Categorieën
Archief Kennisparels

[262] 2 september 2021: Police in place: Why the police need to reconnect locally

Inleiding en context

Allemaal een fijne donderdag 2 september 2021 toegewenst. Vandaag een ´kennisparel´ over de lokale rol van de politie. Het betreft geen empirisch materiaal maar een soort van essay geschreven door de directeur onderzoek van The Police Foundation in London. Trouwens, zeer de moeite waard om eens de website van die organisatie te bezoeken: https://www.police-foundation.org.uk/ Over die rol is natuurlijk al een karrevracht aan studies en opinies verschenen, zie bijvoorbeeld voor een samenvattend overzicht deze eerder verzonden ´kennisparel´: https://prohic.nl/2021/03/02/176-2-maart-2021-de-kracht-van-gebiedsgebonden-politiewerk-een-internationale-literatuurstudie/ De auteur van bijgesloten ´kennisparel´ pleit voor een veel meer ´bottom up´ benadering waar het om de rol van de politie gaat bij de lokale aanpak van criminaliteit en onveiligheid. Een kort essay waar naar mijn mening ook de nodige ideeën en uitdagingen voor het huidige lokale politiewerk in Nederland worden behandeld, kennisvoer om te lezen.

Bron

Higgins, Andy (August 2021). Police in place: Why the police need to reconnect locally. London: The Police Foundation, 10 pp. https://www.police-foundation.org.uk/2017/wp-content/uploads/2010/10/perspectives_police_and_place.pdf

Samenvatting

Our modern world is complex. We live simultaneously in multiple, interconnected domains, all of which can carry real and serious threats to our safety that, as a society, we must seek to mitigate and minimise. Today we recognise that our home, family, and social environments can contain risks that warrant outside intervention and that our online spaces and financial and business domains need to be made safe so that we can operate there with confidence. These are the new frontiers of risk that have animated the agencies charged with keeping us safe over recent years and that will, no-doubt, continue to have a major bearing on our security for decades to come. But we should also recognise these overlayed ‘environments’, ‘spaces’, ‘realms’ and ‘domains’ for what they are: metaphors of place that remind us that our safety – and in particular, our experience of safety – also remains geographic, proximate and ‘analogue’, in vivid and important ways that have not received sufficient attention amid the din of exploding complexity.

Police and place are intrinsically connected, in fact etymologically, along with ‘policy’, ‘polite’ and ‘politics’, the word ‘police’ derives from the Greek polis, meaning ‘city’ – marking all these constructs as parts of the vital social machinery that make the large-scale sharing of place by humans a possibility. It is a close association that extends well into the history of the British police service. From Sir Robert Peel’s ‘New Police’ for London, organised around a system of local ‘beats’, to the network of police houses that extended the long arm of the law out to the provinces, the first 130 years of British Policing were intrinsically (and by necessity) ‘place-based’.

If we want to refocus attention on the connections between safety and place, and to build a compelling case for policing that is more deeply connected to communities and rooted in the places where we live, then we need to tell a different story. Financial, ideological, reputational investment will not be offered from above unless it is inspired and impelled from below. Evidence is important, but it needs a narrative horse to ride. There are visionary leaders, researchers and thinkers who can help to shape the new narrative, but there is also so much good being done in the cracks (in spite of it all) that we also need to put our ear to the ground. Where structures, resources, ‘culture’ and too many leaders with too little vision put up barriers, there are countless local heroes working around them and in between, who get it and get on with it. They are the neighbourhood bobby with a story for every street corner, the PCSO with a name for every face and thousands of leg-miles on the clock, they are the graduate recruit who hasn’t yet seen it all and is all the better for it, they are the analyst who can see beneath the hotspot map, the community safety officer who understands that communities make safety, the volunteer and the youth worker, the campaigner and coordinator, the historian and steward and poet of place. Theirs are the stories that need to be shared, connected, combined, and amplified; to be heard beyond their places, so that they can inspire, engage, and empower others and provide the raw materials to craft the stories from which change is made.

Afsluitend

De zogenaamde ´buurtaanpak´ is weer helemaal terug van weg geweest. Dat geldt zowel voor de politie als een groot aantal andere rechtshandhavingsorganisaties. Functioneel en semi-functioneel toezicht zijn onder meer kernwoorden bij die aanpak. Om te voorkomen dat de sociaal zwakste groepen in de grote steden een beveiligingsachterstand oplopen is het noodzakelijk hier bijzondere aandacht aan te schenken. Gerichte inspanningen van politie en toezichthouders op zogenaamde “hot spots” biedt mogelijkheden. Op deze wijze kan een ´evenrediger verdeling van het criminaliteitsniveau in steden tot stand worden gebracht.

Wanneer die aandacht ontbreekt of tekort schiet komen de leefbaarheid en veiligheid in een aantal buurten onder druk te staan. ‘De hardnekkige problematiek in sommige buurten in Nederland voedt parallelle samenlevingen en het wederzijds wantrouwen tussen overheid en burgers. Georganiseerde misdaad gebruikt dit om de rechtstaat te ondermijnen. Door de opeenstapeling van problemen in de wijken en tekortschietend overheidshandelen lopen bewoners van kwetsbare wijken nu vaak vast in onder meer het onderwijs en de arbeidsmarkt. Maar ook de sociale veiligheid is in het geding. Samenwerking is daarom vereist om deze criminogene situatie te doorbreken, de politie speelt hierbij een cruciale rol.