundered by an organised crime group involved in money laundering increased the amount of crime-related harm by 0.05 percent. An increase in money laundering preceded an increase in crime-related harm, suggesting that the relationship was due to the reinvestment of illicit funds in future criminal enterprises.

Afsluitend

Het witwassen van geld is in deze eeuw steeds meer de kern van activiteiten geworden om het winstoogmerk van georganiseerde criminaliteit gestalte te geven. Waar blijft al dat illegaal verdiende geld? Wie spelen een rol bij het zogenaamde witwassen van met criminele activiteiten verdiend geld? En hoe werken de logistieke en financiële processen? In feite is er betrekkelijk weinig inzicht waar criminele gelstromen verdwijnen. Het blijkt dat ´follow the money´ bij de aanpak van georganiseerde criminaliteit niet zo eenvoudig is als de slogan doet vermoeden. Het huidige kennisniveau over het witwassen van illegaal verkregen vermogen is beperkt te noemen. Desalniettemin is er de laatste jaren wel vooruitgang gemaakt bij het herkennen en onderkennen van het omvangrijke fenomeen van ´witwassen´ van illegaal verkregen vermogen. Zie bijvoorbeeld deze ´kennisparels´ die elementen van het witwassen beschrijven: 131;197;432;475;510;594;657;675;725;728; en 756, allemaal te downloaden vanaf: https://prohic.nl/de-parels-van-jaap-de-waard/

Ten slotte verwijs ik de geïnteresseerde lezers naar deze recent verschenen stand-van-zaken inventarisatie waarin een overzicht wordt gegeven van Europese wet- en regelgeving op het terrein van witwassen: Understanding the EU’s response to money laundering: New EU anti-money laundering package: https://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/BRIE/2024/762387/EPRS_BRI(2024)762387_EN.pdf

De EU en de bredere internationale gemeenschap erkennen het belang van robuuste maatregelen om het probleem van witwassen aan te pakken en hebben belangrijke stappen gezet om witwassen en ook terrorismefinanciering aan te pakken. Daarbij worden deels vergelijkbare methoden gebruikt. De eerste EU-richtlijn tegen witwassen werd meer dan 30 jaar geleden aangenomen. Sindsdien is de EU doorgegaan met het ontwikkelen van haar reactie op zowel anti-witwas- als terrorismefinancieringsbedreigingen. Naast het aanpakken van inconsistenties in de toepassing van regels in de hele EU, zijn het niveau en de aard van de risico’s veranderd door de ontwikkeling van technologie en innovatie.

De Europese Unie heeft een ambitieus pakket tegen witwassen aangenomen om EU-burgers te beschermen en haar financiële systeem te versterken tegen georganiseerde misdaad en terroristen. Naar verwachting zal dit pakket aan maatregelen de procedures ingrijpend harmoniseren en mazen in de wet in maatregelen tegen witwassen dichten. De oprichting van de Autoriteit voor het bestrijden van witwassen en terrorismefinanciering (AMLA) in Frankfurt, die het toezicht centraliseert, brengt een nieuwe dimensie in de strijd tegen witwassen. Het zal nieuw opkomende bedreigingen aanpakken en de grensoverschrijdende samenwerking en een meer geharmoniseerde aanpak versterken. Meer hierover valt te lezen in deze recente inventarisatie: Anti-money-laundering authority (AMLA): Countering money laundering and the financing of terrorism: https://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/BRIE/2022/733645/EPRS_BRI(2022)733645_EN.pdf Meer dan genoeg kennis in deze ´kennisparel´ lijkt mij.

prohic_linksonder