Inleiding
Ik wens jullie allemaal een prettige maandag 7 oktober 2024 toe. Ik begin met een toepasselijk liedje bij de ´kennisparel´ van vandaag: https://www.youtube.com/watch?v=K-VcF3pDpKg ´smoke some weed´. Vandaag als ´kennisparel´ een omvangrijk rapport van de National Academies of Sciences over het cannabisbeleid in de Verenigde Staten. Ik heb een samenvatting van het rapport bijgesloten, de geïnteresseerde lezers verwijs ik naar de link behorende bij dat omvangrijke rapport. Naar mijn mening valt uit de ervaringen het snel veranderende landschap na de cannabislegalisatie in veel Staten van de VS het nodige te leren voor de Nederlandse situatie.
Veel staten zijn overgegaan op de legalisering van cannabis en cannabisproducten maar de gevolgen voor de volksgezondheid van deze beleidswijzigingen zijn nog niet volledig geëvalueerd. In bijgesloten ´kennisparel´ worden die ervaringen met de beschikbaarheid van cannabis en afgeleide producten in de VS systematisch beschreven. Onder meer worden de regelgevingskaders voor de cannabisindustrie beoordeeld op volksgezondheidsaspecten, het toegenomen cannabisgebruik en de sterke en zwakke punten van medische en niet-medische surveillancesystemen beschreven. Daarnaast worden aanbevelingen gepresenteerd om de maatschappelijke schade te minimaliseren.
Vooral de beschikbaarheid van nieuwe cannabisproducten en veranderingen in het federale beleid met onzekere implicaties vormt een complexe uitdaging voor de volksgezondheid. Dit rapport beschouwt een volksgezondheidsbenadering van cannabisbeleid cruciaal omdat die nodig is om de volksgezondheid te beschermen en gezondheidsgelijkheid te bevorderen. Het blijkt dat er nogal wat rouwrandjes aan de legalisering van cannabis te zitten
Bron
National Academies of Sciences, Engineering, and Medicine (September 2024). Cannabis Policy Impacts Public Health and Health Equity. Washington, DC: The National Academies Press, 341 pp.
https://nap.nationalacademies.org/catalog/27766/cannabis-policy-impacts-public-health-and-health-equity en https://www.nationalacademies.org/our-work/public-health-consequences-of-changes-in-the-cannabis-landscape
Samenvatting
More than half of U.S. states have legalized cannabis for adult or medical use, and in 2022, more adults reported daily use of cannabis than daily use of alcohol. While dried flower remains the most used cannabis product, concentrates, edibles, and vape oils are gaining in popularity, with many people using multiple products and administration methods, the report says. THC is the intoxicating component of cannabis, and the report says the THC concentration of products consumed today has markedly increased. The increased concentration makes it easier for people to consume higher doses of THC, which is associated with increased risk, making higher THC concentration one of the greatest public health concerns related to cannabis policy. Many states that have legalized adult use of cannabis impose serving size limits for THC in edibles or other consumable products, but few limit the amount of THC in other products like cannabis flower, oils, or vape pens.
Among states that have legalized cannabis, policies aimed at protecting public health vary widely, the report finds. For example, while all of the states have minimum age requirements for cannabis use, not all have mechanisms in place for enforcement through randomized checks, as they would for alcohol or tobacco sales.
The potential harms of cannabis use include increased risk of car collisions, development of schizophrenia or psychosis, respiratory symptoms including chronic bronchitis, and lower birthweight from prenatal exposure. Secondhand smoke from cannabis can also carry risks, as can accidental ingestion or poisoning. Research points to specific groups that may be especially vulnerable to harm — including those over 65, pregnant women, and children. While this report does not explore the health impacts of cannabis on individuals, a 2017 National Academies report includes detailed findings on health impacts.
The report recommends several actions for Congress and federal agencies:
- Close regulatory loopholes for hemp-derived cannabinoids — The booming industry for unregulated hemp-derived products is of particular concern, the report says. The 2018 Farm Bill removed hemp from the Controlled Substances Act, and since then, products derived from hemp — such as CBD, delta-9 THC, and other intoxicating semisynthetic cannabinoids like delta-8 THC — have proliferated even in states where cannabis is illegal. Semisynthetic cannabinoids in particular may contain harmful by-products, such as strong acids and solvents. The report recommends Congress change the definition of hemp to make it clear that no form of hemp-derived THC or semisynthetic intoxicating cannabinoid is exempt from the Controlled Substances Act, so that they are regulated in the same manner as other intoxicating cannabis products.
- Cannabis public health campaign — The CDC should develop targeted public health campaigns directed toward parents and vulnerable populations — such as youth, those who are or are likely to become pregnant, and adults over age 65 — to educate about the potential risks of cannabis, how to identify risky behavior, and strategies to lower risk. These public health campaigns should also discourage unhealthy use of cannabis, including using it in combination with alcohol or tobacco, and the increased risks associated with using high-concentration or high-potency products.
- Best practices for cannabis policy — The CDC should develop best practices for protecting public health for use by states that have legalized cannabis, drawing on tobacco and alcohol policies. These should include best practices in marketing restrictions, age restrictions, physical retail and operating restrictions, taxation, price restrictions, product design, and measures to limit youth access, among other strategies.
- Improved cannabis public health data and research — The CDC should create an adaptable public health surveillance system for cannabis, capturing a range of data from cannabis cultivation and product sales to use patterns and public health impacts. The report also calls for action to improve our understanding of how cannabis policies impact public health, recommending a new research agenda for the National Institutes of Health, CDC, and others.
- Allowing research — Congress should remove the White House Office of National Drug Control Policy’s restrictions on studying the legalization of cannabis.
Lobbying Influence
The report finds that the influence of the commercial cannabis industry on policy development raises concerns, and that there is a lack of safeguards against lobbying. Lobbying efforts by the industry have demonstrably impacted regulations; for example, they have thwarted attempts in Washington state to limit THC concentration and attempts in Colorado to restrict pesticides in cannabis cultivation. The report also points to revolving-door practices and financial entanglements between regulators and industry in some states, which it warns could impede development of robust public health protections.
Equity in Cannabis Policy
The impact of legalizing cannabis on health equity is not well understood, and legalization may both mitigate and exacerbate social inequities, the report says. The commercial cannabis industry may contribute to health inequities by disproportionally marketing to minoritized communities or concentrating cannabis retailers in low-income communities or communities of color. Though there is a lack of robust data, racial disparities in cannabis-related arrests may have increased as more states have legalized. The report recommends jurisdictions responsible for enforcing cannabis laws should regularly gather and report data on arrests, sentences, incarceration, and diversion programs to help clarify how legalization impacts health equity. States also should evaluate any cannabis social equity measures to ensure they are meeting their stated goals and not having unintended consequences.
Afsluitend
Over de hele wereld heerst een internationale status quo dat een strikte cannabishandhaving / verbod niet meer werkt. Het verbod maakt snel plaats voor een reeks hervormingen van een cannabisbeleid dat gericht is op het liberaliseren van de toegang tot cannabis voor medische en recreatieve doeleinden. Wereldwijd is er sprake van een snel veranderende cannabiswet- en regelgeving. Sinds de eind jaren tachtig van de vorige eeuw hebben verschillende landen het strikte verbod op de verkoop en het gebruik van cannabis opgegeven. Er si volop naar alternatieve benaderingen gezocht die het gebruik en de verkoop van cannabis legaliseren. In de Verenigde Staten hebben eind 2022 38 staten wetgeving ingevoerd die het medische gebruik toestaan van cannabis toestaan voor kwalificerende gezondheidsproblemen. Twintig staten hebben wetten voor recreatief cannabisgebruik aangenomen die de huisteelt legaliseren en/of de detailhandel de toestemming hiervoor verstrekt.
Inmiddels hebben tientallen landen buiten de VS ook het gebruik van cannabis toegestaan via verschillende modellen van decriminalisering, medicalisering en legalisering. Het meest opvallend is Uruguay, dat werd het eerste land dat recreatieve cannabis volledig legaliseerde in 2013, gevolgd door Canada in 2018 en Malta in 2021. De verwachting is dat de komende jaren deze trend alleen maar zal versnellen. Echter, ondanks een grote en een groeiende hoeveelheid interdisciplinair onderzoek dat zich richt op het beleid dat relevant is voor gezondheid, veiligheid en sociaaleconomische gevolgen van deze cannabisliberalisering blijft er een tekort aan systematisch onderzoek naar de potentiële voordelen en nadelen van deze hervormingen. Bijgesloten ´kennisparel´ biedt een soms wat verontrustend beeld van cannabislegalisering vanuit het volksgezondheidsperspectief.
Jongeren kunnen legalisering interpreteren als een teken dat cannabisgebruik legitiem, geaccepteerd en veilig is. Adolescenten die dergelijke opvattingen over middelengebruik aannemen, zullen in de toekomst aanzienlijk vaker middelen kunnen gaan gebruiken. Bovendien zou de grote en invloedrijke cannabisindustrie die door de legalisering is ontstaan, zwaar kunnen investeren in marketing en reclame om de vraag naar cannabis – en de prevalentie ervan – voor alle leeftijden te vergroten. Kortom, er zitten rouwrandjes aan de legalisering van cannabis, zie bijvoorbeeld deze eerder verstuurde ´kennisparel´: https://prohic.nl/2023/05/15/556-15-mei-2023-the-impact-of-legal-cannabis-availability-on-cannabis-use-and-health-outcomes-a-systematic-review/
De toegenomen beschikbaarheid van gelegaliseerde cannabisdetailhandelaren is gekoppeld aan een hogere gebruikskans. De toegenomen prevalentie in jurisdicties waar cannabis meer beschikbaar is, impliceert dat een groter aantal oorspronkelijk niet gebruikers cannabis is gaan gebruiken. Met andere woorden, mensen die vóór de legalisatie geen toegang tot cannabis hadden, gaan eerder gebruiken wanneer een groter aantal verkooppunten dicht bij hun woonplaats opent.
De positieve correlatie tussen beschikbaarheid en consumptie van cannabis is het meest uitgesproken bij die groepen die vóór de legalisering minder aan cannabis zijn blootgesteld. Groepen die vóór legalisatie het minst met cannabis in aanraking zijn gekomen, zijn mogelijk het meest vatbaar voor een grotere beschikbaarheid. In rechtsgebieden met legale cannabismarkten lijken beperkingen op het aantal legale cannabisverkopers, vooral in dichtbevolkte gebieden, gerechtvaardigd. Dat is nogal een ferme uitspraak die zeer zeker ook van belang is voor de situatie in Nederland.