Inleiding
Goede morgen allemaal op woensdag 4 december 2024, de verjaardag van de goede Sint staat bijna voor de deur. Daarom deze klassieker die opnieuw zijn tijd ver vooruit was: https://www.youtube.com/watch?v=sKe93IsZjJw Helderziend waren de heren van Kooten en de Bie. Maar nu naar de bijgesloten ´kennisparel´ van vandaag. Die betreft het verslag van een onlangs gehouden workshop over op persoon- en plaats gebaseerde voorspellende politiestrategieën.
Op 24 en 25 juni 2024 hielden de National Academies of Sciences, Engineering, and Medicine een tweedaagse openbare workshop in Washington DC waarin het gebruik van persoon- en plaats gebaseerde voorspellende politiestrategieën voor rechtshandhaving werden beoordeeld op het gebruik, toelaatbaarheid en de effectiviteit daarvan. Voorspellende politiestrategieën zijn benaderingen die omvangrijke hoeveelheden data gebruiken om te voorspellen welke personen waarschijnlijk misdaden zullen plegen of op welke plaatsen waarschijnlijk misdaden zullen worden gepleegd. Dit met als doel om meer effectieve criminaliteitspreventie mogelijk te maken. De workshop werd gehouden als reactie op Executive Order 14074,1 die bespreekt hoe het publieke vertrouwen en de veiligheid kunnen worden verbeterd door verantwoorde politie- en strafrechtpraktijken en Executive Order 14110,2 die het gebruik van kunstmatige intelligentie (AI) in de rechtshandhaving behandelt.
De huidige werkzaamheden van politiediensten reiken verder dan die van de traditionele waarin reactief wordt gereageerd op criminaliteit en incidenten die al hebben plaats gevonden. De politie is nu meer proactief bezig met strategieën die gericht zijn op criminaliteitspreventie. Er wordt hierbij gebruik gemaakt van voorspellingsmethoden. Daarbij worden krachtige statistische instrumenten gebruikt waarmee het mogelijk is om spatio-temporele patronen te voorspellen over wanneer en waar misdaden waarschijnlijk zullen plaatsvinden. Dit biedt politiediensten nieuwe (voorspellende) instrumenten om te beslissen hoe proactief middelen kunnen worden ingezet om dit te voorkomen en daarmee criminaliteitsniveaus te reduceren.
Eerder verstuurde ik deze ´kennisparels´ over aspecten van de predictiepolitie: 5;151;321;625;689;709; en 739. Allemaal gratis te downloaden vanaf: https://prohic.nl/de-parels-van-jaap-de-waard/
Bron
National Academies of Sciences, Engineering, and Medicine (December 2024). Law Enforcement Use of Person-Based Predictive Policing Approaches: Proceedings of a Workshop in brief. Washington, DC: The National Academies Press, 14 pp. https://nap.nationalacademies.org/read/28037/chapter/1
Samenvatting
In the closing session, workshop planning committee members offered their final reflections and takeaways in a number of key areas of concern that had been identified throughout the workshop. Weisburd called attention to the value of building and maintaining community trust and suggested it ought to be a primary consideration in the deployment of predictive policing technologies. Building trust involves engaging with communities, being transparent about what data are employed, how technologies are used, and ensuring that interventions are fair and just. Headley echoed this sentiment, emphasizing the importance of considering
community concerns and the potential for predictive policing to exacerbate harm.
Predictive policing is challenging in part due to issues with the available data, said Ferguson, noting problems with methodology, transparency, accountability, security, and administration. The type of data that are used in predictive tools matters, he said: both effectiveness and fairness can suffer when data on police-discovered crimes, quality-of-life crimes, or public disorder crimes are used as inputs, and when feedback loops occur due to the data used. The data used in prediction programs are not neutral or objective, said Headley, but instead reflect existing inequities.
When prediction-based interventions are conducted by law enforcement, said Ferguson, intervention patterns need to be audited for effectiveness, transparency, and reifying discrimination. Lukens raised concerns that commercial proprietary interests could pose challenges for public accountability, and said there could be greater oversight and regulation of technology development, including ensuring that contracts are transparent and provide provisions for accountability for ethical use of technology.
Ferguson argued that place-based predictive policing programs should not be adopted until the reliability of the prediction and the effectiveness of the intervention can be empirically tested in the real world. Headley
agreed saying there is little evidence that these programs have enhanced public safety and urged decision-makers to think both about the potential harms of the tools as well as the strength of the evidence supporting their use. Other evidence from research finds that violence and crime can be reduced through efforts like providing mental health and substance abuse care and affordable housing. Several members of the planning committee noted that predictive policing technologies need rigorous evaluation before implementation.
Individual speakers emphasized that the future of predictive policing will depend on how the ethical, legal, and practical issues that were described in the workshop are addressed. There are challenges and opportunities related to engaging with communities, ensuring the quality and transparency of data, pairing predictions with appropriate interventions, and measuring the effectiveness of predictive policing programs. The insights from the workshop provide valuable guidance into how interested parties can address these challenges and ensure that predictive policing technologies are used accurately and responsibly.
Afsluitend
De toekomst van het toepassen van voorspellen en risicobeoordeling binnen de politieorganisatie is dichtbij en eigenlijk al gearriveerd. Critici wijzen op de noodzaak van transparantie en toezicht op de door de politie gehanteerde nieuwe methoden. Ondanks goede intenties kunnen deze onder meer discriminatoire prakijken bevorderen en een bedreiging vormen voor elementaire burgerrechten.
Trouwens, graag verwijs ik de geïnteresseerde lezers naar dit overzicht rond ´predictive policing´ dat ik een aantal jaren geleden maakte:
Ten slotte, in het verlengde van de predictiepolitie speelt Artificial Intelligence (AI) een aanvullende rol. De geïnteresseerde lezers in AI verwijs ik graag naar deze eerder verschenen ´kennisparels´ over aspecten van het fenomeen van AI: 86;151;253;314;458;535;546;574; 660 en 709. Deze zijn allemaal gratis te downloaden vanaf: https://prohic.nl/de-parels-van-jaap-de-waard/ Genoeg kennis voor vandaag zou ik zeggen.